Helmut Marko's alarmbellen gingen na de Grand Prix van Miami opnieuw af. 'We moeten echt wat bedenken nu', zei de Oostenrijker. Een paar dagen later was de paniek al minder, maar dat Red Bull Racing aan de bak moet, is duidelijk. Oud-coureur Ralf Schumacher heeft zijn twijfels of het lukt om een comeback te maken, al helemaal nu het team na zes races de achterstand niet heeft weten te verkleinen.
Het was een weekend vol ups en downs voor Red Bull in Miami, met een pitstraat-incident in de sprintrace, toch een poleposition op zaterdag, waarna Max Verstappen buiten het podium eindigde op zondag. Marko heeft het bevestigd: er komen nieuwe onderdelen aan in Imola, maar het is de vraag hoe goed de update aanslaat. De Oostenrijkse renstal is stapsgewijs de auto aan het verbeteren, maar het tempo moet wellicht verhoogd worden.
'Red Bull was teleurstellend, dat moet je toch wel zeggen', zegt Sky Sports Deutschland-collega Peter Hardenacke in de Backstage Boxengasse-podcast. 'Ik had gehoopt dat ze er in de race dichterbij zouden zitten, maar eigenlijk is precies gebeurd wat velen, jij ook, hadden verwacht: in de race was het gewoon niet genoeg', betreurt Hardenacke. 'Ja, het (de progressie, red.) duurde sowieso al langer en was beter dan verwacht, maar het is zo verlopen', zegt Schumacher.
'Wat positief was, was dat Tsunoda er een beetje bij begint te komen. Zijn race pace was niet slecht in vergelijking met Max. Dat is al mooi, en ook belangrijk voor hem. En dan het team... men hoopt nu op Imola', vervolgt de oud-coureur. 'Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze genoeg kunnen behalen dit jaar, maar we zullen zien. Het zou superspannend zijn als Max terug kan vechten, ook voor het kampioenschap.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Krijgt Waché het voor elkaar?
Schumacher denkt dat het in de winterstop al fout is gegaan. Red Bull ging het 2025-seizoen in zonder de input van Adrian Newey, die per 1 maart is begonnen bij Aston Martin. 'Ik zou niet zien waar ze het opeens vandaan moeten halen. Ook de stappen tot nu toe, er is niet veel veranderd aan de auto', merkt Schumacher op. 'Max heeft het team telkens gered dankzij zijn uitzonderlijke klasse, maar dat was het dan ook wel.'
De broer van de recordkampioen had het idee dat de auto alleen bij het circuit van Japan paste. 'Ik heb zelden meegemaakt, in mijn tijd als F1-coureur, en als je het als buitenstaander bekijkt, dat een team met zulke problemen binnen een jaar terug kon vechten', zegt Schumacher, die duidelijk niet overtuigd is dat Red Bull het tij nog kan keren. 'Het concept is gewoon verkeerd. Ik denk dat Waché iemand is die op papier een auto kan ontwerpen, maar niet in staat is om dat concept met de coureur te verenigen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren regeert
Technisch directeur Pierre Waché en zijn team zijn druk bezig om de auto te verbeteren. Schumacher wijst aan dat Newey heel goed was in het concept van de auto verenigen met de voorkeuren van de rijder. Dat was in 2022, 2023 en het begin van 2024 te zien, toen Newey de nieuwe reglementen uit zijn hoofd kende en een dominante auto op de baan kon zetten voor Red Bull. Schumacher verwacht niet dat Waché dat dit jaar ook voor elkaar krijgt. 'Dus op dit moment zou jij zeggen dat Verstappen het wereldkampioenschap kan vergeten?' vraagt Hardenacke.
'Op dit moment, als de McLarens elkaar niet van de baan rijden', antwoordt Schumacher. 'Dat is ook niet uitgesloten. Het wordt spannend om te zien wat daar gebeurt. McLaren heeft ook veel fouten gemaakt. Verstappen is uiteraard erg slim, ook in de samenwerking met zijn ingenieur. Het is ongelooflijk wat zij daar samen uit weten te halen. Onder normale omstandigheden zou één van de McLarens het kampioenschap moeten binnenhalen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties