max-verstappen-red-bull-racing-gp-belgie-2025-vrijdag-3 Opinie
Opinie

Tung wijst naar aangepaste achtervleugel Red Bull: 'Daar zit de kracht van Red Bull'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-belgie-2025-vrijdag-3

Red Bull Racing kwam op de vrijdag in België nog wat tijd tekort, maar coureur en analist Ho-Pin Tung merkt wel dat ze progressie hebben geboekt. In de eerste en enige vrije training kwam Red Bull nog wat downforce tekort, wat ze tijdens de sprintkwalificatie wisten te corrigeren. Tung merkte op wat Red Bull heeft aangepast en legt uit wat dit veranderde.

McLaren zette Max Verstappen op vrijdagmiddag al op achterstand tijdens VT1. Pas in de laatste tien minuten werden de kwalificatiesimulaties verreden, waarna Verstappen vier tienden tekortkwam op Oscar Piastri. Met name de middensector vormde een pijnpunt. Dat veranderde tijdens de shoot-out voor de sprintrace. 'Ze hebben de snelheid gevonden, vooral in die tweede sector', legt Tung uit in de nabeschouwing van Viaplay.

'Daar kwam Max veel tijd tekort in VT1. De reden waarom hij zoveel sneller is in de tweede sector, kun je zien op de achtervleugel', vervolgt hij. Tung laat de regie inzoomen op de achterkant van de RB21 en wijst naar een opstaand randje dat is toegevoegd aan de achtervleugel. 'Dat uiterste randje, daar zit een zogeheten gurney flap op. Het is een opstaand randje van een aantal millimeter', zegt de coureur. 'Het verhoogt de efficiëntie van die vleugel.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-belgie-2025-vrijdag-19
Een kleine wijziging op de achtervleugel voor Verstappen.

Het zorgde er dus voor dat de bolide meer downforce kreeg. Tegelijkertijd betekent dat ook meer drag, waardoor Red Bull een klein beetje topsnelheid inlevert. 'Hij won echter wat tijd en grip in sector twee, ten opzichte van de McLarens. Of nou ja, verloor minder tijd', glimlacht Tung, die ook weet dat vijf tienden een groot gat betekent. 'Meer downforce gaat helpen om je banden in leven te houden tijdens de race.' En het is gunstig als het gaat regenen.

Kracht van Red Bull

Tussen de sessies door was er geen tijd om de achtervleugel compleet te vervangen. Red Bull koos daarom voor een snelle, efficiënte wijziging. 'Daar zit de kracht van Red Bull', wijst Tung aan. 'Van vrijdag op zaterdag maken ze vaak zo'n stap, maar nu zie je toch dat ze heel snel kunnen schakelen. De hele vleugel wisselen was geen optie, maar dit is een goede oplossing', knikt hij. Red Bull lijkt met redelijke papieren de sprintrace in te gaan, maar het is nog de vraag wat de banden gaan doen.

Zolang het koel(er) blijft, zal de RB21 wat milder met de banden omgaan. Verstappen start op de eerste startrij en heeft Lando Norris achter zich. Beide McLarens kropen door het oog van de naald in SQ3. 'Het was wel even spannend', zegt Viaplay-collega en IMSA-coureur Indy Dontje over het moment van Norris. 'Hij had niet dezelfde fout als Hamilton moeten maken in SQ1', lacht hij. 'Dat geeft ook wel weer aan hoe goed de baan zich heeft verbeterd', voegt Tung eraan toe.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pirelli-oscar-piastri-mario-isola-sprint-pole-gp-belgie-2025-vrijdag-2-mclaren
Piastri pakte de poleposition voor de sprintrace in België.

Norris deed niet mee

Norris kon een enorme sprong maken en de snelste tijd klokken in de laatste seconden van SQ2. Hij kon dat niet herhalen in SQ3. Ook Piastri zocht de grenzen op, maar pakte met een ruime voorsprong de poleposition. 'Ze hebben duidelijk de beste auto. Er was ook geen reden om eruit te vliegen', zegt Tung over beide McLarens. 'Piastri zette die tijd met track limits in SQ2, en die was al voldoende om door te gaan. De baan, met die lengte, vraagt gewoon veel van de banden', zegt Dontje.

Ze gingen ervan uit dat de strijd om pole tussen Piastri en Verstappen zou gaan. De kleine foutjes van Norris gaven de analisten gelijk. 'Norris remde te vroeg en kwam ook te vroeg binnen in La Source', analyseert Tung. 'Verstappen leek ook net iets te vroeg te remmen in de Busstop, en dat hij daar wat tijd verloor. Hij was wat langzamer dan Piastri in sector 3, waar Red Bull juist zo snel was. Piastri deed het spot on.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws