Oud-coureur Giedo van der Garde vond de fout die Lando Norris maakte in de slotfase van de sprintrace ontzettend stom en vindt dat de Brit daar punten weggegooid heeft. Doordat Norris zich verremde, kon Carlos Sainz hem passeren, waardoor hij als derde eindigde en niet op P2. Viaplay-collega Christijan Albers is minder streng voor Norris, maar snapt het punt van Van der Garde wel.
Norris moest de sprintrace op zaterdag in Texas aanvangen als vierde nadat hij de drie sectoren niet goed genoeg aan elkaar kon knopen tijdens de sprintkwalificatie. Max Verstappen daarentegen begon vanaf poleposition en behield de hele race dan ook de leiding. Achter hem probeerde Norris de druk op te voeren, maar daarbij reed hij zijn eigen banden aan gort. Het gat met Verstappen werd groter, en Sainz zag zijn kans om Norris in te halen. De McLaren-coureur verremde zich in de laatste ronde, waardoor Sainz erlangs kon.
'Hij had gewoon geen voorbanden meer, en de pace was helemaal weg', begint Van der Garde in analyse van Viaplay. 'Maar ja, in zo'n laatste ronde, kom op, joh. Het kan gewoon niet dat je zo'n stomme fout maakt', reageert hij streng. 'Dit was Max toch nooit overkomen? Vroeger gebeurde dat wel eens, in het karten, maar toen kreeg hij op zijn kloten van zijn vader als dat gebeurde, dan leer je dat wel af. Norris mist dat gewoon een beetje, dat killer instinct. Ik vind het enorm zonde, hij gooit gewoon een punt weg', zegt Van der Garde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Albers kan zich wel vinden in de uitspraken van de oud-coureur, maar is wat minder streng voor Norris. 'Je zag ook gewoon dat hij rond de twaalfde ronde van de race volledig inzakte en Max niet meer bij kon houden', wijst Albers aan. 'Dat zie je vaker: de McLarens gaan direct van start, bouwen niet rustig op, en dan krijg je zo'n dip in de banden. Dan duurt het ook te lang voordat hij zijn voorganger inhaalt. Maar dat is ook wat we al eerder hebben gezegd: dan zie je weer het verschil in kaliber van de coureurs. Norris is een natuurtalent, hij heeft die snelheid, maar dat is niet meer genoeg.'
Verstappen had alles van begin tot eind onder controle
Van der Garde wijst dan ook direct het verschil met Verstappen aan, die naar zijn idee de sprintrace van begin tot eind volledig onder controle had. 'Heel strak gereden, ronde na ronde', looft de voormalig Formule 1-coureur. 'En je ziet dan ook dat Max gewoon zijn ding doet vooraan, rustig het tempo opschroeven, alles managen', vult Albers aan. De heren hadden gehoopt dat Verstappen net als tijdens de sprintkwalificatie ook tijdens de hoofdkwalificatie de poleposition zou pakken, maar een paar gele vlaggen vanwege de crash van George Russell staken daar een stokje voor.
Hoewel Van der Garde streng was voor Norris na de sprintrace, moet hij toegeven dat zijn kwalificatierondje in Q3 er wel heel goed uitzag. 'Dat was een waanzinnige eerste ronde van Lando. Een klein foutje uit bocht negen, maar de rest was perfect. Erg knap, daar haalde hij het maximale eruit', is hij van mening. Verstappen was echter wel sneller onderweg, maar kon zijn ronde niet afmaken. 'Die andere jongens staan er nu wel achter, dus Norris heeft het wel verdiend', vindt Van der Garde. 'Ja, af en toe moet je ook wat geluk hebben, maar het is wel balen voor Max', zegt Albers.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Dat weet je als je als laatste naar buiten gaat'
Albers lijkt ook te suggereren dat Red Bull en Ferrari risico's namen tijdens de kwalificatie. 'Max was veel sneller onderweg, en Sainz ook. De kwalificatie is een beetje... Troebel zo', probeert Albers uit te leggen. 'Maar dat hoort erbij, en dat weet je als je als laatste naar buiten gaat', zegt de oud-coureur. 'Je zag ook iedereen sneller gaan', vult Van der Garde aan. 'Max ging harder, Sainz ging harder, je wil gewoon op het einde, als de baan op zijn best is, naar buiten en er staan. Maar ja, wat Chris al zei, soms heb je pech dat iemand crasht en dan moet je je ronde afbreken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties