Max Verstappen en George Russell delen op zondag in Canada de eerste startrij, waardoor ze allebei konden rekenen op vragen over Verstappens strafpunten. Nog één en hij krijgt een schorsing. De Nederlander was er klaar mee en gaf dat ook aan in de persconferentie. De sfeer tussen beide coureurs is in ieder geval relaxed, en dat blijkt uit het latere onderonsje.
'Max, dan gaan we naar jou. Was er nog iets in de auto of in je ronde dat het verschil had kunnen maken in Q3?' vraagt gastheer Tom Clarkson. 'Nee', luidt het antwoord van Verstappen. De viervoudig wereldkampioen is na alle vragen over het weekend in Barcelona wel een beetje klaar met de media. Hij is dan ook niet van plan om op sommige vragen een uitgebreid antwoord te geven. 'Neem ons dan even mee door je sessie', verzoekt Clarkson.
Lees ook
Verstappen krijgt bijval na irritaties in de persconferentie: 'Op een gegeven moment is het klaar'
'Het was prima. Ik bedoel, ik boekte in elk deel progressie en we hadden het zo gepland met de mediumband, dus ik ben tevreden', zegt Verstappen. Hij kwam iets meer dan een tiende tekort ten opzichte van Russell. De Brit kon profiteren van de verbeterende baan en klokte net iets later dan Oscar Piastri en Verstappen zijn ronde. De 27-jarige blikt nu vooruit op de race. De long runs van vrijdag zagen er goed uit.
'De auto voelde oké. Ik was best tevreden over de auto. Je moet gewoon op de banden letten. Iedereen had vrijdag een beetje last van graining, dus dat moeten we onder controle zien te houden, zeker met hogere temperaturen', wijst Verstappen aan. Het doel is om op het podium te eindigen. 'Zo competitief mogelijk zijn', knikt hij. 'Ik weet het niet, we zullen pas na de race weten of dat is gelukt. Hopelijk zijn we goed in het managen van de banden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schoenmaten van Verstappen en Russell
Na de vragen van Clarkson krijgen de aanwezige journalisten de kans om vragen te stellen. Russell krijgt een vraag over de remstabiliteit van de auto op Montréal, wat altijd een uitdaging is. 'Ik voelde me goed in de auto, in deze koelere omstandigheden presteert de auto altijd heel goed', antwoordt hij. De Mercedes-coureur was enigszins afgeleid, want hij zat net met Verstappen te kletsen. 'We waren net onze schoenmaten aan het vergelijken. Ik krijg deze nauwelijks in de auto!' lacht hij.
'Nu ben ik de draad kwijt', gaat hij verder. Verstappen ziet een kansje om tussendoor te reageren. 'Is dat waarom je zo goed kunt remmen?' vraagt Verstappen. 'Ja, precies, kijk maar!' lachen ze allebei. 'Remmen is totaal geen probleem dus. Zoals ik al zei, als het koeler is, voelt de auto geweldig aan en dat geeft vertrouwen. Zelfs tijdens Q3, eigenlijk de hele kwalificatie.' De baan koelde af tijdens de rode vlag, wat ook voordelig werkte voor Mercedes.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Twee aspecten voor Red Bull
De vraag die volgt is weer voor Verstappen. Een journalist wil weten hoeveel van de prestatie in de kwalificatie komt door verbeteringen van de auto en hoeveel van Verstappen in topvorm. 'Nou, de auto is hetzelfde als in Barcelona', begint Verstappen. 'Ik denk dat het team geweldig werk heeft geleverd. Toen we aankwamen, zat de auto direct in het juiste venster. Dus qua afstellingen heeft het team het gewoon heel goed gedaan. Dan is het een kwestie van dingen finetunen.'
Tot nu toe klinkt de Nederlander positiever over de auto dan hij al is geweest. 'Ik ben best tevreden, ja, wat dit seizoen niet altijd zo is geweest. Het is een beetje wisselend', verklaart Verstappen. 'Ik denk dat we ook moeten focussen op de algemene performance, waar we soms wat tekortkomen. Soms jagen we ook gewoon op de balans van de auto. Dus dat zijn twee verschillende dingen. Dit weekend voelde het goed, en ik ben echt blij om hier te staan na de kwalificatie.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties