Voor een aantal coureurs eindigde de vrijdag in België op een teleurstellende wijze. Lewis Hamilton spinde in de laatste bocht en kon zijn ronde daardoor niet afmaken. Het gebeurde in de laatste minuut van SQ1, waardoor er ook geen tijd meer was om nog een ronde te beginnen. De recordkampioen leek er na afloop helemaal door te zitten.
Volgens Ho-Pin Tung was het in eerste instantie duidelijk dat het een mechanisch probleem was. Hij zocht de oorzaak van de pirouette niet bij Hamilton zelf. 'Dat eerste moment was nog discutabel', wijst hij naar de onboardbeelden van Hamilton in de nabeschouwing van Viaplay. 'Hier, goed luisteren', vervolgt hij, waarna op de audio een soort geratel te horen is. 'Dat hoort niet', zegt Tung. 'De achterkant sloeg vast, en toen spinde hij.'
Collega Indy Dontje denkt dat het losgereden grind misschien de oorzaak is. Een paar minuten eerder reed Kimi Antonelli door het grind, waar George Russell ook last van had. 'Bij de vorige onboard hoorde je dat grind, dus misschien is een steentje op de verkeerde manier naar binnen geschoten', oppert de IMSA-coureur. Vervolgens verschijnt Hamilton voor de camera en legt hij uit dat hij spinde. Hij had een betoog van weinig woorden, maar leek de oorzaak bij zichzelf te zoeken.
De coureur geloven
'Ik moet mezelf corrigeren, want de coureur spreekt altijd de waarheid', lacht Tung, die terugkomt op zijn argument dat het 'duidelijk een mechanisch probleem was'. 'De Busstop is een bocht waar je snel last krijgt van blokkerende achterwielen. Het geratel kan dus ook zijn dat de auto blokkeert', vervolgt de coureur. 'Ze hebben een nieuwe achterophanging die de auto minder beweeglijk maakt aan de achterkant', merkt Tung op. 'Het kan ervoor zorgen dat dit gebeurt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De analist vond het echter wel raar dat Hamilton de hand in eigen boezem stak. 'Ik vond het vreemd, maar als hij zelf de schuld op zich neemt, moeten we hem daarin volgen. Het geeft ook aan hoe gevoelig het is. Leclerc kan er wel mee rijden', zegt Tung. Dontje was echter niet verbaasd door Hamiltons reactie. 'Dit is wel de Hamilton die we het hele jaar zien. Zodra het niet gaat, is alles slecht. Hij was er klaar mee. Dit vreet ook aan je zelfvertrouwen', zegt de IMSA-coureur.
Grind richtte schade aan
Als een steentje wel de oorzaak was voor de spin van Hamilton, zoals Dontje aangaf, zou dat weer niet verbazingwekkend zijn. 'De stenen zijn hier nogal groot', refereert Tung aan de grindbakken op Spa-Francorchamps. Antonelli's fout zorgde ervoor dat de baan tijdelijk bezaaid was met grind. 'Het was een dure fout. Russell kwam er als eerste aan en had al die stenen op zijn lijn. Als hij al schade had daarvoor, dan had Antonelli al helemaal problemen', vervolgt hij.
Dontje wijst op het feit dat alle teams de auto's zo laag mogelijk willen afstellen, 'met de gevolgen van dien'. Beide analisten verwachten dat Antonelli en Russell een lastige middag tegemoet gaan. 'Je moet veel auto's inhalen hier en er zijn niet zoveel ronden', aldus de coureurs. Russell lag er na SQ2 uit en zal de sprintrace vanaf P13 aanvangen. Het was duidelijk niet de dag van Mercedes, en ook niet die van Hamilton.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties