christian horner red bull racing gp canada 2025 zaterdag Opinie
Opinie

Schmidt ving gefluister in de paddock op: 'Brundle meldde een ontmoeting tussen Horner en de Ferrari-CEO'

christian horner red bull racing gp canada 2025 zaterdag

Dit weekend racet Ferrari op twee circuits: op het Circuit Gilles Villeneuve en Circuit Le Mans de la Sarthe. De Hypercar van het Italiaanse team lijkt meer kans te hebben op een succesvol resultaat dan de Formule 1-bolide. Er gingen genoeg verhalen rond over teambaas Frédéric Vasseur. Michael Schmidt ging op onderzoek uit wat Christian Horner ermee te maken had en dook in de zaak van McLaren dit weekend.

Parallel aan de Grand Prix van Canada vindt ook de 24 uur van Le Mans plaats. Ferrari wil in beide races meestrijden voor de zege, maar voorlopig gaat het beter met het WEC-team dan met het Formule 1-team. Daar heeft Antonello Coletta zijn formatie al twee keer naar de zege geleid, en hij hoopt dat dit jaar opnieuw te doen. Met nog anderhalf uur te gaan liggen de #50 en #51 Ferrari op P3 en P4.

'In de Formule 1 loopt de Scuderia opnieuw achter de feiten aan', schrijft Schmidt in zijn analyse voor Auto, Motor und Sport. '2025 had na zeventien jaar zonder titel eindelijk weer de wereldbeker moeten opleveren. Van dat doel zijn de rode auto's nog ver verwijderd. Constructeurskampioen McLaren is al uit het zicht verdwenen. In de paddock wordt daarom volop gefluisterd over Christian Horner', vervolgt de Duitser.

Schmidt is op onderzoek uit gegaan waarom Horner in verband wordt gebracht met Ferrari. De roddels gaan al een tijdje rond, en de Britse teambaas kreeg daar in Spanje ook vragen over. De verhalen werden ontkend. 'Sky-expert Martin Brundle, goed ingevoerd in de paddock, meldde dat er een ontmoeting zou hebben plaatsgevonden tussen Horner en Ferrari-CEO John Elkann', laat Schmidt weten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

andrea stella frederic vasseur christian horner red bull racing mclaren ferrari f1 gp bahrein 2023
De Grand Prix van Bahrein 2023 was Vasseurs eerste race met Ferrari.

Prikkelbare Vasseur

Vasseur zelf wil er niets meer over horen. Hij was streng voor de journalisten op de mediadag en vond het respectloos dat namen van teamleden zomaar op papier worden gezet, zonder dat men denkt aan de gevolgen voor hen en hun familie. De verhalen over hemzelf vond hij niet erg, maar hij wil zijn team beschermen. 'De interne situatie is gespannen. Volgens Italiaanse media zou hij moeten vrezen voor zijn baan', deelt de Duitser wat hij heeft meegekregen in de paddock.

'Er wordt openlijk afgevraagd of de Fransman nog wel de volledige sportieve controle in handen heeft. Vasseur zou nog drie races krijgen om het tij te keren. Zijn contract loopt eind dit jaar af', vervolgt hij. 'Tegelijkertijd steken geruchten over Antonello Coletta opnieuw de kop op. De succesvolle leider van Ferrari's WEC-programma werd in meerdere media al genoemd als mogelijke opvolger van Vasseur.'

Coletta gaat ook niet

Intern geniet Coletta van veel erkenning. Als men kijkt naar de resultaten van het WEC-team, dan is dat ook niet gek. 'De Ferrari 499P behaalt de ene overwinning na de andere', schrijft Schmidt ook. Hij heeft rondgevraagd of het überhaupt realistisch is dat Horner overstapt naar Ferrari. Schmidt meldt hetzelfde wat Horner ook al heeft gezegd: 'op de vraag van Brundle bevestigde Horner dat hij bij Red Bull wil blijven en geen afscheid overweegt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt ving gefluister in de paddock op: 'Brundle meldde een ontmoeting tussen Horner en de Ferrari-CEO'
Horner heeft zelf aangegeven Red Bull niet te willen verlaten.

Voor Schmidt bleef er nog één vraag over: is een transfer vanuit het WEC mogelijk? 'Volgens onze informatie is zo'n overstap momenteel onrealistisch. In de paddock van de 24 uur van Le Mans achten insiders die kans heel klein. Ferrari lijkt momenteel geen voorkeur te hebben voor een interne oplossing, althans, niet in deze personele kwestie', schrijft de Duitse journalist. Op de baan is te zien bij welk team er meer rust heerst. Vasseur gaf dan ook toe dat zulke verhalen het team destabiliseren.

Ook niet het weekend van McLaren

In Canada beleeft Ferrari tot nu toe een frustrerend weekend. McLaren ervaart min of meer hetzelfde. Beide coureurs konden geen goed rondje neerzetten en zagen de P1 en P2 naar rivalen Max Verstappen en George Russell gaan. Net als voor Ferrari waren er na de sessie veel vragen voor McLaren. 'Lag het aan het circuit? Vonden de ingenieurs niet de juiste afstellingen? Werkten de updates niet zoals gepland?' somt Schmidt op.

'Het was inmiddels routine geworden: de weg naar poleposition en de zege liep in 2025 steevast via McLaren. De Grand Prix van Canada is de eerste race dit jaar waarin die gouden regel sneuvelt. Zelfs de vrije trainingen waren al een worsteling', vervolgt hij. Daardoor pakte Piastri slechts P3 in de kwalificatie en Norris zelfs P7. 'Lando Norris maakte twee fouten en daarvoor kreeg hij kritiek van teambaas Stella.'

McLaren moest in Montréal haar comfortzone verlaten betreffende de aerodynamica waarin de auto zich optimaal voelt. Van vrijdag op zaterdag werd de downforce verminderd om geen tijd op de rechte stukken te verliezen. 'Ook de upgrades speelden mogelijk een rol. De nieuwe voor- en achtervleugel vereisten dataverzameling, en McLaren verloor tijd met de aero-tests in VT1. Een nieuwe vooras moest Norris een beter gevoel geven bij het insturen. Stella was er positief over, Norris voelde geen verschil.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws