lewis hamilton ferrari 2025 miami zondag team Opinie
Opinie

Oud-monteur ergert zich aan besluiteloosheid: 'Ze zijn het lachertje van de paddock'

lewis hamilton ferrari 2025 miami zondag team

Voormalig McLaren-monteur Marc Priestley heeft op YouTube teruggeblikt op de Grand Prix van Miami. Priestley was als commentator bij de race aanwezig en beoordeelt het optreden van Max Verstappen na een moeilijk weekend. De Brit ging verder ook uitgebreid in op de cabaretshow van Ferrari en kan weinig begrip opbrengen voor het legendarische team.

De actie begon op vrijdag meteen in de sprintkwalificatie. Kimi Antonelli verraste met de poleposition voor de sprintrace, waarna de sprintrace zelf en de kwalificatie voor de Grand Prix ook zeer spannend waren. De Grand Prix zelf kende daarna twee helften. 'De eerste helft was best interessant', vindt Priestley, die minder onder de indruk was van de tweede helft van de race. Hij geeft aan dat de dominantie van McLaren de race niet beter maakte.

Pirelli eist hoofdrol op

Priestley rekende zelf ook nog op inmenging van de weergoden, maar werd teleurgesteld. 'Toen ik op zondag wakker werd in Miami, regende het hard. We verwachtten dat die regen zou aanhouden, maar dat gebeurde niet. Tijdens de race werd ook nog regen voorspeld, maar die bui miste het circuit nipt. Dit beïnvloedde de strategie wel', zo benadrukt Priestley dat veel coureurs hun eerste stint oprekten, in afwachting van mogelijke regen.

'Pirelli probeerde de teams richting een tweestopper te duwen door dit jaar zachtere banden mee te nemen. Het was alsnog een comfortabele éénstopper', vertelt de 48-jarige. 'Vanwege die regendreiging waagde niemand de gok met een tweestopper.' Pirelli lijkt dan ook vooral McLaren in de kaart te hebben gespeeld, door zachtere banden mee te nemen. De bandenfabrikant zal hetzelfde doen in Imola, waar de C6-banden hun debuut maken. Deze banden waren oorspronkelijk bedoeld voor de Grand Prix van Monaco.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli 37 friday shanghai 2025
Pirelli neemt steeds zachtere banden mee.

Verstappen versus Norris

Priestley vestigt vervolgens zijn aandacht op de start van de race, waarbij de ogen op de wereldkampioen en de vicewereldkampioen van 2024 gericht waren. 'Bij de start van de race streden Max Verstappen en Lando Norris om de leiding. Het was niet verrassend dat ze allebei agressief reden, maar ze raceten allebei ook erg sterk', oordeelt de voormalige man van McLaren. 'Achteraf weet je dat Lando en Oscar Piastri een enorm snelheidsvoordeel hadden. Het was dus logischer voor Lando geweest om geduldiger te zijn, want hij had Max daarna makkelijk kunnen inhalen. Dat is achteraf echter makkelijk om te zeggen.'

Verstappen is de enige die McLaren in de Grands Prix verslagen heeft, en Priestley vermoedt dan ook dat Norris in zijn aanpak beïnvloed werd door het recente verleden. 'Je hoeft maar een paar races terug te gaan naar Japan. McLaren had toen ook de snelste auto, maar Max pakte de poleposition met een uitzonderlijke ronde. Vanwege de vuile lucht kon McLaren geen vuist maken tegen Max, en Max won die race ook.' Priestley meent dat Norris daarom te agressief was bij de start, en meteen zijn moment wilde pakken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lando norris japan 2025 19
Norris was agressief bij de start vanwege zijn nederlaag in Japan.

'Vanuit dat perspectief snap ik wel dat McLaren en Norris bij de start van de race wat agressiever wilden zijn. Ik vond dat Max en Lando allebei eerlijk raceten en het vrij goed aanpakten. Het kwam Lando wel duur te staan, want dit kostte hem waarschijnlijk de zege', beseft de Brit. 'Later in de race zat Lando weer achter Max. Hij had veel tijd nodig om Max in te halen. Dit zijn twee van de beste coureurs wereldwijd, die het niet makkelijk voor elkaar maken. Dit wil je ook juist zien van de beste coureurs. Ik vond het enorm vermakelijk.'

Complimenten voor Verstappen

Priestley merkt op dat Verstappen de enige is, die het McLaren nog een beetje lastig weet te maken. 'Je kunt Red Bull in de handen van Max nooit uitsluiten. Ik denk dat hij het heel, heel goed deed in een auto die totaal niet in de buurt kwam van de McLarens. McLaren is ongelofelijk goed in het managen van de achterbanden, vooral bij hogere temperaturen. Anderen hebben het hier juist lastig mee. In Miami was het warm en de luchtvochtigheid was ook hoog. Het is heel makkelijk om je banden hier te oververhitten.'

Gestuntel bij Ferrari

'Ferrari had weer een lastige dag', vervolgt Priestley. 'De auto werkt absoluut niet zoals ze willen dat hij werkt. Het is frustrerend voor de coureurs, maar ook voor het team. Waar ik me vooral aan stoorde, was de besluiteloosheid bij Ferrari. Dit staat haast synoniem voor Ferrari. Dit is echt niet waar je om bekend wilt staan. De beste Formule 1-teams moeten juist briljant zijn in het nemen van beslissingen. Dit maakt een team juist goed. Je moet snel keuzes kunnen maken en kunnen vertrouwen op de mensen in je team', weet de ervaringsdeskundige, die in 2008 voor McLaren werkte, toen het team met Lewis Hamilton haar voorlopig laatste coureurstitel greep.

'Lewis is er pas zes races, maar plaatste nu al zijn vraagtekens bij het team', zo ziet de commentator barstjes in het huwelijk. 'Dat valt ook te begrijpen. Dit Ferrari-probleem gaat al veel verder terug. Ze zijn een beetje het lachertje van de paddock. Als je hen een vraag stelt, krijg je bijna altijd het antwoord: we komen hierop terug. Dit is de Formule 1, waar elke seconde het verschil kan maken. Met hun communicatie geven ze hun coureurs ook geen vertrouwen. Ze zullen snel moeten beslissen of ze hun middelen niet beter in 2026 kunnen steken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws