Analyse kwalificatie | Hamilton ongenaakbaar met nieuwe motor, of iets met een vleugel? Formule 1
Formule 1

Analyse kwalificatie | Hamilton ongenaakbaar met nieuwe motor, of iets met een vleugel?

Analyse kwalificatie | Hamilton ongenaakbaar met nieuwe motor, of iets met een vleugel?

De kwalificatie voor de Grand Prix van São Paulo in Brazilië was weer een spannende gebeurtenis. We hebben dit keer weer een sprint-format, dus de vraag was of Red Bull op tijd haar afstellingen voor elkaar zou krijgen, en of Hamiltons nieuwe motor echt een verschil zou maken. Uiteindelijk was het Hamilton die duidelijk een groot voordeel had. Max Verstappen en Valtteri Bottas completeerden de top drie. Waar zaten de verschillen dit keer? F1Maximaal analyseerde deze nagelbijter van een kwalificatie.

Interlagos, het Autódromo José Carlos Pace in São Paulo, Brazilië, heeft net als COTA, in Austin, Texas, en het Autódromo Hermanos Rodriguez in Mexico-Stad, sinds de laatste F1-races in 2019 effectief drooggelegen. Daarnaast is er door het sprint-format maar één vrije training geweest voor de kwalificatie van 2021. Dit betekent dat het circuit ook gedurende de kwalificatie nog steeds beter ingerubberd wordt en bij elke volgende ronde betere grip levert. Typisch dus een kwalificatie waarbij je je nagels met de seconde korter worden, meteen al vanaf het begin.

Verstappen besluit na twee snelle rondjes op dezelfde banden binnen te blijven, terwijl met name Hamilton duidelijk zijn nieuwe motor uitprobeert, en tot het einde door blijft gaan. Bottas doet dat eveneens, en Sergio Pérez ook, waarschijnlijk om meer ervaring op te doen. Eind Q1 betekent dat dat Hamilton en Bottas voorop gaan, gevolgd door Ferrari, dat het tegen het einde van deze sessie niet slecht doet. Pérez en Verstappen kwamen daar nog achteraan.

Nog een punt dat deze baan zo spannend maakt is natuurlijk dat deze baan zo kort is. Dit betekent dat de marges tussen de coureurs in de kwalificatie ontzettend klein zijn, en dat zien we ook gelijk weer in Q2. Het is stuivertje wisselen tussen Mercedes en Red Bull, maar uiteindelijk blijft hier Mercedes echt heel snel, met Hamilton op één, gevolgd door Bottas en dan Verstappen. Het gat naar de Red Bull-coureur betekent echter dat het verschil op Hamilton 0,43 seconde bedraagt, wat eigenlijk wel erg veel is voor zo'n korte baan. Daarachter heeft iedereen 0,8 seconde of meer achterstand, inclusief Pérez.

Het eerste rondje in Q3 begint ook weer ongelooflijk spannend. Hamilton leidt, gevolgd door Verstappen, Bottas, Pérez en dan Gasly. Verstappen klaagt over hete voorbanden in bocht acht, wat mogelijk wijst op onderstuur. De vraag is of Red Bull daar nog iets aan kan doen voor ronde 2. Helaas blijkt van niet, en alleen Bottas en Verstappen verbeteren zich niet, terwijl de top vijf hetzelfde blijft. We hebben daarmee ook gelijk dezelfde top vijf als in Mexico, met dat verschil dat Verstappen nu tussen Hamilton en Bottas staat, met Pérez zeer dicht achter Bottas, en Gasly daar weer iets verder achter.

Sectortijden Q3 Hamilton, Verstappen, Bottas, Pérez en Gasly in Brazilië

Tijd / CoureurHamiltonVerstappenBottasPérezGasly
Sector 117,49817,521 (+0,023)17,709 (+0,211)17,651 (+0,153)17,709 (+0,211)
Sector 2
34,44534,696 (+0,251)34,666 (+0,221)34,677 (+0,232)34,894 (+0.449)
Sector 3
15,99116,155 (+0,164)16,094 (+0,103)16,155 (+0,164)16,174 (+0,183)
Rondetijd1:07,9341:08,372 (+0,438)1:08,469 (+0,535)1:08,483 (+0,549)1:08,777 (+0,843)

In bovenstaande tabel is duidelijk te zien waar de verschillen liggen, met name wat Hamilton betreft. Het ziet ernaar uit dat hij toch behoorlijk veel voordeel had van zijn nieuwe motor, of misschien andere wijzigingen aan zijn bolide, en in de tweede en derde sector het meeste tijd wint op Verstappen. Op de tweede rij liggen Pérez en Bottas min of meer gelijk, waarbij Pérez net wat sneller is in de eerste sector en Bottas in de derde sector. Ook Gasly weet Bottas in de eerste sector bij te benen, maar verliest het meest in sector twee. Dit lijkt er op te duiden dat de Honda-aangedreven bolides het erg goed, zo niet net wat beter, doen in sector één, het ongeveer gelijk doen in sector twee en maar weinig verliezen in sector drie. Hamilton vormt daarnaast in Interlagos een totaal eigen klasse.

Dit betekent ook dat Hamilton het hier beter doet, in eerste instantie puur op grond van de nieuwe motor, maar dat net zo goed deze motor na een race of twee of drie (de motor van Bottas) al aanzienlijk wat vermogen verliest. Zonder meer iets dat kansen biedt in de races na Brazilië. In de speedtrap aan het einde van het rechte stuk klokte Verstappen een snelheid van 318 km/h. De mannen van Mercedes haalden daar 328 km/h. Dit leidt tot een snelheidsverschil van ongeveer 10 km/h. Dit zou kunnen duiden op een ander gebruik van het elektrische systeem. Het zou echter zomaar kunnen dat Red Bull, en misschien zelfs ook Gasly, hier in de sprint- en in de hoofdrace gebruik kunnen maken van hun snelheid in sector één, door mogelijk toch net de overhand te hebben met vollere tanks. Dit was ook in Mexico het geval, vooral bij de start van de race en de eerste stint daarna.

Verbetering in optimale rondes?

Tijd / CoureurHamiltonVerstappenBottasPérezGasly
Sector 117,46117,521 (+0,060)17,606 (+0,145)17,651 (+0,190)17,709 (+0,248)
Sector 2
34,44534,646 (+0,201)34,666 (+0,221)34,677 (+0,232)34,894 (+0,449)
Sector 3
15,99116,052 (+0,061)16,052 (+0,061)16,155 (+0,164)16,174 (+0,183)
Rondetijd1:07,8971:08,324 (+0,427)1:08,324 (+0,427)1:08,483 (+0,586)1:08,777 (+0,880)

In de tabel hierboven zijn de beste sectortijden bij elkaar gezet om te zien wat een optimaal rondje betekent. Mercedes lijkt door de nieuwe motor bij Hamilton overduidelijk over meer pk's te beschikken, waardoor vooral in de zeer snelle tweede sector en een deel van sector drie het verschil wordt gemaakt. Het onderlinge verschil tussen Hamilton en Bottas is in eerste instantie vooral te verklaren, mede gezien Bottas’ prestatie in Mexico, doordat de Mercedes-motor toch wel erg snel moet inboeten aan paardenkrachten door slijtage. Over heel de baan is Hamilton behoorlijk sneller dan zijn teamgenoot. De Brit is in alle sectoren de snelste, maar had met zijn ideale ronde echter niet nog meer afstand kunnen nemen van zijn teamgenoot.

Verstappen, op positie twee, kwalificeert zich weer beter dan Bottas, zij het nipt, en zijn teamgenoot, Pérez. Gasly verrast weer met een uitzonderlijke prestatie door op plek vijf te eindigen. Het is overigens mogelijk dat Hamilton een verdere gridstraf krijgt dan de vijf plaatsen voor de nieuwe motor, omdat achteraf blijkt dat zijn DRS-mechanisme niet aan de technische eisen van de FIA voldoet. Dit wordt nog even afwachten tot er meer nieuws bekend is, waarschijnlijk later op de (Braziliaanse) ochtend. Het betekent wel, als dit inderdaad het geval is, dat zijn voorsprong in werkelijkheid een stuk minder groot is, vermoedelijk niet meer dan een tiende in sector twee en minder dan een tiende in sector drie, als het al zoveel is.

Door: Wim G. Vandebilt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws