Analyse: Red Bull bepaalt tempo met oude motoren, Mercedes loopt achter de feiten aan Formule 1
Formule 1

Analyse: Red Bull bepaalt tempo met oude motoren, Mercedes loopt achter de feiten aan

Analyse: Red Bull bepaalt tempo met oude motoren, Mercedes loopt achter de feiten aan

Na een sterke seizoensstart voor Mercedes lijkt het tij zich langzaam te keren, en wel in het voordeel van Red Bull Racing. Met de dominante zege in Monaco nog vers in het geheugen wijst alles erop dat de Oostenrijkse renstal ook in Baku het tempo zal bepalen. De kans is groot dat de Grand Prix van Azerbeidzjan een Red Bull-feestje zal worden.

Dit blijkt uit meerdere analyses op basis van de prestaties van de teams en coureurs in de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. Het goed geïnformeerde sportblad Auto, Motor und Sport illustreert hoe de onderlinge verhoudingen zijn in Baku. 'Red Bull is de duidelijke favoriet', zo schrijft het. Dit is volgens het blad vooral te danken aan de 'magische' vleugel op de RB16B. 'Die is bijna van afmetingen die normaal zijn voor Monza (minimaal en erg klein, red.) en deze heeft zijn werk goed gedaan.'

Dat de RB16B de te kloppen auto is in de straten van Baku is wel duidelijk, daar zowel Max Verstappen als Sergio Perez ieder een keer de snelste rondetijd noteerden, respectievelijk in de eerste en tweede trainingssessie. De prestatie van Red Bull als geheel is des te indrukwekkender, omdat het nog niet gebruikmaakte van het volledige potentieel van de Honda-motor, zo schrijft AMuS. 'De Honda-teams reden vrijdag met oude motoren, terwijl Mercedes en Ferrari al de tweede motor van het jaar in de auto legden. Zaterdag zullen de Honda-teams hetzelfde doen.' Mogelijk hebben Red Bull en AlphaTauri dus nog wat snelheid achter de hand.

Waar Red Bull de zaken zowel in de korte kwalificatierun als de lange racerun op orde heeft, is dit niet het geval bij Mercedes. De regerend wereldkampioen ploetert in de korte run, waardoor het geen rondetijden neer kan zetten die representatief zijn voor de kwalificatiesnelheid. 'Het duurt heel lang voordat ze de banden kunnen opwarmen, dat lukt pas vanaf de derde ronde. Daarna zijn ze ongeveer zo snel als Red Bull, maar dit kan wel degelijk een probleem vormen voor dit weekend. Ze verliezen al hun tijd in de langzame bochten'

Red Bull domineert de tijdlijsten

In een analyse op de officiële website van de Formule 1 wordt eens te meer duidelijk dat Red Bull een heel sterke auto heeft. Gekeken naar de ideale rondetijden van ieder team concluderen de experts en analisten die voor de organisatie van de F1 werken dat Red Bull op kwalificatiesnelheid een voordeel heeft van liefst 0,43 seconde. En dat is niet op Mercedes, maar op Ferrari, dat ook in Monaco al goed uit de verf kwam. Daarachter staat McLaren op 0,49 seconde, terwijl pas op de vierde plaats Mercedes volgt met een achterstand van 0,58 seconde.

Het mag duidelijk zijn dat het geen theater is voor Mercedes. Teambaas Toto Wolff en hoofdingenieur Andrew Shovlin waren allebei in een duistere stemming aan het eind van de vrijdag en bestempelden het vooruitzicht als 'een van de lastigste weekenden ooit'. Desalniettemin heeft het meest succesvolle team (zeven opeenvolgende WK-titels, red.) uit de Formule 1 reden om het hoofd hoog te houden. De racesimulatie laat namelijk zien dat het maar een gemiddelde achterstand van 0,07 seconde op Red Bull heeft, dat de lijst aanvoert.

Red Bull heeft ingaande de derde vrije training virtueel de snelste auto van het veld, alhoewel het marginale verschil in pace met de Mercedes verwaarloosbaar kan blijken. Wederom staat ook Ferrari er hier goed bij: namelijk op 0,33 seconde van Red Bull. Daarmee staat het voor titelrivaal McLaren, dat tegen een achterstand van 0,48 seconde aankijkt. In volgorde staan daarachter Alpine, AlphaTauri, Aston Martin, Alfa Romeo, Williams en Haas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws