Update | Wolff houdt vizier op Red Bull: 'FIA moet de regels streng interpreteren' Formule 1
Formule 1

Update | Wolff houdt vizier op Red Bull: 'FIA moet de regels streng interpreteren'

Update | Wolff houdt vizier op Red Bull: 'FIA moet de regels streng interpreteren'

Helmut Marko waarschuwt Toto Wolff nog maar eens dat Red Bull Racing bereid is een tegenprotest te lanceren. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan zegt de Mercedes-teambaas een formeel protest in te dienen als Red Bull met de flexibele achtervleugel in actie komt die ze heel het seizoen al gebruiken. Marko wil er niets van weten en denkt dat de schatting van de Oostenrijker omtrent hoeveel het Red Bull oplevert veel te hoog ligt.

'Ons voertuig is goedgekeurd door de FIA, waarna de tests aangescherpt zijn. Over twee weken zijn deze nieuwe richtlijnen pas van kracht, in Frankrijk', benadrukt Marko als Kronen Zeitung hem vraagt naar het potentiële protest van Mercedes. Dit protest zit eraan te komen op Baku City Circuit, mits Red Bull de relatief flexibele achtervleugel gebruikt waar Mercedes naar heeft geïnformeerd. Doen ze dit niet dan laten de Duitsers het voor wat het is.

Wolff wil protesteren omdat hij het niet eerlijk vindt dat het controversiële ontwerp in Baku nog gebruikt mag worden. De FIA wilde de teams die met de flexibele achtervleugel rijden (vermoedelijk moeten Alpine, Alfa Romeo en Ferrari ook aanpassingen doen, red.) voldoende tijd bieden om de wijzigingen door te voeren. Voor Wolff gaat het te langzaam. Marko: 'Als meneer Wolff wil dat dat eerder is, dan is dat maar zo. Mocht er een protest komen dan zijn wij gewapend.'

Wolff schat voordeel Red Bull-achtervleugel

Wolff heeft een probleem met de achtervleugel van Red Bull in Baku omdat het ze op het lange rechte stuk relatief veel winst op kan leveren. In Azerbeidzjan is het circuit namelijk onderverdeeld in downforce-intensieve sectoren en een lang recht stuk waar je nauwelijks downforce wil. Met de huidige Red Bull-achtervleugel zou Red Bull voor relatief veel downforce kunnen kiezen zonder daar op het lange rechte stuk de hoofdprijs voor te betalen.

Marko vindt dat Wolff in zijn schatting van hoeveel het Red Bull op zou leveren flink overdrijft: 'Als we de woorden van Wolff mogen geloven, winnen wij een halve seconde met de huidige achtervleugel.' Zoveel is het volgens de Red Bull-adviseur niet. 'Laten we hopen dat God deze uitspraak ook gehoord heeft want dan liggen we voor', concludeert de man uit Graz. Een halve seconde levert de vleugel Max Verstappen en Sergio Perez dus zeker niet op, meent Marko.

Update 19:45 (04/06) | Wolff houdt vizier op Red Bull: 'FIA moet robuust optreden'

Toto Wolff is niet van plan om gas terug te nemen in de controversiële vleugelsaga waarmee Mercedes en Red Bull Racing bij elkaar in de haren zitten. De teambaas van de Duitse renstal laat weten te hopen dat de FIA de achtervleugel van Red Bull nauwlettend in de gaten zal houden tijdens het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan om zo te kunnen concluderen of deze legaal dan wel illegaal is volgens de regels.

Dit laat Wolff weten in een interview met Österreich wanneer hij gevraagd wordt of Mercedes van plan is actie te ondernemen tegen haar titelrivaal Red Bull. 'De FIA moet streng en robuust zijn in haar interprestatie van de reglementen. In Baku mogen de achtervleugels niet overdreven flexibel zijn, als dat niet het geval is, dan is het oké.'

Wolff vervolgt dat hij niet bang is voor de woorden en mogelijke daden van Helmut Marko en Red Bull, die op hun beurt dreigen om een protest in te dienen tegen de voorvleugel van de Mercedes W12, die eveneens te flexibel zou zijn. 'Dat is allemaal in orde', verzekert de Oostenrijkse teambaas. 'Niemand wil protesteren in de Formule 1, uiteindelijk draait het allemaal om het gevecht op de baan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws