Peter Windsor kon zijn oren niet geloven, toen hij verschillende boordradio's bij de topteams beluisterde in Oostenrijk. Bij McLaren plaatst hij zijn vraagtekens bij racewinnaar Lando Norris, terwijl Frédéric Vasseur als schuldige wordt aangewezen bij Ferrari. Windsor geeft de zevenvoudige wereldkampioen volledig gelijk, en vraagt zich af waarom Ferrari niet naar haar coureurs luistert.
Norris pakte in Oostenrijk zijn derde overwinning van het seizoen, nadat hij eerder in Melbourne en in Monaco al de sterkste coureur was. Norris sloeg de eerste vrije training over, maar was vervolgens in elke sessie de snelste coureur. Teamgenoot Oscar Piastri was volgens Windsor veel slordiger. 'Oscar Piastri maakte veel fouten', geeft Windsor op zijn YouTube-kanaal aan.
'Dankzij de DRS zat Piastri vaak vlak achter Norris. In de elfde ronde haalde hij Norris zelfs in, maar Norris hield het hoofd koel en pakte de leiding in bocht 4 weer terug', zo vindt Windsor dat de Engelsman sterk terugsloeg na een slecht optreden in Canada. 'Een paar ronden later maakte Piastri een grote fout. Ik heb geen idee waar hij mee bezig was. Hij verremde zich enorm. Hij kreeg daardoor flat spots op zijn banden, en daarmee verloor hij zijn kansen op de zege enigszins.'
De tekst gaat verder onder de Tweet.
'Stewart, Rindt en Lauda zouden dit nooit zeggen'
Na de spannende openingsfase van de race kreeg Norris de race steeds meer onder controle, al werd het verschil in de slotfase wel weer kleiner. Daarbij volgde nog een opvallend moment. 'Aan het einde van de race reed Franco Colapinto Piastri nog van de baan', vertelt Windsor. 'De Australiër reed met vier wielen op het gras, maar hij was die ronde toch maar twee tienden trager dan Norris. Het laat ook zien dat Piastri het gaspedaal op het gras volledig ingedrukt liet.'
Windsor heeft ook vaak een mening over de boordradio's en de race in Oostenrijk vormt daar geen uitzondering op. 'Het andere opvallende moment was dat Norris zich op de boordradio afvroeg waar Piastri sneller was. Ik ben overal trager', zo citeert Windsor de Brit. 'Dat komt niet goed over. Ik kan me niet voorstellen dat Jackie Stewart, Jochen Rindt, of Niki Lauda zoiets zou zeggen, maar Norris deed dat wel. Piastri was sneller in de snelle bochten, maar daar is hij altijd erg sterk in.' Uiteindelijk won Norris de race dus wel.
Ferrari negeert coureurs
Ferrari eindigde op grote achterstand als derde en vierde, waarbij Hamilton een van zijn beste weekenden van 2025 meemaakte. Toch was Leclerc ook op de Red Bull Ring sneller. 'Er was nooit een gevecht tussen Charles Leclerc en Lewis Hamilton. Leclerc reed altijd met marge voor zijn teamgenoot', weet Windsor. Hamilton eindigde uiteindelijk negen seconden achter zijn teamgenoot, terwijl Leclerc zeventien seconden later dan Piastri afgevlagd werd.
'Hamilton klaagde bij zijn tweede pitstop dat ze hem niet binnen hadden moeten halen, en ik denk dat hij gelijk heeft', oordeelt de 73-jarige. 'Hij reed niet zo snel en gebruikte de banden niet, maar Ferrari hield gewoon vast aan haar plan: het moet een tweestopper worden! Pirelli voorspelde voor de race dat iedereen twee pitstops zou moeten maken, maar raad eens wie geen tweestopper had? Liam Lawson en Fernando Alonso', zo wijst Windsor naar beide uitblinkers. 'Zij kregen zo baanpositie en pakten daarmee geweldige resultaten. Ik denk dat Lewis dus volledig gelijk had toen hij zei dat hij niet binnen wilde komen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor geeft vervolgens het echte probleem bij Ferrari aan. 'Waarom vindt dit gesprek weer plaats in het midden van de race? Waarom bespreken ze dit niet voor de race? Wat is er in vredesnaam aan de hand bij Ferrari? Waarom bespreken ze niet wat ze kunnen doen als de tweede pitstop nadert en de banden nog goed aanvoelen? Waarom zou je niet voor baanpositie gaan, en waarom hebben ze dit niet besproken?' zo blijft de analist met veel vragen achter.
'Ik vraag me deze vragen steeds weer opnieuw, en zij doen dat duidelijk niet', stelt Windsor over zijn voormalige werkgever. In Canada wond Windsor zich er nog over op dat Charles Leclerc 'plan C' voorstelde, waarna Ferrari instemmend reageerde en vervolgens toch gewoon aan plan B vasthield. Windsor ziet een herhaling van zetten. 'Lewis maakte hier de juiste keuze, maar Ferrari houdt gewoon vast aan haar plan en haalde hem binnen. Zijn ze bang dat Leclerc boos wordt als Hamilton een andere strategie krijgt? De communicatie is daar niet goed.'
Windsor houdt de teambaas van Ferrari hiervoor verantwoordelijk. 'Ik weet niet hoe vaak ik dit inmiddels gezegd heb, maar dit is de verantwoordelijkheid van Frédéric Vasseur. Hij moet hier beter in worden, want een gebrek aan communicatie tussen de coureurs en de engineers valt op te lossen en mag nooit gebeuren', concludeert Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties