Brawn kritisch op de nieuwe reglementen: 'Wil niet zeggen dat ze mislukt zijn, maar...' Formule 1
Formule 1

Brawn kritisch op de nieuwe reglementen: 'Wil niet zeggen dat ze mislukt zijn, maar...'

Brawn kritisch op de nieuwe reglementen: 'Wil niet zeggen dat ze mislukt zijn, maar...'

Ross Brawn, de sportieve baas van Liberty Media, benoemt hoe geslaagd hij de nieuwe reglementen van de Formule 1 vindt. Deze gingen afgelopen seizoen in en hebben wat verandering veroorzaakt. De auto's zouden elkaar makkelijker volgen, waardoor inhalen gemakkelijker gaat. Echter zijn er ook een aantal mindere punten te benoemen. Brawn is kritisch op de nieuwe reglementen.

Er waren volgens Brawn dingen die ze achteraf anders gedaan zouden hebben. 'Er was een periode dat de teams beweerden dat de regels te restrictief waren en dat de auto's er allemaal hetzelfde uitzagen', begint de oprichter van voormalig eigenaar van het Formule 1-team Brawn GP, geciteerd door Motorsport.com. 'Als gevolg daarvan zijn we onder druk wat losser geworden en hebben we op verschillende vlakken meer vrijheid gegeven. Maar het gevolg daarvan was dat we werden uitgebuit', benoemt hij. 'Maar dat is de Formule 1, je weet dat dat gaat gebeuren.'

Brawn: 'De teams hebben een compromis gevonden voor porpoising'

Ook was er nog een ander probleem waar veel teams, waaronder Mercedes, veel moeite mee hadden. 'Ik denk dat porpoisen duidelijk een groter probleem was dan we hadden verwacht', benoemt de sportieve baas van Liberty Media. 'Een auto met grondeffect kan per definitie porpoisen vanwege het concept zelf. En degenen onder ons die dat jaren geleden hebben meegemaakt, waren zich waarschijnlijk meer bewust van hoe je die dingen zou moeten benaderen, zoals Adrian (Newey, red.) in het bijzonder. Ik denk niet dat hun auto nauwelijks problemen kende.'

Het porpoisen was één van de grootste thema's afgelopen seizoen. Het was lastig om te verhelpen, omdat vele oplossingen zorgden voor bijvoorbeeld prestatieverlies. Naarmate het jaar vorderde leek het porpoisen wel minder te worden. 'Ik denk dat ze nu allemaal een goed compromis hebben gevonden. We hebben de regels niet veranderd en er is nu heel weinig sprake van porpoisen', verklaart de Brit. 'Dus dat was een beetje een hapering bij de start en dat was een beetje een afleiding, wat jammer was.'

'Ik wil niet zeggen dat het mislukt is'

Brawn weet niet of hij met zekerheid kan zeggen dat de nieuwe reglementen geslaagd zijn. 'Ze zijn altijd lastig geweest, maar laten we het zo zeggen: de grote stap dit jaar was om de auto's in staat te stellen om in te halen en veel dichterbij te volgen. Maar ik denk niet dat er een groot verschil is', benoemt de 68-jarige kritisch. Hij legt uit dat je dichter achter je voorganger moet rijden om iemand te kunnen passeren. 'We volgen dichterbij, maar we hebben minder luchtweerstand.'

Ook de Pirelli-banden zijn niet iets waar Brawn enthousiast over kan zijn. 'Wat de banden betreft, was het grote doel om meer te laten racen, maar ik denk niet dat het ook een groot verschil is', vervolgt de uitvoerende directeur van de Formule 1. 'Dus ik wil niet zeggen dat het is mislukt. Maar er is zeker veel moeite in gestoken en niet alle moeite is eruit gekomen, laten we het zo zeggen', eindigt Brawn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws