crash oostenrijk kimi antonelli max verstappen Opinie
Opinie

Windsor uit opvallende kritiek op Verstappen: 'Mag het geen pech noemen'

crash oostenrijk kimi antonelli max verstappen

Peter Windsor baalt ervan dat Max Verstappen na enkele bochten al uitgeschakeld was. Hij noemt de wereldkampioen de smaakmaker van de Formule 1, en merkt op dat het aanvoelde alsof een ballon leegliep. Windsor uitte echter ook enige kritiek op Verstappen, en geeft aan dat de Nederlander en Red Bull Racing zich niet achter het woord 'pech' mogen verbergen.

Na de kwalificatie was al duidelijk dat de voorkant van het veld oranje zou kleuren. Lando Norris was dit weekend in elke sessie waar hij aan deelnam de snelste coureur. Oscar Piastri kwalificeerde zich dankzij de fout van Pierre Gasly slechts als derde, maar na de eerste bocht vond hij al aansluiting bij zijn teamgenoot. Zoals verwacht reden beide coureurs vervolgens snel weg bij de concurrentie, waarbij Ferrari best of the rest was.

Verstappen zorgt voor spanning

'Er was niemand om met de McLarens te vechten, omdat Max Verstappen uit de race lag', baalt Windsor in zijn analyse op YouTube. 'Misschien had hij de Ferrari's niet kunnen verslaan, maar als Max uit de race ligt - wat niet vaak gebeurt - dan voelt het alsof een ballon leegloopt', zo uit de 73-jarige zijn teleurstelling. 'Het maakt niet uit of je wel of geen fan bent van Max, maar je weet dat met Max Verstappen altijd wel wat gebeurt.'

Verstappen is nagenoeg altijd bij de actie betrokken, dus voor de neutrale fan was zijn uitvalbeurt ook slecht nieuws. 'In verschillende sporten en verschillende tijdperken kom je soms dit soort atleten tegen, en Max is zeker zo'n atleet. Als Verstappen in de race zit, weet je dat er om hem heen altijd van alles kan gebeuren', aldus Windsor.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen training red bull 4
Met Verstappen is het nooit saai.

Antonelli 'leert niet van fouten'

'Verstappen had een goede start aan de schone kant van de startopstelling', zo begint Windsor aan zijn analyse van de zeer korte race van Verstappen. 'Hij haalde Liam Lawson in de eerste bocht in, en viel niemand lastig in bocht 3, toen Kimi Antonelli opeens aan de binnenkant kwam aanvliegen met blokkerende remmen. Hij zei dat dat zijn achterremmen het probleem waren, maar daarna blokkeerde hij ook zijn voorwielen en hij reed Max uit de race.'

Windsor denkt dat die knullige fout voorkomen had kunnen worden 'Op donderdag lopen de coureurs vaak een rondje over het circuit. Ik vraag me af of iemand tegen Antonelli heeft gezegd dat hij in zijn hotel eens een herhaling van de Safety Car-herstart uit 2002 moet bekijken. Nick Heidfeld schatte zijn rempunt totaal verkeerd in en vermoordde Takuma Sato bijna door zijn auto in de zijkant van zijn Jordan te boren. Dat was een ongelofelijk groot ongeluk', weet Windsor nog goed over de zware klapper, die voor een regen aan auto-onderdelen zorgde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor uit opvallende kritiek op Verstappen: 'Mag het geen pech noemen'
Verstappen grijpt de zesde plek bij de start.

Bocht 3 in Oostenrijk is altijd al een gevaarlijke bocht geweest. Zo hebben we in het verleden niet alleen de crash tussen Heidfeld en Alonso gezien, maar in de Formule 2 ging het dit weekend ook meerdere keren behoorlijk fout, terwijl de MotoGP ook al enorme klappers in die bocht meemaakte. 'Dit is een langzame bocht, waar je op hoge snelheid komt aanrijden. Als de remmen niet op temperatuur zijn, moet je heel voorzichtig zijn. Blijkbaar leren we niks van onze fouten, want Antonelli deed precies hetzelfde', zo wijst Windsor nogmaals naar het ongeluk uit 2002.

'Hij reed Max nu uit de race. Max bleef er vrij nuchter onder toen hij uit de auto stapte. Waarschijnlijk verwachtte hij toch al dat het een vrij bedroevende race zou zijn', lacht Windsor. 'Hij maakte zich er niet echt druk om dat hij weer moest vertrekken. Kimi lag ook uit de race, en dit zag helemaal niet goed uit voor hem', zo is Windsor minder vergevingsgezind richting de Italiaan dan veel andere prominenten, waaronder Verstappen.

Red Bull slaat modderfiguur

'Dit is een uitstekend voorbeeld dat als je eerste coureur uitvalt, dat je hoopt dat de tweede coureur nog behoorlijk wat punten pakt', vervolgt de Brit. 'Dat heeft Sergio Pérez ook regelmatig gedaan, maar Tsunoda was echt hopeloos. Hij reed twee collega's aan en had daarna ook schade.' Tsunoda eindigde op twee ronden achterstand als zestiende en laatste. In het kampioenschap is de 24-jarige coureur afgezakt tot de zeventiende plek.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor uit opvallende kritiek op Verstappen: 'Mag het geen pech noemen'
Tsunoda ging als kamikazepiloot tekeer.

'In het geval van Max was dit duidelijk niet zijn schuld, maar hij weet beter dan wie dan ook dat je risico loopt in Oostenrijk als je als zevende start', aldus Windsor, die de kwalificatie als het begin van de problemen zag. 'Je kunt in bocht 1 of in bocht 3 door iemand geraakt worden', weet Windsor. Verstappen was in 2017 in de eerste bocht de pineut, en nu werd hij in bocht 3 geraakt. 'Dit was de straf ervoor dat hij zich slechts als zevende kwalificeerde', luidt de kritische mening van de analist.

Windsor weet dat hij daarmee streng is voor Verstappen in een pechweekend. 'Ja, hij moest zijn laatste Q3-ronde afbreken. Hij zou sowieso niet zo snel geweest zijn als de McLarens, en had waarschijnlijk ook wel achter een Ferrari gestaan. De omstandigheden hielpen hem niet mee.' Toch denkt Windsor dat Verstappen had kunnen zorgen dat hij in de top vier had gestaan, in plaats van op de zevende startplek.

'Je mag het woord pech hier niet gebruiken', vindt Windsor, 'want Leclerc stond op de eerste startrij op basis van een tijd die hij in zijn eerste Q3-ronde had neergezet, en hij was veel sneller dan Max in die poging.' Verstappen was in zijn eerste Q3-ronde trager, omdat hij nog maar één set zachte banden voor Q3 had. 'Zo werd het verschil gemaakt. Dit had niks met geluk te maken, maar puur met de snelheid van de Red Bull-Honda', concludeert de voormalige teammanager van Williams.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws