Alpine: 'F1-topteams proberen voordeel te halen met budgetplafond-loophole' Formule 1
Formule 1

Alpine: 'F1-topteams proberen voordeel te halen met budgetplafond-loophole'

Alpine: 'F1-topteams proberen voordeel te halen met budgetplafond-loophole'

Topteams uit de Formule 1 kunnen een voordeel halen uit het telkens herverdelen van personeel tussen het raceteam en losstaande projecten. Dat vertelt Otmar Szafnauer, teambaas van Alpine, aan Motorsport.com. Reden voor de positiewisselingen is het budgetplafond, waar vele ontslagen door zijn ontstaan.

Om te voorkomen dat personeel noodgedwongen weg moet, hebben enkele teams volgens Szafnauer manieren gevonden om hen toch aan te houden binnen de regels van het budgetplafond. 'Ik denk dat de grotere teams kijken of er mazen in de wet of enkele organisatorische veranderingen zijn die je kunt aanbrengen om meer mensen daadwerkelijk onder dat budgetplafond te krijgen. En wij zijn daar nog niet.'

De topteams zouden wel in die situatie zitten, denkt Szafnauer 'En zij denken: ik heb honderd man moeten ontslaan, maar nu wil ik ze weer aannemen. Dan vinden ze plekken voor die mensen waar ze niet als een heel teamlid tellen of doen ze marketingwerkzaamheden. Of ze werken aan een boot voor een bepaalde tijd', noemt de Alpine-baas enkele voorbeelden op van andere werkzaamheden.

Alpine herverdeelt eveneens F1-personeel

Alpine had volgens Szafnauer het voordeel dat ze al binnen het personeelsbestand van het budgetplafond zaten voor de invoering van de kostenbesparende maatregel. Nu de grotere teams mazen in de wet vinden om ook op zo'n aantal te komen, vervaagt dat voordeel wel. Echter heeft Alpine ook andere afdelingen waar teamleden nu werkzaam voor zijn.

Szafnauer: 'We hebben een groep, maar die is erg klein met iets van twee man. Er zijn drie projecten onderweg, waaronder eentje met onderdelen voor de auto.' Daar worden echter geen ontwerphulpmiddelen voor gebruikt, maar productiemiddelen. 'Dat wordt gebruikt om componenten te maken zoals de achtervleugel. Er wordt wat CFD-werk gedaan, maar niet veel. En dan komen externe bedrijven binnen voor ontwerphulp.'

In die zin verdeelt Alpine werknemers dus niet om binnen de budgetregels te blijven, legt Szafnauer uit. 'Het bestaat, maar zoals ik al zei, we hebben twee mensen, geen honderden. We hadden ook een aantal mensen die met pensioen gingen. En we konden ze gebruiken om te helpen aan de auto. Dus dat is wat we deden', aldus de teambaas van Alpine.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws