Boordradio's kwalificatie | Verstappen na Q3: 'Ik heb het geprobeerd' Formule 1
Formule 1

Boordradio's kwalificatie | Verstappen na Q3: 'Ik heb het geprobeerd'

Boordradio's kwalificatie | Verstappen na Q3: 'Ik heb het geprobeerd'

Tijdens de kwalificatie van de GP van Qatar werd er weer genoeg gesproken tussen coureurs en engineers over de boordradio. De coureurs kenden veel vibraties in Q1, en verder toonden een aantal zich niet gelukkig met hoe de kwalificatie verliep voor hen. Max Verstappen was ook nog kort te horen, nadat hij meekreeg dat hij ver van de pole verwijderd was gebleven.

Het was Mazepin die in Q1 als een van de eersten naar buiten ging, maar het feit dat hij naar buiten kon had hij te danken aan zijn engineers, die de lunch hebben overgeslagen om zijn wagen in gereedheid te brengen. Mazepin sprak dan ook zijn dank uit over de boordradio. 'Bedankt guys dat jullie ervoor gezorgd hebben dat de auto gereed is, zelfs door jullie lunchpauze over te slaan.'

Veel vibraties

Verder werd Q1 gekenmerkt door geklaag over vibraties. Eerst was het Raikkonen die klaagde over 'enorme vibraties', waarna ook Esteban Ocon zich liet horen via de boordradio om zijn beklag te doen. 'De banden schudden. De hele auto is aan het schudden wanneer ik rem', was het commentaar richting zijn engineer.

Verder gaf Lewis Hamilton aan dat er veel verkeer was, al maakte hij daar niet veel woorden aan vuil. 'Uh, verkeer', was het enige dat hij erover zei tegen zijn engineer Peter Bonnington. Veel schade bracht het de zevenvoudig wereldkampioen niet, want hij snelde gewoon naar de snelste tijd in Q1.

Ferrari gemengde gevoelens

Tijdens Q2 waren het vooral de Ferrari-mannen die te horen waren over de boordradio. Charles Leclerc kende geen gelukkige kwalificatie en had er geen verklaring voor. 'Ik heb geen idee waarom we negen tienden verliezen guys, ik begrijp het niet', klonk het na zijn eerste run. Ook na zijn tweede run liet hij van zich horen. 'Ik heb geen idee wat er aan de hand is. Ik weet het echt niet', zo liet hij over de boordradio weten.

Teamgenoot Carlos Sainz kende een gelukkigere Q2, al koste het hem wel een paar hartaanvallen door de gele band te gebruiken, zo gaf hij aan nadat zijn engineer bevestigde dat hij als tiende door was naar Q3. 'Vamos! Ai ai ai! Hartaanval, hartaanval', zo liet de Spanjaard over de boordradio horen. Uiteindelijk wist hij zich in Q3 naar P7 te rijden en heeft hij een andere strategie dan zijn concurrentie door de gele banden.

Teleurstelling bij Red Bull

Tot slot waren ook de Red Bull-mannen over de boordradio te horen, al waren zij allebei niet erg gelukkig. Voor Sergio Pérez zat de kwalificatie er al na twee sessies op, nadat hij niet verder kwam dan P11 in Q2. De Mexicaan toonde zich niet gelukkig met het moment waarop hij naar buiten werd gestuurd. 'Waarom zijn we in het slechtst mogelijke window naar buiten gegaan?', zo vroeg hij zich hardop af.

Aan het eind van Q3 was ook Max Verstappen te horen, die niet meer uit de auto kon halen dan hij heeft gedaan en aangaf dat hij alles heeft gegeven. 'Ik heb het geprobeerd', zo liet de Nederlander weten vanuit zijn cockpit, nadat ook hij had gezien dat Hamilton vier tienden sneller was geweest dan hij.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws