Voormalig Ferrari-teambaas Mattia Binotto gaat aan de slag bij Audi vanaf 2025 en zal daarbij hulp krijgen van Jonathan Wheatley, de huidig sportief directeur van Red Bull Racing. Binotto is er erg blij mee dat hij Wheatley als collega zal krijgen, vooral gezien de ervaring van de Brit bij de kampioensformatie. De Italiaan weet echter dat het wel even duurt voordat Audi succesvol zal zijn in de Formule 1.
Het merk uit Ingolstadt is achter de schermen al bezig om Sauber meer en meer vorm te geven voor het 2026-seizoen, wanneer Audi toe zal treden als fabrieksteam. Audi heeft onlangs bekendgemaakt dat Binotto aan het roer van het Formule 1-project zal staan. De Italiaan weet dat het Duitse merk nog een lange weg te gaan heeft om net zo succesvol te worden als in andere autosportklassen. Audi heeft meerdere DTM-titels op haar naam en is ook succesvol geweest in de Formule E en het WRC (World Rally Championship), inclusief de Dakar Rally.
'We weten hoe moeilijk het is om een normaal team om te vormen tot een winnend team en hoe lang dat zal duren', zegt Binotto tegenover Formula1.com. 'Het is een transformatie van het bedrijf, het gaat om mensen, processen, methodologieën, vaardigheden, mentaliteit, faciliteiten - het gaat om alles', somt de Italiaan op. 'Als je kijkt naar het verleden en hoe lang het duurt om dat allemaal voor elkaar te krijgen, heb je het over seizoenen, en niet slechts één. We weten hoe groot de uitdaging is', bevestigt Binotto.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Aan inspiratie en motivatie geen gebrek
Het helpt volgens Binotto zeker dat het Audi al is gelukt om een aantal goede personeelsleden bij andere teams weg te halen en dat Nico Hülkenberg is vastgelegd vanaf het 2025-seizoen. Momenteel is Audi nog op zoek naar een tweede coureur. 'Het team in de fabriek is geïnspireerd en heeft veel energie', zegt de oud-Ferrari-teambaas. 'We willen het allemaal voor elkaar krijgen. We zijn ons ervan bewust hoe moeilijk het is en hoe groot de stap is. Het gat naar een winnend team is erg groot, maar we hebben de middelen, de steun van Audi, en dat is denk ik alles wat we nodig hebben.'
Binotto zal ondersteund worden door Wheatley, die vanaf volgend jaar komt als teambaas. De Brit heeft bijna twee decennia lang gewerkt bij Red Bull, waar hij tot het einde van het 2024-seizoen de sportief directeur zal zijn. 'Om iemand als Jonathan erbij te hebben is geweldig. We weten hoe goed hij is, hoeveel ervaring hij heeft', zegt Binotto. 'Jonathan volledig verantwoordelijk maken voor de race-activiteiten en hem de rol van teambaas geven, was voor mij belangrijk omdat het herverdelen van de verantwoordelijkheden de beste manier is om de organisatie te structureren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Binotto verwacht 'minstens vijf tot zeven jaar' te moeten wachten op eerste zege
Hoewel Audi erg ambitieus had verkondigd binnen een jaar of drie na de intrede al mee te kunnen doen aan de top, tempert Binotto die verwachtingen een beetje. Met ervaren personeelsleden als Wheatley zal het proces wellicht versneld worden, maar Binotto verwacht niet dat Hülkenberg in 2029 al een race kan winnen in een Audi-bolide. 'Als je kijkt naar de eerdere ervaringen in de Formule 1, en naar winnende teams in hun opbouwfases, duurde het minstens vijf tot zeven jaar om alles op te zetten', weet Binotto. Red Bull, het team dat in 2005 toetrad, won in 2009 voor het eerst.
'Je zou simpelweg kunnen zeggen: 2024 plus zeven is 2031. Ik zou niet zeggen vóór 2031', zegt de Italiaan. 'En die termijn is voor teams die al redelijk competitief waren. Hier beginnen we met een stap achterstand, met een motor die echt vanaf nul wordt opgebouwd. We weten dat ons een enorme taak staat te wachten', vervolgt Binotto. 'Ik heb veel steun - dat is het belangrijkste. Het is geweldig voor me, en ik ben erg dankbaar voor alles. Ze (de Audi-top, red.) hebben alle vertrouwen in ons. Het is nu aan ons om te bewijzen dat we capabel zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties