De racedag is net aangebroken, maar we blikken nog even terug op wat de coureurs op vrijdag en zaterdag te melden hadden over de boordradio. Zo ergerde Max Verstappen zich groen en geel aan de RB20 tijdens de kwalificatie, werd het zitje van Lewis Hamilton zowel op vrijdag als op zaterdag erg heet, en werd Lando Norris verrast door zijn eigen kunnen. F1Maximaal.nl zet de leukste boordradio's weer voor je op een rijtje.
De eerste vrije training leverde direct een spannend moment. Mercedes-junior Andrea Kimi Antonelli mocht een training rijden voor de Duitse renstal, maar het ging mis toen hij in de auto stapte. Hij crashte best hard, en dat was geen ideaal begin van het weekend. 'Ben je in orde?' vroeg de Mercedes-pitmuur. 'Shit, ja, ik ben oké', antwoordde de Italiaan. 'Het is oké, Kimi, geen zorgen', stelde Mercedes-teambaas Toto Wolff gerust. Hamilton werd op de hoogte gebracht van het incident. 'Is hij oké?' vroeg de Brit direct.
Het leverde een rode vlag op, waardoor de coureurs terug konden naar de pitstraat. Nadat de auto van Antonelli van de baan werd gehaald kon de training hervat worden. Daniel Ricciardo stond in de pitstraat te wachten en had alle geduld. Hij zwaaide naar een jonge fan die langs de zijlijn stond te kijken. 'Zag je een bekende?' vroeg Pierre Hamelin, zijn ingenieur. 'Nee, een kindje was aan het zwaaien, en hij werd erg enthousiast', lachte Ricciardo. 'Ah, dat is goed', zei de ingenieur.
De coureurs hadden vervolgens niet veel te melden, behalve een paar die wat momenten kenden in de Parabolica. Carlos Sainz was daar één van. Bij de Mercedes-coureurs was het vooral een probleem dat hun stoeltjes erg heet werden. Dat liet Hamilton tijdens VT1 al weten, en George Russell klaagde er ook over in VT2. 'Tevens beweegt er iets in de cockpit. Ik denk dat het een moer is of iets dergelijks, maar het lijkt nu oké te zijn. Mijn stoeltje is trouwens wel heel erg heet', liet hij weten. De rode vlag veroorzaakt door Kevin Magnussen gaf Mercedes wat tijd om ernaar te kijken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen en Lambiase weer aan de gang
Verstappen had op vrijdag eigenlijk niet veel te melden, maar tijdens de derde vrije training op zaterdag liet hij wel een paar keer van zich horen. Laat in de training ging hij naar buiten en had hij het idee dat hij werd gehinderd door een Mercedes. 'Deze Mercedes rijdt gewoon op de normale racelijn', merkte Verstappen op. 'Ja, dat is best standaard, Max', antwoordde Gianpiero Lambiase. Hij was niet de enige die last had van andere coureurs, zo had Charles Leclerc bijna een aanvaring met Oscar Piastri. 'Laat Oscar er maar langs', zei de ingenieur.
'Ja, ik dacht dat hij verder weg was. Ik crashte bijna met hem', antwoordde Leclerc. Het was een beetje chaotisch, en dat merkte Ricciardo erachter ook. Hij zag de McLaren-coureur en de Ferrari-coureur bijna crashen. Ondertussen hadden Russell en Verstappen heel andere zorgen. 'Dit voelde echt zo ruk aan. De balans is nergens', klaagde Russell. Verstappen had een vergelijkbaar bericht aan de Red Bull-pitmuur. 'De auto stuurt niet in in langzame bochten', zuchtte de Nederlander, die dat probleem al vaker had ondervonden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen niet tevreden: 'Gewoon shocking'
De problemen die sommige coureurs hadden in de derde vrije training, hielden aan tijdens de kwalificatie. Het begon voor Sainz wat rommelig, die een momentje kenden en daardoor met zijn achterband door het grind reed. 'Ik had een moment, check de vloer', verzocht hij. Russell had geen moment, maar hij had moeite met de banden. 'Ik ben overal aan het glijden', meldde de Brit. Hij ging het in de slotfase van Q1 nog een keer proberen, nadat Mercedes wat had aangepast aan de afstellingen.
Verstappen ging er in de slotfase ook weer op uit, maar kwam Oscar Piastri tegen in de pitstraat. 'Fucking hell, maat! We crashten bijna!' zei Verstappen. 'Dat zagen we, Max', bevestigde Lambiase. McLaren kreeg na de kwalificatie dan ook een boete voor een unsafe release. Niets kon Verstappens kwalificatiedag nog erger maken, althans, daar leek het op. Het wispelturige rijgedrag van de RB20 maakte het echter nog wel erger. Verstappen verloor erg veel grip in Q3 en kon zijn tijd daardoor niet verbeteren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik had echt totaal geen grip op deze set', mopperde de Nederlander. Op een gebruikte set banden reed hij in Q2 een betere tijd dan op een nieuwe set banden in Q3. 'It's shocking', zei Verstappen. Hij kwam dan ook niet verder dan P7, met teamgenoot Pérez achter zich op P8. Norris wist daarentegen de poleposition te bemachtigen. 'Dat was een shit lap', zei Norris, die eerst niet tevreden was. 'Sorry daarvoor', ging hij verder. 'Nou, je shit lap was goed genoeg voor pole!' antwoordde de McLaren-ingenieur. 'Oh!' zei Norris. 'De set-up was fantastisch en de auto voelde goed aan. Bedankt!' sloot de Brit af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties