Max Verstappen pakte na Monza opnieuw de poleposition en de zege. Hij regeerde in de straten van Bakoe en werd na de race op de hoogte gebracht van nog meer goed nieuws. Zijn GT3-team heeft de Sprint Cup-titel gepakt van de GT World Challenge Europe. Thierry Vermeulen en Chris Lulham wonnen de laatste race van het sprintkampioenschap en pakten zo de titel in de Gold Cup.
Op zaterdagmiddag was Verstappen niet zo blij met de lange kwalificatiesessie in Bakoe. Vanwege zes rode vlaggen duurde het bijna twee uur voordat we wisten wie de poleposition pakte. Dat was de viervoudig wereldkampioen zelf. Verstappen was na afloop 'heel pissig', zoals hij tegenover onder meer F1Maximaal.nl zei, dat hij de voorlaatste race van de GT World Challenge Europe Sprint niet kon kijken. Vermeulen en Lulham kwamen als eerste over de streep.
Ze waren niet alleen de eerste van hun klasse, de Gold Cup, maar wonnen de race overall. Voor de eerste keer werd een race overall gewonnen door een Gold-auto. Na de race moest het feestje al snel gestaakt worden: vanwege een straf voor het verbeteren van een sectortijd onder een gele vlag raakte Verstappen.com Racing de zege kwijt. Op zondag moesten ze opnieuw knokken voor de zege. Voorafgaand aan de race hadden ze een voorsprong van 4,5 punten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ter verduidelijking, de GT World Challenge Europe is een GT-kampioenschap opgedeeld in twee categorieën: de Sprint Cup en de Endurance Cup. In de Sprint Cup rijden Vermeulen en Lulham in de Ferrari 296 GT3 van Emil Frey Racing. In de Endurance Cup delen Vermeulen en Lulham de auto met Harry King en rijden ze in de Aston Martin Vantage GT3 EVO van 2 Seas Motorsport. De Sprint Cup is op zondag in Valencia afgesloten, de Endurance Cup heeft in oktober het laatste weekend.
Vermeulen en Lulham Sprint Gold-kampioenen
Binnen die twee categorieën zijn de auto's en coureurs in vier klassen opgedeeld: Bronze, Silver, Gold en PRO. Verstappen.com Racing neemt deel aan de Gold Cup van beide categorieën van de GT World Challenge Europe. De heren van Verstappens team sloegen op zondag terug door de zege van de Gold-klasse te pakken, waarmee ze ook de titel veiligstelden. In de eerste stint leken ze de kroon te verliezen aan de #58 McLaren van Garage 59, maar een tijdstraf voor hen draaide de situatie om bij de pitstops.
Vermeulen en Lulham hebben vier zeges geboekt dit Sprint Cup-seizoen. In dit kampioenschap krijgen ze ook een punt voor een poleposition. Verstappen.com Racing heeft zes keer een poleposition geboekt. Er zijn twee races per weekend, dus ook twee kwalificaties. Voor het eerste seizoen in de GT World Challenge Europe heeft Verstappen.com Racing het dus erg goed gedaan. Lulham was een van de talenten die Verstappen van de virtuele baan naar de echte baan heeft geholpen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Onder de indruk van Lulham
In Zandvoort vroeg F1Maximaal.nl naar Lulham en zijn progressie in een GT3-wagen. Andere GT-coureurs legden uit dat de prestaties in zo'n bolide erg meetbaar zijn. Vanuit de simwereld heeft Lulham vanzelfsprekend al veel vlieguren kunnen maken. 'Je hebt heel veel goede simulatorcoureurs, maar die zijn er dan fysiek niet klaar voor bijvoorbeeld', zei Verstappen. 'Dat kan natuurlijk wel getraind worden, maar daarnaast is Chris ook heel intelligent', complimenteerde de teambaas.
'Hij weet heel veel over de auto en kan ook meteen aangeven wat hij veranderd wil hebben', ging Verstappen verder. 'Dat kunnen heel veel echte coureurs niet eens. Het is iets dat ik heel indrukwekkend vind.' Het race-DNA van Verstappen.com Racing, betreffende kennis van de auto en mentaliteit, lijkt dus goed bij Lulham te passen. Vermeulen, Lulham en King komen van 10-12 oktober nog een laatste keer in actie voor de Endurance Cup voor de race op Barcelona.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties