George Russell zal in Mexico op veel meer gehoopt hebben dan een zevende plek. Na sterke optredens in Azerbeidzjan en Singapore is de kopman van Mercedes teruggevallen. In Mexico beklaagde Russell zich met name over Max Verstappen, die bij de start rechtdoor schoot. Uit de televisiebeelden blijkt echter dat Russell geen recht van spreken had en dat Verstappen juist het onschuldige slachtoffer was.
Coronel analyseert de start namens Viaplay met behulp van de beelden. Daarbij speelde Verstappen zelfs vanaf de derde startrij een hoofdrol. 'Max was de enige rijder in de top met mediumbanden. Je zou het niet verwachten, maar Max had een megastart op de gele banden.' Lando Norris en Charles Leclerc beschikten als enigen in de top tien over een set nieuwe zachte banden. Norris profiteerde daar optimaal van, maar datzelfde gold niet voor Leclerc.
Onvrede bij Russell
'Verstappen schoot naar voren en pakte Russell. Hij dook in de slipstream van beide Ferrari's. Bij Max weet je dat als hij buitenom een beetje ruimte krijgt, dat hij hem pakt.' Verstappen greep in 2021 in zijn eerste titeljaar nog de leiding door beide Mercedes-coureurs buitenom uit te remmen bij de start. Dit jaar ging hij vanaf de vijfde plek bijna nog een stapje verder. Verstappen moest bocht 2 echter afsnijden en liet zich vervolgens terugvallen tot de vierde plek, vlak voor George Russell.
Russell liet meteen van zich horen via de boordradio en was boos over het feit dat Verstappen de vierde plek overnam door het circuit af te snijden. 'Nou, Russell, ik laat het nog één keer goed zien', reageert Tom Coronel. 'Je zei dat je voor Max zat en dat hij de plek moest teruggeven.' Coronel zet het beeld stil en trekt een lijn. 'Hij zat er niet een beetje achter, maar dik erachter. Ik weet niet waar hij dat verhaal vandaan haalde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Autocontrole van Verstappen
Vier breed bleek net wat te veel van het goede, en daar werd Verstappen het slachtoffer van. 'Hier ging Max rechtdoor, want hij zat op de kerbstones op het vuil. Hij ging het gras in. Hij werd naar buiten gedrukt. Hij zat op de kerbstones, waardoor de wielen niet meer aan de grond kwamen. De bodemplaat zat op de kerbstones, dus zijn wielen stonden volledig stil toen hij remde', weet de analist van Viaplay.
Verstappen moest nog behoorlijk wat moeite doen om niet met een nulscore te eindigen. 'Dan wordt het nog mooier. Het stuur stond helemaal haaks. Met volledig overstuur raakte hij bijna de muur. Daarna kwam hij het circuit weer op en voegde hij in.' Verstappen liet Hamilton daarbij voorbij en nam de vierde plek in, achter de Ferrari's, maar voor Russell. Zo won hij alsnog een plek ten opzichte van zijn startpositie.
Ernest Knoors voegt toe dat Verstappen juist een slachtoffer was bij de start en niet de aanstichter van de chaos. 'Hij zat in de slipstream bij de twee Ferrari's en maakte zijn actie al. Hij zat al naast Leclerc, toen de Ferrari's opeens opschoven.' Lewis Hamilton wilde namelijk naast Lando Norris komen en drukte Leclerc opzij, die ook moest opschuiven. 'Daar zat Max al. Je kunt Max dit niet kwalijk nemen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen zat al ver voor de remzone op het midden van de baan, maar werd gedwongen om steeds verder naar buiten te sturen. 'Hij remde er aan de buitenkant niet naast, want hij zat er al. Hij kon nergens meer naartoe. Laat hem een beetje ruimte. Hij wordt eraf gedrukt en redt de auto nog. Russell overdrijft een beetje. Dat Max de plek niet aan Russell gaf, was logisch', concludeert de voormalige engineer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties