Waar Red Bull Racing de schade nog enigszins kon beperken, maakte Mercedes een vreselijk weekend mee. Teambaas Toto Wolff liet al weten dat hij niet blij was met de beslissingen die werden genomen om van intermediates naar slicks te gaan. Oud-coureurs Christijan Albers en Giedo van der Garde waren dan ook verbaasd dat Russell zo hard pushte in zijn out lap.
De baan was nog net iets te nat op sommige delen en dat ondervond Russell op de harde manier. Hij spinde en gleed door het grind en het gras, waardoor hij terugviel naar P14. Uiteindelijk kwam hij als tiende over de streep. Wolff vond beide beslissingen om naar de slicks te gaan, zowel aan het begin van de race als later, rampzalig. Russell zelf vond dat niet, want het was na de start een langere tijd droog genoeg om op slicks te rijden.
'Dit was wel erg moedig', zegt Van der Garde in de nabeschouwing van Viaplay. Ze bekijken de beelden van de spinnende Russell nog eens. Net daarvoor was de Brit gestopt voor harde banden. Zijn ingenieur waarschuwde nog dat ze niet voor een 'zelfmoordactie' moesten gaan. 'Wij dachten: nou, zo hard door die out lap... en het kon uiteindelijk ook niet', gaat Van der Garde verder. 'Dan heeft hij nog geluk ook, dat hij zo met zijn neus naar voren staat, anders heb je echt een probleem', zegt Van der Garde.
De spin van Russell had ook anders af kunnen lopen. 'Ik denk dat hij zijn onderbroek hier wel even vol had', lacht Van der Garde, die direct denkt aan 'code bruin'. Albers vindt het vooral jammer dat het gebeurt. 'Hij doet het zo goed. Hij is een beetje de underdog, onopvallend, maar wel consistent', zegt de oud-coureur. 'Qua strategie heeft hij nog hulp nodig, vooral van droog naar slicks. Hij is niet zoals een Lewis, en dan drukt hij zijn beslissing toch door. Ik snap het team dan ook niet', zegt Albers.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Niet het weekend van Leclerc
De analist denkt dat Russell het bij de pers vervolgens goed heeft uitgelegd: die eerste call was oké, die tweede niet. Het kon nog erger, want Charles Leclerc ging meerdere keren van de baan en noemde de zondag op Silverstone een nachtmerrie. Op een gegeven moment kreeg hij water in zijn helm en daardoor ging hij rechtdoor. 'Nou, als hij niets zag, dan snap ik wel waarom hij rechtdoor is gegaan!' zegt Van der Garde. Hij ging nog een paar keer rechtdoor, en Albers zag het van kwaad tot erger gaan.
'Ik vond dat hij een beginnersfout maakte. Aan de binnenkant van de baan, op het natte deel, wil je helemaal niet rijden. Dan krijg je een overstuurmoment', wijst hij aan. 'Ik was verbaasd waarom hij zo vroeg instuurde. Het was duidelijk niet zijn weekend. Hij werd in de kwalificatie al verslagen door zijn teamgenoot, en dan zit je niet echt lekker in je vel. Hij had een slecht weekend. Hij weet ook niet meer wat hij moet zeggen', verwijst Albers naar zijn interview bij Viaplay.
Ook Hamilton gooide het weg
Het ging bij teamgenoot Lewis Hamilton iets beter, maar ook hij had het zwaar. De analisten van Viaplay betrapten hem op een paar fouten die ervoor zorgden dat hij niet meer op het podium eindigde. 'Eindelijk hebben ze die stap gezet, upgrades doorgevoerd, en dan heb je dit resultaat. Dat is gewoon drama', concludeert Albers. 'Het is nat en je pusht en je gaat er een paar keer af. Later was Hamilton sneller dan Russell en pakte hij hem terug', zegt Van der Garde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ze bekijken het gevecht tussen de twee oud-teamgenoten opnieuw. 'Hij zette hem ertussen en boem, er voorbij', vervolgt Van der Garde. Het was duidelijk dat Hamilton het niet makkelijk had. 'Hij zei ook: this car is snappy. Dus de auto is weg zodra je op het gas stapt. Daar heeft hij een hekel aan. Al met al vandaag toch een prima race, maar daar gooide hij wel zijn podium weg.' Albers schudt zijn hoofd. 'Dat deed hij meerdere keren. Hij was bijna een seconde sneller dan Hülkenberg, maar maakte zoveel fouten in die laatste sector. Hülkenberg heeft dit dus echt verdiend.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties