Wat heeft de FIA precies gevonden bij haar inspectie van de Mercedes van Hamilton? Formule 1
Formule 1

Wat heeft de FIA precies gevonden bij haar inspectie van de Mercedes van Hamilton?

Wat heeft de FIA precies gevonden bij haar inspectie van de Mercedes van Hamilton?

De FIA is druk bezig met onderzoeken van de Mercedes W12-bolide van Lewis Hamilton. In een test rondom de eerste vrije training kwam Jo Bauer, de technische man van het motorsportorgaan, er achter dat de DRS van de zevenvoudig wereldkampioen verder openklapte dan reglementair toegestaan is. Hoe heeft dit kunnen gebeuren, hoe meet de FIA wat er op het circuit precies gebeurt en wat zijn de gevolgen voor Hamilton? Bij de Spaanse tak van Motorsport.com werden al deze vragen beantwoord.

Anderhalf uur na de kwalificatie ontvingen de stewards in Brazilië een memo van Bauer. In dit eerste bericht aan de wedstrijdleiding werd gesuggereerd dat uit tests gekomen was dat Hamiltons auto niet voldeed aan de technische reglementen. Het betrof de achtervleugel, en specifiek het DRS-systeem. Wanneer de achtervleugel openklapt zodra een coureur zijn DRS (drag reduction system, red.) mag gebruiken, vormt er een gat tussen de bovenste en onderste flap van de achtervleugel. Dit gat mag maximaal 85 millimeter bedragen.

Is het gat groter dan de toegestane 85 millimeter dan biedt dat de coureur een voordeel. In artikel 3.6.3 van de technische reglementen staat duidelijk omschreven dat in gesloten positie het gat tussen de twee flappen tussen de 10 en 15 millimeter moet zijn. Die afstand wordt vergroot van 10 tot 85 millimeter zodra de DRS opengeklapt is. Dit is dan ook precies waar het probleem ontstaan is - de afstand tussen de twee flappen van Hamiltons Mercedes ligt hoger dan die maximale 85 millimeter.

Hoe test de FIA dit?

Het is voor de FIA uiteraard niet mogelijk om de afstand tussen de twee flappen te testen wanneer de bolides gebruikt worden op het circuit. Daarom maken Bauer en zijn team gebruik van een probe, bestaande uit een eivormige kopstuk dat op een metalen buis gemonteerd is (foto's vind je hier). Dit meetapparaat van precies 85 millimeter wordt door het gat tussen de twee vleugelelementen geduwd om te zien of de vleugel precies zo ver open gaat als toegestaan. Op Interlagos werd deze test gedaan, met een negatieve uitkomst voor Mercedes.

Wat is er mis gegaan bij Mercedes?

Een van de grootste vraagtekens van deze zaak is hoe Mercedes een auto op het asfalt heeft weten te zetten die niet voldoet aan de technische reglementen. Een verklaring van het team is tot op heden uitgebleven, maar wel is bekend dat het de vleugel betreft waar heel het seizoen al mee gereden wordt. Niets lijkt er dus op te wijzen dat Mercedes bewust met het onderdeel heeft lopen knoeien in haar zoektocht naar tijdswinst.

Bij het Spaanse autosportmedium wordt gesuggereerd dat er wellicht iets gebroken is in de vleugel, wat de extra ruimte veroorzaakt heeft toen de DRS open schoot. Dit is geen vergezochte verklaring: recentelijk liepen Red Bull Racing en Alpine immers al schade op aan de achtervleugel wegens materiaalmoeheid. Dit zou ook het geval geweest kunnen zijn geweest bij Mercedes, hoewel de gevolgen voor het team uit Brackley heviger zijn als het team daadwerkelijk gediskwalificeerd wordt van de kwalificatie in Brazilië.

Dat is namelijk de voornaamste straf die in verband gebracht wordt met de overtreding van de technische reglementen. Dit zou betekenen dat hij de sprintrace aan zal vangen vanaf de achterste startrij. Mocht dit het gevolg zijn dan staat hem een zwaar weekend te wachten. Mocht hij het namelijk op de zaterdag nog naar de top tien weten te schoppen dan staat hem na de eindstreep ook nog eens een gridstraf van vijf plaatsen te wachten voor een interne verbrandingsmotorwissel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws