Max Verstappen koerste af op een podium in Spanje, maar zag deze aan zijn neus voorbij gaan nadat Red Bull Racing hem naar binnen haalde voor een set harde banden tijdens de safetycar. De Nederlander was hier hoorbaar ontevreden mee en de eindfase van de race liep uit op een kleine ramp voor Verstappen, die uiteindelijk slechts één punt wist te pakken. Ernest Knoors vermoedt dat er een flinke miscommunicatie heeft plaatsgevonden bij de Oostenrijkse renstal.
Knoors was onder de indruk van wat Verstappen gedurende het weekend neer wist te zetten. In de race hield hij de afstand tot de McLarens beperkt in een langzamere auto. 'Ze hadden niet de snelste auto. Het was duidelijk dat McLaren sneller was', zegt de analist in VROOOOOM. 'Dan komen ze met een strategie: ze gaan naar binnen in ronde twaalf, eigenlijk veel vroeger dan de anderen. Als je dan kijkt waar ze op het einde uitkomen, dan zitten ze op drie, vier seconden van de leiders', vat hij de strategie van Red Bull nog eens kort samen. 'Dat is heel sterk', meent Knoors.
Andrea Kimi Antonelli veroorzaakte aan het einde van de race een safetycar en dat bleek zeer slecht nieuws voor Verstappen. 'Het enige, en dat is wel een groot punt, is dus dat je bij die safetycar uitkomt. Normaal denk je: Rode bandjes eronder en we gaan er nog eens lekker voor zitten', aldus Knoors. Red Bull had gekozen voor een andere strategie dan de andere teams vooraan en zat ineens met een probleem. Door de strategie met drie pitstops hadden ze alle zachte banden al gebruikt bij Red Bull. 'Die hadden ze niet meer', zegt Knoors.
Miscommunicatie tussen Red Bull en Verstappen bleek fataal
De miscommunicatie sloeg op dat moment toe. 'Max kwam op de radio en zei: I want fresh tyres. Hij wilde nieuwe banden', benadrukt de analist. 'De enige set nieuwe die ze over hadden was wit. De andere optie was een rode band, die had al vijf of zes rondjes erop zitten', beschrijft Knoors het dilemma waar de Oostenrijkse renstal ineens mee zat. 'De engineer heeft ook niet gezegd: Ja, we hebben wel een nieuwe band, maar die is wit. Dan had hij er iets meer over kunnen nadenken', stelt hij.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Knoors vond de strategie van Red Bull tot dat moment erg goed. 'Je kan met een racestrategie heel makkelijk met een snelle auto winnen. Maar als je met een minder goede auto zo dicht in de buurt blijft en eigenlijk alle kansen benut, is het enige jammere dat je niet genoeg banden over hebt aan het einde. Daar kun je ook nog een vraagteken bij zetten', uit hij toch enige kritiek naar het team van Red Bull toe. 'Maar tot dan toe hadden ze McLaren echt onder druk staan. Dat vond ik heel goed gedaan, van het team en van de coureur.'
Red Bull had zichzelf in een hoek gedreven
De harde banden bleken geen goede zet, maar Knoors vermoedt dat buiten blijven een soortgelijk effect had gehad. 'Je kan zeggen: Misschien moet hij buiten blijven, niet die witte banden ophalen, maar buiten blijven op zijn oude rode banden', zegt de analist. 'Dan heb je drie of vier auto's achter je op nieuwe rode banden. Dat ga je ook niet redden', ziet de Viaplay-analist ook hier een donker scenario voor Verstappen. 'Je zit op een gegeven moment in een hoek waar je niet meer uit kunt komen', luidt zijn conclusie.
Knoors stelt dat Red Bull de strategie niet van tevoren bedacht had. 'Tijdens de race hebben ze gezegd: We switchen naar een driestopper, we gaan er vol voor', schetst hij de gedachtegang van de mensen aan de pitmuur. 'Dan gebruik je meer banden dan gepland. Misschien zit daar een miscommunicatie of een zwarte vlek', aldus de analist. Het komt er volgens Knoors op neer dat de race hoe dan ook was geëindigd in teleurstelling. 'Ik denk ook niet dat ze op dat punt in de race nog veel keuze hadden. De keuzes waren allemaal slecht', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties