Na de Grand Prix van Canada gaat het wederom over George Russell en Max Verstappen. De Nederlander zelf was rustig na afloop van de race en keek alleen in de auto raar op van de remactie van Russell. Red Bull Racing tekende protest aan, maar verloor. Nico Rosberg snapt hoe Russell zich voelde met Verstappen achter zich en deelt zijn eigen ervaringen.
Mercedes kon aan het begin van het jaar nog niet meestrijden om zeges, maar meldde zich in Canada vooraan. De Duitse renstal pakte een zege met Russell en een podium met Kimi Antonelli, waardoor het weekend haast niet beter kon. Russell mocht zijn zege nog niet gaan vieren, want Red Bull protesteerde tegen de uitslag van de race. Russell remde onder de safetycar en beschuldigde Verstappen van inhalen onder de safetycar.
Red Bull beschuldigde Russell van unsportsmanlike behaviour en erratic driving. Het protest was ongegrond, aldus de FIA. 'Ik geniet echt van de soort pantomime-achtige dingen tussen hem en Max', begint Simon Lazenby in de Sky Sports F1 Show. 'In de cool down room zijn ze heel vriendelijk tegen elkaar, maar na de kwalificatie speelde George al mentale spelletjes', verwijst hij naar de uitspraken over Verstappens strafpunten. 'Dat was een poging om in Max' hoofd te kruipen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Iedereen weet inmiddels dat dat vrijwel onmogelijk is. Op zondag won Russell de race op eigen kracht. De auto was goed, hij reed goed, en dat leverde een zege op. 'Ik vraag me af', begint Ted Kravitz. 'Na dat verloren gevecht in Abu Dhabi vorig jaar, na Georges uitspraak over hoe hij alle respect voor Max was verloren, was de heersende gedachte: een woordenstrijd met Max win je zelden. Dus wat hij nu doet, is zich terugtrekken uit het openlijke conflict.'
Verstappen in je spiegels
Kravitz denkt dat hij de rivaliteit tussen hem en Verstappen op 'een slimme wijze' gebruikt. 'Het hangt allemaal samen met dat gedoe in Qatar, waar Max zei: ik heb nog nooit iemand zo hard zien proberen om een ander een straf aan te smeren. Ik denk dat dit daar gewoon een gevolg op is', zegt Kravitz. 'George heeft nu door: oké, het is een spelletje. Ik ga hem niet meer aanvallen in de media, want dan win ik niet. Toch probeert hij er steeds iets uit te halen.'
Rosberg knikt en valt bij: 'dat zag je in Montréal weer gebeuren. Onder de safetycar begon Max te klieren door vlak naast George te rijden. Dat vindt geen enkele coureur fijn', lacht hij, denkend aan de keren waarop hij dat zelf heeft meegemaakt. 'Het voelt alsof je expres iemand onder druk probeert te zetten. Dus George trapte vol op de rem. Echt hard. Daardoor schoot Max even door. Ik heb nog nooit iemand zo snel op de radio horen praten.'
Verstappen reed Russell hooguit een meter voorbij en liet de Brit er toen weer langs. 'George zat waarschijnlijk al met zijn duim op de radioknop. Hij riep direct: Max heeft me ingehaald, jullie moeten dat checken! Dus ja, de spelletjes gingen gewoon door', zegt de oud-kampioen. Rosberg kan er wel van genieten en vindt het vermakelijk om te zien. 'Het is heerlijk om te zien zelfs. George blijft zich ertegen verzetten. Ik denk ook niet dat je in zo'n situatie vrienden kunt zijn. Het blijft bij respect.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Was Verstappen boos?
Russell en Verstappen praten gewoon met elkaar op het circuit of na de sessie, maar verder zul je ze niet samen zien, denkt Rosberg. Niet zoals Lando Norris en Carlos Sainz bijvoorbeeld met elkaar uiteten gaan. 'Het feit dat Red Bull daarna protest aantekende... het zou me niet verbazen als dat door Max werd aangestuurd', zegt Rosberg. 'Max was boos. Hij was boos dat George op de rem trapte em hem in een straf wilde lokken. Dus Max dacht: dat pik ik niet. Laat mijn team een protest indienen en kijken of hij een straf kan krijgen.'
Lazenby corrigeert dat vanuit Mercedes niet werd gedacht dat Verstappen ervoor koos om protest aan te tekenen. 'Toto zei gisteravond tegen Craig Slater dat dat niet vanuit Max kwam', zegt de verslaggever. Christian Horner bevestigde dat ook. 'Denk je nou echt dat George, na het winnen van de race, dacht: oké, klus geklaard, tijd om Max een straf aan te smeren?' vraagt Kravitz zich af. 'Ted, als Max naast je rijdt onder de safetycar', begint Rosberg.
'Als hij je expres probeert zenuwachtig te maken, door zich groot te maken achter je, precies in je spiegel... dat haat je als coureur', benadrukt de Duitser. 'Dat irriteert je diep vanbinnen', vervolgt hij, met trauma's uit de jaren 2014 en 2016 die hij nog niet helemaal heeft verwerkt. 'Dan is het bijna natuurlijk om te denken: weet je wat? Hier heb je hem terug, sukkel! Dus ja, hij trapte op de rem om Max een koekje van eigen deeg te geven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties