Lewis Hamilton won de sprintrace in China, maar het zal een behoorlijk klus komen om in België ook maar in de buurt van dat resultaat te komen. De Brit spinde aan het einde van het eerste deel van de kwalificatie en kon zich daardoor niet bij de top vijftien voegen. De zevenvoudig wereldkampioen start vanaf P18 en is daar uiteraard allesbehalve blij mee, zo laat hij ook tijdens het interview merken.
De start van het interview met Hamilton doet enigszins denken aan een interview van jaren geleden met Kimi Räikkönen, die erom bekend stond zo weinig mogelijk woorden vuil te maken aan wat er op de baan gebeurt. ‘Wat gebeurde er?’ luidt de vraag aan de man die op Silverstone nog een vierde plaats pakte. ‘Ik spinde’, mompelt de Brit. ‘Kun je dat herhalen?’ vraagt de interviewer van Formula1.com. ‘Ik spinde’, antwoordt Hamilton nogmaals kort en bondig, ditmaal iets luider. Uit zijn toon blijkt direct dat het geen makkelijk interview zal worden.
Dat Hamilton weinig zin heeft in het interview werd meteen duidelijk, en ook tijdens de rest van het interview is de Brit erg spaarzaam met zijn woorden. ‘Blokkeerde de achterkant’, zet de journalist stug door. De zevenvoudig wereldkampioen knikt instemmend. ‘Dit was de eerste keer in mijn carrière (dat de achterkant blokkeerde, red.)’, geeft de Ferrari-coureur aan dat dit hem nog nooit eerder is overkomen in negentien seizoenen Formule 1.
Antwoorden waar The Iceman trots op zou zijn
De rest van het gesprek had tevens uit het boekje van The Iceman kunnen komen. Hamilton is totaal niet blij met de huidige staat van de bolide, die door Charles Leclerc op de vierde plek werd gezet in de laatste fase van de sprintkwalificatie. ‘Niet geweldig’, zegt Hamilton wanneer hij gevraagd wordt naar hoe de auto voelde tijdens de vrijdagsessies. ‘Er valt niet echt veel over te zeggen’, spreekt hij vervolgens uit wat uit zijn eerdere antwoorden al gebleken was.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Voorafgaand aan het raceweekend was Hamilton aanwezig tijdens een van de persconferenties. De Brit liet daar al blijken dat de fans geen hoge verwachtingen hoefden te hebben van Ferrari, of in elk geval van hem. De vrijdagsessies hebben dat gevoel bevestigd bij de meervoudig wereldkampioen, die al het hele seizoen worstelt met de auto. ‘Kun je beter rijden met deze upgrade?’ probeert de journalist. ‘Nee’, is de mompelende Hamilton wederom niet lang van stof.
Weekend mogelijk nog te redden
Voor de sprintrace lijken de verwachtingen niet al te hoog te zijn, maar Hamilton geeft de rest van het weekend nog niet volledig op. Het kwam door een spin dat hij deel twee van de sprintkwalificatie niet haalde, dus er zouden kansen moeten zijn als Hamilton zijn Ferrari wel op de baan weet te houden tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van België, die mogelijk weer een regenrace zal worden. ‘Morgen is een nieuwe dag, dus we zullen proberen om...’ Hamilton onderbreekt zijn eigen zin. ‘Ik ben natuurlijk enorm gefrustreerd’, stelt hij.
Er glinstert nog een sprankeltje hoop bij de Brit met het oog op de rest van het weekend. Bovendien laat de vierde startplek van Leclerc zien dat de Ferrari wel degelijk in staat is om ergens vooraan mee te strijden. Daarbij komt ook nog dat de auto van de scuderia in 2025 vrijwel altijd beter presteert tijdens de race dan tijdens de kwalificatie. ‘Er is veel werk in gaan zitten en om daar te staan is niet echt geweldig, dus hopelijk gaat het morgen beter’, probeert Hamilton het interview nog enigszins hoopvol af te sluiten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties