Boordradio's VT1 | Geïrriteerde Verstappen: 'De auto stuurt echt helemaal nergens in' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 | Geïrriteerde Verstappen: 'De auto stuurt echt helemaal nergens in'

Boordradio's VT1 | Geïrriteerde Verstappen: 'De auto stuurt echt helemaal nergens in'

De eerste vrije training, en ook direct de laatste vrije training van de vrijdag op Interlagos, is verreden. Niet iedereen voelde zich even goed op het Braziliaanse circuit, veel coureurs hadden namelijk moeite met het oververhitten van de banden, waardoor ze sneller begonnen te slippen. Zo had Max Verstappen wat problemen met het insturen van zijn bolide. F1Maximaal zet de boordradio's van de eerste sessie van het weekend op een rijtje.

Het was een drukke eerste sessie op het Braziliaanse circuit. Alle coureurs wilden zoveel mogelijk werk doen in de training die een uur duurde, want de volgende sessie van de vrijdag is de kwalificatie voor de sprintrace van de zaterdag. Het werk wat de teams normaal in drie sessie kunnen doen, moest deze vrijdag binnen 60 minuten.

Dat betekende dus drukte op de baan, en Carlos Sainz had al even last van een McLaren die hem in de weg zat. Lando Norris blokkeerde hem namelijk in bocht drie. Ik kreeg een reprimande voor iets wat veel minder erg was dan dat', kaartte Sainz aan bij zijn engineer, waarmee hij de ernst van Norris zijn actie wilde benadrukken. Hij was dus absoluut niet blij met de Brit.

Teamgenoot Charles Leclerc had het aan stok met Lance Stroll, hij vroeg zich af waar de Canadees mee bezig was. 'What the hell is Stroll aan het doen', klonk Leclerc. Later bleek dat Stroll een probleem had, hij ging daarna naar binnen. 'Er is iets niet goed met de auto, nee, dit is echt niet goed. Er is een probleem', vertelde Stroll. 'Kom deze ronde maar naar binnen', was het antwoord van zijn engineer.

De RB18 van Verstappen wilde niet insturen

Voor Verstappen was het geen probleemloze sessie, zijn bolide wilde namelijk niet soepel insturen in de bochten. 'De auto stuurt helemaal niet in', luidde de boordradio van de Nederlander in de eerste helft van de trainingsessie. Hij had hier vrijwel de gehele training last van, maar wist alsnog een ronde te rijden die maar vier duizendsten langzamer was dan die van teamgenoot Sergio Pérez.

De Red Bull-bolide van Max Verstappen wilde niet optimaal insturen.
De Red Bull-bolide van Max Verstappen wilde niet optimaal insturen.

'De auto draait nog niet in, het is telkens wachten op de voorkant', gaf de tweevoudig wereldkampioen aan. Aan de voorkant van de RB18 zat dus het probleem. 'In welke bocht?' vroeg Gianpiero Lambiase, de engineer van de Limburger. 'Overal, behalve bocht zes en zeven. De auto stuurt echt helemaal nergens in', was het geërgerde antwoord van de Red Bull-coureur. Ondertussen kon niemand aan de tijd van Pérez komen.

De grip was nergens te bekennen

Lewis Hamilton en Yuki Tsunoda gaven aan dat voor hen de grip ver te zoeken was. Vooral aan de achterkant kampten de coureurs met oververhitting van de banden. 'Het voelt alsof de achterkant gewoon rondzweeft, ik heb geen grip. Vooral aan de achterkant niet', liet Hamilton aan engineer Peter Bonnington weten bij het inrijden van de pitstraat. De achterbanden van Hamilton werden behoorlijk warm, waardoor hij begon de slippen.

Dit was te zien aan het moment die hij had op de baan waarbij zijn wielen blokkeerden en hij zijn snelle ronde af moest breken. Ook AlphaTauri-coureur Tsunoda had het lastig. Dit keer waren de coureurs niet te horen over het brake glazing probleem die het team de laatste paar races had, maar klonk de Japanner ook zeer ontevreden over de ontbrekende grip. 'Ik glijd gewoon overal heen, het is zo s***', meldde Tsunoda aan zijn team.

Leclerc had iets vastzitten aan zijn brake duct

De Monegask wist de derde tijd te veroveren richting het einde van de sessie, en daarmee stond hij op slechts acht duizendsten van de tijd van Pérez. Aan het einde van de sessie was er iets mis met de brake duct rechts aan de achterkant, er zou namelijk iets aan vastzitten of iets ingevlogen zijn. 'Ik heb iets in mijn brake duct rechtsachter', informeerde Leclerc zijn engineer.

Dit vond plaats aan het einde van de sessie, dus het had geen invloed op de tijden die Leclerc reed. De teams hadden een uur de tijd om de afstellingen goed te krijgen voor de kwalificatie, die zal namelijk verreden worden om 20:00u Nederlandse tijd. Het lijkt erop dat het een natte kwalificatie wordt, dus in hoeverre de teams de data van de eerste sessie goed kunnen gebruiken, is nog maar de vraag.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws