McLaren had het grootste deel van het seizoen de overhand in de rivaliteit met Red Bull Racing. Inmiddels is dat niet langer het geval, en daar moeten ze bij McLaren toch enige uitleg over geven. Het team van Oscar Piastri en Lando Norris komt zelf met een verklaring, maar die wordt niet zonder meer aanvaard door de analisten van Viaplay, die kritisch zijn voor het team.
Bij McLaren wekken ze de indruk dat de auto niet langer wordt doorontwikkeld, om geen risico’s te nemen met het oog op het nieuwe seizoen van 2026. Dat zou de verklaring zijn voor het terugvallende prestatieniveau en voor het feit dat Verstappen in de laatste races sterker is dan de McLaren-coureurs. 'Ik schrok van die opmerking', zegt Kees van de Grint bij In De Slipstream. 'Ik weet ook niet of het waar is. Als het waar is, is het gewoon een excuus. Ik vind het een heel slap excuus, want je wilt toch wereldkampioen worden?'
Andere benadering bij Red Bull
Red Bull hanteert een heel andere benadering. Dat is wellicht logisch, maar volgens Van de Grint had men bij Red Bull ook anders naar de zaak kunnen kijken. 'Bij Red Bull kan ik het toejuichen dat ze het niet opgeven. Je kunt ook zeggen: theoretisch kan Max nog wereldkampioen worden, maar praktisch heeft hij daar heel veel geluk voor nodig.' Van De Grint voegt er nog iets aan toe. 'Het zou hem gegund zijn, hoor. Hij moet geluk hebben, maar bij Red Bull blijven ze wel werken. Dan zegt McLaren, dat zich in een lastige situatie bevindt, dat ze de auto al lang niet meer ontwikkelen. Ik vind het een excuus.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daarop mengt ook Allard Kalff zich in de discussie. 'Je weet net als ik: als je iets wilt ontwikkelen, duurt het twee à drie maanden voor het daadwerkelijk op de auto komt. Als ik terugreken, dan zou McLaren dus al in mei gestopt zijn met ontwikkelen. Dat geloof ik niet.' Van de Grint is het met Kalff eens dat McLaren wel die schijn wil wekken. 'Ik geloof het ook niet, maar zo stellen ze het wel voor.'
Kalff gelooft McLaren niet
Kalff noemt het ronduit ongeloofwaardig. 'Daar geloof ik helemaal niets van. Ik geloof ook niet dat slim doorontwikkelen ten koste zou gaan van de auto van volgend jaar. Alles wat je nu leert, kun je ook toepassen op de auto van volgend jaar, zelfs als de reglementen veranderen. De grote reglementswijziging die eraan komt, zou voor McLaren nochtans de hoofdreden zijn om de ontwikkeling van de 2025-auto stop te zetten. Kalff blijft sceptisch. 'Lucht blijft lucht, aerodynamica blijft aerodynamica.'
Van de Grint en Kalff kijken dus met grote scepsis naar de uitleg van McLaren. Zelfs als die oprecht is, hebben de twee Nederlandse analisten weinig begrip. De vraag is nu of Verstappen hier nog verder van kan profiteren als Red Bull, in tegenstelling tot McLaren, blijft investeren in de huidige auto.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties