Ook op zaterdag, zowel tijdens de laatste vrije training als de kwalificatie, zorgde verkeer op de Autodromo Nazionale Monza voor de nodige frustratie. Het waren te veel incidenten om op te noemen, maar de scheldwoorden en verwijten volgden elkaar in sneltempo op. F1Maximaal zet de leukste boordradio's op een rijtje.
Pole-sitter Carlos Sainz reed zowel tijdens de derde vrije training als tijdens de kwalificatie met regelmaat in de weg van enkele andere coureurs. Tijdens VT3 was het Yuki Tsunoda die zich opwond over het gedrag van de Spanjaard. De coureur van AlphaTauri moest zijn snelle ronde zo vroegtijdig stopzetten en dat mocht iedereen geweten hebben. 'Wat is Sainz in godsnaam aan het doen, echt!', klonk het over de boordradio van de Japanner. Bij het begin van Q2 moest Guanyu Zhou bij het ingaan van de Curva Parabolica dan weer uitkijken voor de Ferrari-coureur.
Maar dat was nog niet alles wat Sainz betreft. Op het einde van VT3 reed hij ei zo na Oscar Piastri bijna van de baan in bocht één. Het tweetal lijkt elkaar de laatste weken op te zoeken. In Spa zorgde een botsing tussen de twee bij de start er nog voor dat beide coureurs er vervroegd de brui aan moesten geven. Vorige week in Zandvoort was het tijdens de kwalificatie bijna prijs. De Australiër was er vandaag, zoals ook bij de vorige incidenten het geval was, niet mee opgezet. 'Vriend, is Carlos blind?', vroeg Piastri zich oprecht af.
Ocon valt uit in Q1, mede door bijna-crash
Geen geslaagde namiddag voor Alpine. De Franse renstal geraakte met beide coureurs niet uit Q1 en mag morgen achteraan de grid starten. Het belooft een lastige sessie te worden voor Esteban Ocon en Pierre Gasly, die vorige week nog als derde mee op het podium mocht. Die eerste ging vandaag tijdens Q1 grondig in de fout in de Ascari-bocht. De Fransman zocht de limiet op tijdens een snelle ronde en stuiterde gedeeltelijk door de gravel. 'Controleer de rechterkant van mijn vloer, alsjeblieft', zei Ocon wanhopig. Slecht nieuws voor de coureur van Alpine. Zijn wagen had wel degelijk schade opgelopen. Een vroege exit in Q1 was het gevolg.
Moeilijk dagje voor Hamilton
Het liep niet van een leien dakje voor de zevenvoudig wereldkampioen. Tijdens de derde vrije training lag Hamilton op een bepaald moment bijna een halve seconde achter op de man-to-beat, Max Verstappen. De Brit was de wanhoop nabij toen hij zijn ingenieur Peter Bonnington het verschil hoorde meedelen. 'Ik weet niet waar ik die halve seconde vandaan moet halen', was zijn antwoord. Tijdens de kwalificatie klaagde Hamilton nog over zijn wagen, die erg stijf leek in de hogesnelheidsbochten. 'Ik heb geen tractie, vriend', riep hij over de boordradio. De boosdoener bleek achteraf de slijtage van de achterste banden te zijn.
Vechten voor track-positie
Lando Norris ergerde er zich tijdens VT3 al aan. 'Waarom zijn mensen zo dom?' vroeg hij zich af toen hij gehinderd werd door verkeer. 'Kunnen ze niet in hun spiegels kijken?' Tijdens de kwalificatie hadden sommige coureurs het dan ook helemaal gehad en haalden elkaar in om een goede track-positie te kunnen bemachtigen. Ook vanuit de pitmuur kwam de boodschap om plekken te winnen ten opzichte van de concurrentie alvorens aan een snelle ronde te beginnen. 'Iedereen zal elkaar beginnen in te halen. Wij moeten dat ook doen', zei de ingenieur van Valtteri Bottas tegen de Fin. Ook de race-engineer van Sainz maande de Spanjaard aan om op te schuiven. 'Je moet inhalen, Carlos', zei hij, maar de coureur van Ferrari had daar geen oren naar. 'Er is geen ruimte', antwoordde hij op een ludieke toon.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties