Barretto: 'We gaan de beste versie van Vettel zien dit jaar'

Barretto: 'We gaan de beste versie van Vettel zien dit jaar'

Aston Martin heeft het doek gehaald van de gloednieuwe AMR21, de eerste Formule 1-auto van het Britse merk in eenenzestig jaar tijd. In het iconische British Racing Green, is het nu aan coureurs Lance Stroll en nieuwkomer bij het team Sebastian Vettel om punten binnen te halen. Lawrence Barretto, senior writer van de officiële site van de Formule 1, blikt in gesprek met Will Buxton vooruit op het 2021 van Aston Martin.

'Vergeleken met de andere auto's is er eigenlijk niemand die zoveel heeft veranderd als Aston Martin', opent Barretto zijn verhaal. Hij ziet dat de auto een stuk dunner is geworden rondom de motor en dat er meerdere aerodynamische ontwikkelingen zijn om verloren downforce terug te winnen. 'Technisch is het een hoogstandje. Je kan zien aan de auto dat nieuwe sponsoren veel hebben geïnvesteerd in het team.'

'Zo lang heb ik Vettel nog nooit horen praten met de pers'

Barretto denkt ook dat Aston Martin met de komst van Vettel een serieuze stap omhoog kan maken: 'Hij (Vettel, red.) komt uit een moeilijke periode bij Ferrari en begint nu aan een schone lei bij Aston Martin. Bij de presentatie al leek Vettel zo gelukkig. Hij kon niet stoppen met lachen en hij sprak ook constant uit hoe geweldig hij het vindt dat hij bij het team zit. Na de presentatie stond hij de pers ook nog te woord, maar zo lang heb ik hem nog nooit horen praten met ze. Ik denk echt dat we dit jaar de beste versie van Vettel zien.'

Vorig jaar werd Aston Martin vierde in het constructeurskampioenschap, maar dat had zonder een puntenaftrek ook zomaar derde kunnen zijn. Barretto denkt dat ze dit jaar wel hogerop kunnen komen: 'Ze werden natuurlijk bestraft voor de brake ducts, die teveel leken op die van Mercedes, maar zonder die straf waren ze derde geworden. Waarom zouden ze dat dit jaar niet kunnen zijn? Ze hebben alle middelen om McLaren te verslaan en om een opmars van Ferrari tegen te houden.'

Het Britse team heeft de doelstelling om binnen de komende vijf jaar wereldkampioen te worden. Barretto snapt deze uitspraak heel goed: 'Zelfs met het budgetplafond hebben ze nieuw personeel aangenomen. Dat zegt wel iets over wat ze willen doen met hun auto. Daarnaast trekken ze dus een viervoudig wereldkampioen aan en bijna elke dag kondigen ze wel een nieuwe sponsor aan. Letterlijk alles wat ze kunnen doen, doen ze goed. Het vijf jaren-plan is niet iets wat nieuw is, toen Alpine nog Lotus heette had dat team dat ook, maar zij slaagden er niet in. Aston Martins kansen schat ik wat dat betreft hoger in, maar laten ze eerst maar derde worden dit jaar', aldus Barretto.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer