Australië de druppel die Wolffs emmer deed overlopen: 'Het was heel, heel wreed' Formule 1
Formule 1

Australië de druppel die Wolffs emmer deed overlopen: 'Het was heel, heel wreed'

Australië de druppel die Wolffs emmer deed overlopen: 'Het was heel, heel wreed'

Mercedes-teambaas Toto Wolff kan zichzelf wel voor zijn kop slaan na de uiterst teleurstellende start van het 2024-seizoen van Mercedes. Nadat de eerste twee Grands Prix al niet goed verliepen was Australië de druppel die de emmer deed overlopen, waar beide coureurs van de Duitse renstal uitvielen. Wolff geeft aan dat het ontzettend moeilijk te accepteren is.

De race van Lewis Hamilton was in de zestiende ronde van de race al gedaan nadat hij problemen kreeg met de motor. Het weekend verliep al niet vlekkeloos nadat hij Q3 niet haalde tijdens de kwalificatie. George Russell deed het iets beter tijdens de kwalificatie door op P7 te kwalificeren, maar ook hij viel uit tijdens de race, en dat door een harde crash in de laatste ronde. 'Het is moeilijk te accepteren, heel moeilijk', zegt Wolff tegenover Sky Sports. 'Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik op enig moment positief was over de situatie, of optimistisch.'

Het is voor Mercedes belangrijk om die negatieve gedachten te overwinnen. 'En dan moet je zeggen: we zullen dit omdraaien. Vandaag voelt heel, heel wreed aan', zegt de Oostenrijker over de racedag in Melbourne. Ondanks de imperfecties van de auto van vorig jaar versloeg Mercedes Ferrari en McLaren om tweede te worden in het constructeurskampioenschap achter Red Bull, maar het team van Wolff lijkt nu aanzienlijk achterop te zijn geraakt in de race om Max Verstappen in te halen. 'We begonnen dit seizoen in de overtuiging dat de auto beter was dan vorig jaar. Dan kijk je naar vorig jaar in Australië, waar Leclerc crashte en Sainz vierde werd, McLaren was zeventiende, of achttiende, en nu zitten ze veertig seconden voor ons.'

Tekst gaat verder onder de foto.

lewis hamilton gpaustralie mercedes
Mercedes sloot het weekend in Melbourne af met een dubbele DNF. (Foto: Mercedes AMG F1)

De Mercedes-teambaas benadrukt dat het een zware tijd is voor de Duitse renstal. 'Aan de ene kant wil ik mezelf voor mijn kop slaan. Aan de andere kant is het een getuigenis dat als je dingen goed krijgt, je het vrij snel kunt omdraaien en moet blijven geloven', vervolgt Wolff. 'Ik moet er zeker van zijn dat mijn bijdrage positief en creatief is. Ik zou de eerste zijn om te zeggen, als iemand een beter idee heeft, vertel het me dan. Want ik wil het zo snel mogelijk omdraaien voor het team. En ik zal graag mijn input geven en zien wat dat zou zijn of wie dat zou kunnen zijn.'

'Mijn hamsterwiel blijft draaien en ik kan er niet uit springen'

In gesprek met verslaggevers in Melbourne na de race, werd Wolff gevraagd of hij zijn eigen positie heeft overwogen gezien de langdurige problemen van Mercedes. 'We hebben een natuurkundig probleem, geen filosofisch of organisatorisch probleem', zegt Wolff. 'Sinds 2021 hebben we geen pillen ingenomen die ons ineens dom maken', vervolgt hij. 'Het is gewoon dat we sommige gedragingen van de auto niet begrijpen, die we in het verleden altijd zouden hebben begrepen. Ik kijk elke dag in de spiegel naar alles wat ik doe, en als ik geloof dat ik de managervraag of de trainervraag moet stellen, denk ik dat het een eerlijke vraag is, maar het is niet wat ik op dit moment voel dat ik moet doen.'

Wolff legde vervolgens uit dat zijn situatie niet kan worden besproken als de manager van een voetbalteam, aangezien hij verbonden zal blijven met Mercedes, ongeacht of hij al dan niet in zijn functie blijft, vanwege zijn 33 procent eigendomsbelang in het team. 'Het grote verschil is dat het niet zoals de managervraag is in termen van: dit is mijn baan, ik stop de baan en dan doet iemand anders de baan en ga ik naar Chelsea of naar Liverpool, of naar Ferrari', legt Wolff uit. 'Ik heb die keuze niet, wat ook jammer is. Ik ben geen aannemer of werknemer die zegt: ik ben er wel klaar mee. Mijn hamsterwiel blijft draaien en ik kan er niet uit springen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws