Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-13 Opinie
Opinie

Nordschleife-expert wijst op impact van 'buitenaardse' Verstappen: 'Luidt nieuw tijdperk in'

Max-Verstappen-Chris-Lulham-Franz-Hermann-GT3-Ferrari-296-Nordschleife-NLS-13

Misha Charoudin is een zeer bekende naam op YouTube. Charoudin heeft bijna twee miljoen volgers verzameld via video's waarin hij mensen in hun eigen straatauto's over de Nordschleife rondrijdt. De YouTuber verwacht dat Max Verstappens deelname aan de NLS-race een nieuw tijdperk inluidt en voorspelt dat de Formule 1-teams hun opleidingsteams ook gaan hervormen.

'Max Verstappen heeft eindelijk zijn GT3-debuut gehad op de Nürburgring, waarbij hij totaal domineerde', opent de in Nürburg woonachtige Charoudin. 'Om eerlijk te zijn heeft bijna de hele autosportwereld hier inmiddels wel wat over gezegd en dit nieuws gaat de hele wereld over. Ik zou vandaag dus graag naar het grotere geheel willen kijken. Als dit zo doorgaat, zullen we het in de toekomst waarschijnlijk hebben over het pre-Verstappen-tijdperk en het post-Verstappen-tijdperk op de Nürburgring.'

Bescheidenheid van Verstappen

'Nu hebben we een Formule 1-wereldkampioen die beslist dat hij zijn vrije tijd hier komt doorbrengen, terwijl hij niet lang geleden voor het eerst vader werd en al in de gekte van de Formule 1 betrokken is', zo moet de geboren Rus een beetje lachen om het feit dat het racevirus Verstappen maar niet met rust wil laten. 'Hij komt nu zijn droom najagen door ergens in de Duitse bochten te racen. Dat gaat een enorme invloed hebben op de Nürburgring.'

'Eerder dit jaar brak hij als het officieuze ronderecord tijdens een test op de Nordschleife in een Ferrari 296 GT3 onder het pseudoniem Franz Hermann', aldus Charoudin. 'Twee weken geleden racete hij eindelijk op de Nürburgring. Daarvoor heb je Nordschleife-licentie nodig. Het mooiste hieraan was dat Max echt totaal bescheiden bleef en zei: regels zijn regels, het maakt niet uit dat ik een Formule 1-wereldkampioen ben. Ik ga dit toch doen. Het is geweldig dat hij zich constant zo bescheiden opstelde.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

franz-hermann-verstappen nurburgring test
Verstappen verschijnt als Franz Hermann op de Nordschleife.

Charoudin staat wel achter het traject dat nieuwelingen, zoals Verstappen, moeten doorlopen. 'Het is ook belangrijk dat Max ronden in een langzamere auto reed. Het mooie aan de NLS is dat je meerdere raceklasses hebt. Je hebt bijvoorbeeld ook Dacia's die daar rondrijden. Het is goed voor de professionele coureurs om eerst in een langzamere auto te rijden, zodat ze weten hoe dat aanvoelt.'

Totale dominantie

'Verstappen en Chris Lulham, zijn teamgenoot bij Verstappen.com Racing, kwamen uit voor Emil Frey Racing en ze domineerden in de GT3-klasse in de Ferrari', zegt Charoudin vol ontzag. 'In de kwalificatie liet hij al adembenemende dingen zien. Hij domineerde in de regen, en toen het droger werd had hij te veel last van verkeer. Anders hadden ze een hattrick kunnen halen met poleposition, de zege, en de snelste ronde. Dat gebeurde dus niet, maar misschien geeft het hem een reden om terug te keren', lacht Charoudin hoopvol.

'Max haalde de nummers twee en één bij de start meteen in.' De Limburger deed dit met een fenomenale actie buitenom. 'Na zijn dubbele stint had hij een gat van een minuut en tien seconden opgebouwd na twee uur. Dat is echt een groot gat. Later stapte Lulham in de auto en ze finishten met 24 seconden voorsprong op de nummer twee. Dat is een fantastisch en belachelijk resultaat', weet Charoudin.

Formule 1-teams letten op

Met Lulham als teamgenoot van Verstappen en Jann Mardenborough als nummer twee presteerden de simcoureurs uitstekend. 'We kunnen het stigma nu wel achter ons laten dat simracers alleen maar gamers zijn', concludeert Charoudin. 'Ik denk dat het over tien jaar verplicht zal zijn dat je een goede simcoureur bent voordat je overwogen wordt als coureur in de echte autosport.' Hij legt uit dat de uit de pan rijzende kosten in de opstapklassen zo ook omzeild kunnen worden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

chris-lulham-verstappen.com-racing
Chris Lulham komt rechtstreeks uit de simracewereld.

'We hebben nu opeens buitenaardse coureurs op de Nordschleife, zoals Max Verstappen. Ik hoop dat dit de deur ook opent voor andere Formule 1-teams om mee te doen aan de NLS of het World Endurance Championship. Mercedes, Ferrari, McLaren, Alpine en Aston Martin hebben allemaal straatauto's. Ze kunnen hier allemaal meedoen. Dit ligt dichter bij de interesse het algemene publiek en kan ook voor betere verkopen van straatauto's zorgen', zo bekijkt hij de commerciële kant van het verhaal.

'We krijgen echt een tijdperk voor Max Verstappen en een tijdperk na Max Verstappen', houdt Charoudin vol. Hij verwacht dat de extra aandacht voor de raceklasse op de Nürburgring ervoor zal zorgen dat de budgetten steeds verder stijgen, en dat het hogere prijzengeld bekendere coureurs kan aantrekken. 'Daar gaat de hele regio van profiteren. Iedereen wil nu wel een rondje rijden in zijn eigen auto.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws