Analyse | Red Bull kan rekenen op Pérez in seizoenslot 2021 Formule 1
Formule 1

Analyse | Red Bull kan rekenen op Pérez in seizoenslot 2021

Analyse | Red Bull kan rekenen op Pérez in seizoenslot 2021

Sergio Pérez wist in Turkije zijn derde podium van het jaar te behalen en steunde daarmee Max Verstappen in de titelstrijd. Hij bestal Lewis Hamilton namelijk van belangrijke WK-punten. Maar in hoeverre kan Red Bull Racing de rest van het jaar op hem rekenen? Tuurlijk, de Mexicaan begint steeds lekkerder in zijn vel te zitten bij zijn team, en hij krijgt de RB16B steeds beter onder de knie. Het blijft echter de vraag of hij eindelijk de door Red Bull lang verwachte consistentie zal vinden. Aan de hand van zijn eerdere topprestaties maakt F1Maximaal.nl een schatting van wat komen gaat.

Maar liefst dertien keer wist Pérez het podium te halen in zijn rijke Formule 1-carrière. Driemaal deed hij dit voor Sauber, zeven keer voor Force India, dat later omgedoopt werd tot Racing Point, en nog eens drie keer voor zijn huidige team, Red Bull. Met name de topprestaties bij zijn voorgaande werkgevers zijn indrukwekkend. Hij had in die perioden namelijk lang niet altijd het materiaal om voor podia te vechten. Dat het hem destijds geregeld lukte, spreekt dan ook zeker in het voordeel van de Mexicaan. Kan hij deze podiumplaatsen echter ook omzetten in een vormverbetering? Daar is Red Bull immers geïnteresseerd in.

In de onderstaande tabel zijn alle podiumplekken van Pérez door de jaren heen op een rijtje gezet, inclusief zijn klassering in de race ná dat podium. In de kolom daarnaast staat de gemiddelde eindklassering van de auto die Pérez in het betreffende jaar tot zijn beschikking had. Wanneer een podiumplek namelijk nauwelijks haalbaar is, is het logisch dat het de race daarop niet lukt. Wel valt een vergelijking te maken met het seizoengemiddelde. Zo zien we of de vorm van Pérez boven of onder zijn gemiddelde vorm zit als hij op het podium heeft gestaan. Beoordelingen met een sterretje worden hieronder nader toegelicht.

JaarPodiumplaatsDaaropvolgende raceGemiddelde van het jaarMin of plus
20122118,9-
38,9-
2108,9-
2014398,9-
2015358,6+
20163109-
3179-*
2018399,8+
20202DNF5,6-*
1DNF5,6-*
202136,7+
346,7+

Goed scoren na podiumplaatsen in het verleden een probleem bij Pérez

Analyse | Red Bull kan rekenen op Pérez in seizoenslot 2021

Een overzicht van de gemiddelde positie per jaar (oranje) en de positie van Pérez in elke race nadat hij een podium pakte. Doorgaans lukte het hem niet om een goede klassering neer te zetten na een podium, maar in 2021 brengt hij daar verandering in.

Uit het bovenstaande overzicht van zijn podia tot nu toe wordt spoedig duidelijk dat Pérez soms na zo'n podium een bovengemiddeld resultaat heeft weten te boeken, maar vroeger eigenlijk niet. In 2012 scoorde hij na al zijn podiumplaatsen standaard onder de gemiddelde eindpositie van dat jaar (DNFs niet meegerekend), ondanks dat de verschillen dat jaar marginaal waren. Na een jaartje droog te staan, ging het in 2014 wat consistentie betreft wel goed, maar ook daar scoorde hij nét boven zijn gemiddelde nadat hij in Bahrein een podium binnensleepte voor Force India.

Zijn enige podium van 2015 geeft de burger moed. Destijds werd hij namelijk derde, waarna de wedstrijd opgevolgd werd door de Grand Prix van de Verenigde Staten, die over een week op de agenda staat. Het is Pérez dus al eens eerder gelukt om zijn vorm vast te houden na een podium, en laat dat nou net zijn toen hij de race daarop naar Circuit of the Americas afreisde. Een goede voorbode, dus, en het eerste plusje voor Pérez in zijn mooie lijst met podiumplaatsen. Met een P5 zat hij trouwens ook ver onder zijn gemiddelde van dat jaar, wat de prestatie eigenlijk alleen nog maar indrukwekkender maakt.

De twee minnetjes van 2016 zijn Pérez deels toe te schrijven, maar deels ook niet. Zo stopten zijn remmen ermee in de Grand Prix van Oostenrijk, waarna hij zeventiende werd. Die tweede tegenvaller moet dus wel in deze context geplaatst worden. Twee jaar later kende Pérez een ongelukkige kwalificatie in Spanje, na in Azerbeidzjan derde te worden. Hij werd op zaterdag aangetikt door Sergej Sirotkin. De Rus kreeg een gridstraf, en Pérez een zware zondagmiddag. Startend vanaf P15 moest hij zich een weg banen naar de punten, en dat deed hij verdienstelijk. Ook daar mag dus een plusje achter de naam. Over 2020 houden we het kort: twee Grands Prix na twee podiumplaatsen kende zijn Mercedes-motor problemen. Daar kon Pérez dus weinig aan doen en dat is dan ook de reden dat die twee minnetjes met een korreltje zout genomen moeten worden.

Hoe gaat het in 2021?

Wat opvallend is, is dat Pérez het vergeleken met zijn voorgaande seizoenen in 2021 een stuk beter lijkt te doen. De man uit Guadalajara heeft drie podiumplaatsen behaald, waarvan hij er twee opgevolgd heeft met een bovengemiddeld eindresultaat. Door zijn carrière heen zie je dus eigenlijk dat hij langzaamaan de sterke vorm die in een podium resulteert, mee weet te nemen in het weekend daarop. Na zijn overwinning in Azerbeidzjan in 2021 wist hij nogmaals het podium te bereiken, om vervolgens in Stiermarken vierde te worden. Daar had een derde plek overigens niet misstaan, Mercedes was er relatief zwak. Een prima voorbode dus voor de Amerikaanse Grand Prix, waarin Pérez wederom mikt op het ereschavot. Lukt dit niet dan zal een vierde, vijfde of zelfs een zesde plek voldoen om na zijn podium onder zijn seizoengemiddelde te scoren.

En daarna?

Het seizoen telt nog zes races, en in die zes races moet Red Bull het onderste uit de kan halen om het coureurskampioenschap én constructeurskampioenschap te winnen. Ook Pérez moet dus blijven presteren. In de VS ging Pérez de afgelopen jaren prima, met geregelde puntenfinishes, en een vijfde plek in 2015. Daarna verrijdt hij een thuisrace. Dat zou hem in principe een mentaal duwtje in de rug moeten geven op een circuit waar Mercedes het altijd lastig heeft. Ook daar liggen dus kansen voor de Red Bull-wingman.

Over Jeddah Street Circuit en Losail International Circuit is niet echt een uitspraak te doen. Pérez ging goed in Turkije, een circuit dat veel snelle bochten kent. Losail heeft er hier ook voldoende van, terwijl Saoedi-Arabië met haar lange rechte stukken vermoedelijk sowieso geen circuit wordt waarop Red Bull Mercedes uit kan dagen. In theorie is Qatar dus eerder jachtgebied voor Pérez en Verstappen dan Saoedi-Arabië. In zijn carrière heeft Pérez in Brazilië en Abu Dhabi vaak gescoord. Sinds 2013 reed hij slechts drie keer geen punten in de twee laatste races van het jaar, waarvan dus eenmaal wegens motorproblemen op Yas Marina Circuit. Of het voldoende is om Mercedes van de achtste wereldtitel op rij af te houden, blijft de vraag, maar vormtechnisch is het vat beslist nog niet leeg bij de tweevoudig Grand Prix-winnaar.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws