maxverstappen-redbull-belgie-vrijdag (3) Formule 1
Formule 1

Pirelli trok wenkbrauwen op van bandenkeuze Red Bull en duidt mogelijke onlogische strategie

maxverstappen-redbull-belgie-vrijdag (3)

Red Bull Racing en Haas waren tijdens de eerste vrije training de enige twee teams die besloten de mediumbanden in te zetten. Na de sprintkwalificatie hebben ze nog maar één nieuwe set mediumbanden over voor de rest van het weekend. Mogelijk wil Red Bull het anders aanpakken en de harde band inzetten tijdens de race. Pirelli lijkt er niet zeker van te zijn of dit een goede keuze is.

Voorafgaand aan het weekend in de Belgische Ardennen maakte de bandenleverancier van de koningsklasse wel bekend dat ze een andere keuze hadden gemaakt. Dit weekend neemt Pirelli de C1 mee als harde band, de C3 als mediumband en de C4 als de zachte band. De harde band is wat dat betreft 'de nieuwkomer' in dat rijtje. De laatste keer dat een compound werd 'overgeslagen' gebeurde in 2022 tijdens de Grand Prix van Australië.

'Wat we op vrijdag zagen, is interessante informatie over het verschil tussen de C3- en C4-band', begint Pirelli-bandeningenieur Simone Berra tegenover onder meer F1Maximaal.nl. 'Vrijwel alle teams reden op de harde compound in VT1, behalve Red Bull en Haas. We hadden eigenlijk verwacht dat álle teams op de harde band zouden rijden', zegt Berra. 'Omdat we besloten om hier één stap harder te gaan dan in het verleden. De band is consistent, maar qua pace trager dan de C3 en C4.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen-Red Bull-Belgie-Spa-1939393
Verstappen reed tijdens VT1 op de mediums.

Omdat de mediumband en de zachte band meer pace kunnen bieden dan de harde band, vindt Berra het enigszins opmerkelijk dat Red Bull en Haas juist daarvan een set hebben gespaard voor de rest van het weekend. 'De harde compound presteerde uiteindelijk wel beter dan we hadden verwacht', vervolgt de Italiaan. 'Het hielp dat de baantemperatuur iets hoger was vergeleken met wat we zondag tijdens de race waarschijnlijk gaan zien.'

Tevredenheid over harde band

Berra legt uit dat het asfalt rond de 35 graden zat. Delen van het circuit waren opnieuw geasfalteerd, maar dat leverde geen problemen op. 'Die nieuwe stukken asfalt, met een meer griprijke toplaag, hielpen de C1 beter te presteren dan verwacht', zegt Berra. 'De teams waren niet ontevreden over de C1-band. Natuurlijk, de teams met meer aerodynamische belasting op de banden konden makkelijker grip genereren', lijkt Berra naar McLaren te wijzen.

De MCL39 is immers aerodynamisch zeer efficiënt, waardoor ook banen waar rechte lijnsnelheid belangrijk is geen probleem vormen voor de bolide. 'Over het algemeen bood de C1 een acceptabel gripniveau, en zoals al gezegd, bij de long runs zagen we geen performance drop.' Dat kan betekenen dat het juist positief is dat Red Bull een set harde banden heeft gespaard voor de twee races. Door de band echter niet in te zetten in VT1, weten ze niet hoe de RB21 erop reageert.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

maxverstappen-redbull-belgie-vrijdag-
Kan Red Bull zaterdag en zondag uit de voeten met de harde band?

Tweestopper

Uiteraard worden de data verzameld en kunnen de strategen bij Red Bull op basis van simulaties veel bepalen, maar het zal niet de eerste keer zijn dat het gevoel op een andere compound opeens erg verschilt van de verwachting. 'Wat betreft de C3 en C4, die twee compounds bieden aanzienlijk meer grip', vervolgt de Italiaan. 'Het verschil tussen de C1 en de C3 ligt op zo'n 1,5 tot 1,6 seconden per ronde, wat overeenkomt met onze simulaties voorafgaand aan het weekend.'

Pirelli vergeleek de compounds ook tussen de sessies van de sprintkwalificatie en berekende dat het verschil ongeveer drie tienden is. 'Dat gezegd hebbende, liggen de C3 en de C4 dicht bij elkaar. Het oorspronkelijke idee om de C1 mee te nemen in plaats van de C2, was om de teams meer in de richting van een tweestopper te duwen. We moeten nog afwachten wat er zondag gebeurt qua weer. Het idee is dat een tweestopper met een C3 en C4 op papier sneller is, terwijl een eenstopper met de C1 iets langzamer zou moeten zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws