Michael Schmidt heeft na de Grand Prix van Miami uitgebreid uitgelegd wat McLaren precies doet om de banden op de juiste temperatuur te houden. Negen teams hadden het in Florida lastig met oververhitting van de banden, maar McLaren leek hier immuun voor te zijn. Het leidde tot een enorm gat naar de rest van het veld. Schmidt zag de remtrommels van McLaren en probeert het trucje van de constructeurskampioen zo goed mogelijk uit te leggen.
In de kwalificatie was te zien dat de ware snelheden van de auto's behoorlijk dicht bij elkaar liggen, met vijf coureurs binnen twee tienden. In de race hoeven de coureurs de limieten echter niet meer op te zoeken, en draait het vooral om bandenmanagement. Daarin laat McLaren zien een grote voorsprong te hebben. Waar het in Japan en Jeddah nog spannend bleef, staan Miami en Bahrein bekend om de oververhitting van de banden.
Verstappen in F2-auto
'McLaren heeft één onderdeel, dat ze beter dan enig ander team beheersen, en dat is het bandenmanagement', vertelt de journalist van Auto Motor und Sport bij Formel Schmidt. 'Er is geen enkele auto die de banden zo goed op de juiste temperatuur kan houden. Het maakt daarbij ook niet uit welke banden dat zijn', zo zinspeelt Schmidt er ook op dat McLaren een bepaald mechanisme heeft om de bandentemperatuur mee te bepalen.
Schmidt geeft vervolgens aan dat dit in Miami zeer duidelijk zichtbaar was. 'In de sprintrace zagen we het ook al met de intermediates, toen de baan opdroogde en de banden steeds warmer werden. Bij McLaren gebeurde dat niet, en bleven ze op de juiste temperatuur.' De McLarens wisselden mede daarom als laatsten naar de droogweerbanden, waarbij Lando Norris het geluk had dat een crash van Fernando Alonso op dat moment een Safety Car veroorzaakte.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Een dag later reden de coureurs wel de hele race op de slicks. 'In de Grand Prix zagen we dit ook, voornamelijk met de mediumbanden, toen de McLarens Verstappen eindelijk ingehaald hadden. Ze reden weg alsof Verstappen in een Formule 2-auto zat, met een verschil van 1,3 seconden per ronde. Ze zijn echt van een compleet andere planeet. Als ze eenmaal vooraan rijden, heeft niemand een kans om te winnen', concludeert Schmidt.
Truc bij de remmen
Schmidt legt uit dat zelfs McLaren een zwakte kent. 'De auto presteert erg constant, zowel qua aerodynamica als qua ophanging. Geen enkel team heeft een auto met zo veel anti-dive en anti-squat. Dat betekent dat de auto minder beweegt als je remt of accelereert', legt de Duitser uit. 'Dit heeft in de kwalificatie enkele nadelen. De vooras voelt hierdoor wat luier aan. Lando Norris heeft daar vaker over geklaagd, terwijl Oscar Piastri er minder last van heeft. Dat is een nadeeltje, maar het platform van de auto blijft wel heel stabiel.'
Red Bull is al het hele jaar op zoek naar het grote geheim van de McLaren, en Schmidt zoomt daar dan ook op in. 'Iedereen is het erover eens dat McLaren een truc gebruikt met de luchtinlaten bij de remmen', deelt de Duitser. 'Je hebt daar de remtrommel, en je kunt dat maar heel zelden beter bekijken. Dat gebeurde dit weekend toevallig, maar zelfs dan is het lastig om te zeggen wat ze precies doen, maar het moet met de luchtstroom bij de remmen te maken hebben aan de binnenkant van die remtrommel.'
'Het kan ook met de materialen in de remtrommel te maken hebben', vervolgt Schmidt. 'Aan de binnenkant van de remtrommel hoeft dit geen carbon te zijn. Je kunt dus ook voor aluminium of warmtebestendig materiaal kiezen, waardoor je warme lucht van de koude lucht kunt scheiden. Zo kun je de banden koeler houden, maar de remmen warm houden. Het systeem kan niet zo eenvoudig zijn dat alles kouder blijft, want sommige onderdelen moeten juist warm zijn.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oud-Red Bull-werknemer maakt het verschil
Red Bull domineerde de afgelopen jaren, en dat zorgde ervoor dat de concurrentie er alles aan deed om personeelsleden van Red Bull over te nemen. Rob Marshall was een van de eerste werknemers die in de dominantie vertrok, aan het einde van 2023. 'Ik heb begrepen dat dit hele idee van de hand van Rob Marshall komt, de voormalige hoofdontwerper van Red Bull', weet Schmidt te melden. Marshall werd verder ook al gelinkt aan de flexibele vleugels van McLaren.
'Dit zorgt alleen maar meer ervoor dat ze bij Red Bull als gekken werken om te ontdekken wat daar aan de hand is. Ze gebruiken warmtecamera's om te bewijzen dat ze bepaalde onderdelen veel koeler houden dan bij andere auto's. Tot nu toe hebben ze nog geen succes geboekt, maar ze zouden Rob Marshall nu waarschijnlijk graag terug hebben', zo wijst Schmidt erop dat de McLaren-man bij Red Bull op een zijspoor was geraakt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen is kansloos
'Het gat valt dit seizoen niet meer te dichten', vermoedt Schmidt, zelfs als de concurrentie het geheim van McLaren volledig doorgrondt. 'Het speelt ook een rol dat ze waarschijnlijk meer slimmigheden gebruiken dan alleen dit. Het zijn niet alleen die ventilatiekanalen, maar het hele concept van McLaren is goed. Dat kan de rest niet meer aanpassen. Het alarmerende voor de andere teams is dat deze truc ook volgend jaar kan werken, want de remmen blijven dan hetzelfde. Dit systeem kan bij elke auto werken. Dit zal altijd een belangrijke factor vormen. De concurrentie moet zo snel mogelijk uitvogelen wat ze doen. Anders krijgen we in 2026 hetzelfde verhaal.'
Schmidt legt ook uit waarom het voordeel van McLaren soms enorm groot is, en soms veel kleiner, zoals in Japan of Saoedi-Arabië. 'Je ziet dit het duidelijkste waar de banden het zwaarst belast worden. In Miami was het wel een eenstopper, maar oververhitting speelt een belangrijke rol. Dan kan McLaren die sterkte optimaal benutten. Op een circuit als Suzuka, waar genoeg grip lag en het asfalt nieuw was, heb je veel minder bandenslijtage uit oververhitting. Dan hebben de andere coureurs een kans, omdat deze joker dan niet werkt.' McLaren profiteert dan ook van het experiment van Pirelli, dat in Miami en Imola extra zachte banden meeneemt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties