Terwijl de volgende Grand Prix al voor de deur staat, blikken sommigen nog steeds met genoegen terug op het spektakel in Zandvoort. Dat geldt zeker voor Kees van de Grint en Allard Kalff. Zij bespraken nog eens de indrukwekkende start van Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Nederland. Was die te danken aan zijn eigen kunde, of aan de bandenkeuze?
Aan het begin van de uitzending van In de Slipstream op Viaplay ging het nog geruime tijd over hoe goed de Grand Prix van Nederland georganiseerd was. Wat de toeschouwers pas echt in vervoering bracht, was de start van Verstappen. 'Het begint voor mij met de mooie beslissing op zaterdag van Red Bull Racing, of eigenlijk van Max zelf, om op zachte banden te starten', aldus Kalff. 'De rest startte immers op medium- of harde banden, en Max wilde niet op de harde band rijden. Dat vind ik prijzenswaardig: dat je iets anders doet dan de twee auto's van McLaren. Derde zou hij toch wel worden, op welke banden hij ook start.'
Piastri blij met actie Verstappen
Die bandenkeuze kan dus op waardering van Kalff rekenen. 'Dat vind ik mooi. Daarmee geeft hij zichzelf ook een kans om in de eerste bocht aan te vallen. Als hij één of twee McLarens wil inhalen, moet hij het daar doen. In de eerste bocht probeert hij nog Piastri te passeren, waardoor hij een beetje klem komt te zitten. Daardoor komt Norris naast hem. Zijn actie in de Gerlachbocht is fantastisch, want hij rijdt gewoon buitenom. Daar ligt zoveel stof. Dan redt hij het ook nog, en houdt hij Norris achter zich. Toen Piastri in zijn spiegel keek, dacht hij: yes, Verstappen rijdt achter mij en niet Lando Norris.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De RB21 begon flink te slingeren, maar Verstappen wist de auto op de baan te houden. 'Dat is wagenbeheersing. De ene rijder heeft dat meer dan de andere, ook in de Formule 1. Dat is puur wagenbeheersing, en misschien een beetje geluk. Het geluk was dat hij voldoende snelheid verloor om de auto nog de Gerlachbocht door te krijgen en Norris achter zich te houden. Dat de auto dwars gaat en Verstappen dat opvangt, is mooi voor de kijker op tv, maar dat is wat hij zijn hele leven al doet.'
Verstappen verdient alle lof voor Van de Grint
Van de Grint had tot dan toe vooral geluisterd, maar moest toch iets kwijt. Hij was het namelijk niet helemaal eens met Kalff. 'Ik ga heel ver met je mee, maar die hele start was alleen te danken aan het kunnen van Verstappen, en niet aan die zachte banden. Die zachte banden waren niks waard.' Kalff reageerde: 'Daardoor was hij wél voor Norris in de eerste bocht.' Van de Grint liet zich daar niet door overtuigen. 'Nee, onzin. Max verloor met zijn zachte banden nog zeven tienden ten opzichte van degenen die op harde of mediumbanden reden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kalff gaf toe dat dit klopte. Voor de duidelijkheid: Van de Grint keurt de bandenkeuze van Red Bull niet af. 'Het idee erachter was oké, maar die zachte banden lieten hem min of meer in de steek. Als die werkelijk het verschil hadden gemaakt, dan had hij ook Piastri gepakt.' Toch hield Kalff vast aan zijn mening. 'Die had hij ook bijna te pakken. Het is toch fijn dat ze anders denken dan de rest en zeggen: laten we dat dan maar doen.'
McLaren veel sneller
'Laten we dat dan maar doen... maar hij had sowieso geen kans', stelde Van de Grint. Hij vergeleek Verstappen met de McLarens. 'Bij de herstarts had hij binnen twee ronden al 1,7 seconden achterstand.' Komend weekend in Italië is het opnieuw afwachten welke bandenkeuzes gemaakt zullen worden, en of Verstappen of andere coureurs de McLarens dit keer beter kunnen bedreigen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties