Binotto: 'Juiste beslissing om in motorontwerp voor meer clipping te gaan dan Red Bull' Formule 1
Formule 1

Binotto: 'Juiste beslissing om in motorontwerp voor meer clipping te gaan dan Red Bull'

Binotto: 'Juiste beslissing om in motorontwerp voor meer clipping te gaan dan Red Bull'

Mattia Binotto heeft vrijgegeven dat Ferrari last heeft van clipping. Dit is een fenomeen dat de snelheid van de coureurs aan het einde van het rechte stuk schaadt. De Ferrari-teambaas kaart het aan als deelverklaring voor het feit dat Ferrari op Imola op het rechte stuk niet langs Red Bull Racing wist te komen. Ook meldt hij dat zijn team nog steeds bezig is met het zoeken naar oplossingen voor porpoising.

Bij Motorsport Week laat de Italiaan zich uit over het Grand Prix-weekend in Italië, dat uiteindelijk niet voorspoedig afliep voor Ferrari. 'Het was zeer lastig, zo niet onmogelijk, voor ons om zonder DRS in te halen op het rechte stuk', is een van de pijnpunten die hij na afloop aankaartte. Omdat het circuit nat was, had Charles Leclerc lang geen DRS tot zijn beschikking. Ook nadat gebruik van de DRS toegestaan was, kwam hij Sergio Pérez echter niet voorbij.

Ferrari-motor met clipping

Dit komt onder meer doordat de Ferrari-motor last heeft van clipping, een fenomeen waarbij de motor nog vóór het einde van het rechte stuk het volledige extra vermogen van de batterij verbruikt heeft. Binotto: 'Het feit dat wij meer clipping hebben dan Red Bull is een compromis die we qua ontwerp (van de motor, red.) gemaakt hebben. Wij geloven nog steeds dat dat de juiste keuze geweest is en dat onze krachtbron competitief is.'

'Ook Red Bull heeft echter een goede motor', weet hij. De afgelopen jaren hoorden we Max Verstappen ook geregeld klagen over clipping, maar Honda, destijds de motorleverancier van de Oostenrijkse renstal, wist het probleem op te lossen. 'Over het algemeen gaan de teams zeer gelijk op', stelt Binotto met betrekking tot de machtsverhouding in 2022.

Ferrari kijkt naar porpoising

Eerder werd vanuit Italië al melding gemaakt van technische verbeteringen aan de F1-75. Voor Miami neemt Ferrari de motor onder de loep, om in Spanje vervolgens met grote aerodynamische wijzigingen te komen. Wel neemt Ferrari ook naar Miami al een ander aerodynamisch pakket mee dat het straatcircuit beter ligt dan de pakketten die tot nu toe gebruikt zijn. 'Dat is belangrijk', denkt Binotto.

'Daarnaast werken we nog aan het porpoising-probleem. Het is te zien dat we daar nog steeds last van hebben, zeker meer dan Red Bull. Daar zit nog snelheid die we momenteel niet benutten', meent de teambaas. 'Na Miami komen we met meer verbeteringen.' Weet Ferrari haar porpoising-probleem op te lossen dan kunnen ze de rijhoogte van de bolide verlagen, wat uiteindelijk zal resulteren in een hogere mate van neerwaartse druk, en dus meer snelheid.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws