Crashes horen bij de Formule 1, maar afgelopen weekend in Spanje hielden haast alle coureurs het hoofd koel. Alleen bij Max Verstappen leek het lampje even uit te gaan aan het einde van de race. Wonder boven wonder ontsnapt Red Bull Racing aan een schaderekening tijdens dit raceweekend, want de viervoudig wereldkampioen liep geen schade op aan zijn bolide. Echter waren er wel twee andere coureurs die kosten maakten. Wie heeft tot dusver de meeste schade gereden in 2025? Het wordt voor je bijgehouden in 'Brokkenpiloten'.
Afgelopen weekend was het weer tijd voor de Grand Prix van Spanje, en dat is voor veel coureurs bekend terrein. In het verleden was deze baan namelijk ook de thuishaven voor de wintertests, dus menig rijder heeft hier al flink wat ronden gereden. Dit was dan ook terug te zien in de gereden schades op het Circuit de Barcelona-Catalunya, want er waren slechts twee rijders die wat aan hun bolide moesten laten vervangen.
Albon met de eerste schades
Tijdens de vrije trainingen en kwalificatie reed geen enkele coureur schade, maar tijdens de race was het Alexander Albon die de geldteller voor het eerst liet lopen. De Thais-Britse coureur kwam bij de start van de race in aanraking met de Kick Sauber van Gabriel Bortoleto, en daardoor beschadigde hij de voorvleugel van zijn Williams-bolide. Vanaf hier werd het een moeilijke race voor Albon, want hij moest zijn weg naar voren zien te vinden vanaf de laatste plek.
Williams heeft het hele seizoen al goede snelheid, maar in Spanje kwam de Britse renstal wat minder uit de verf. Vandaar dat Albon hard moest knokken om plekjes te winnen. Het ging een tijdje goed, maar het gevecht met Liam Lawson eindigde in tranen voor de Williams-coureur. Hij beschadigde namelijk voor de tweede keer een voorvleugel in bocht één. Albon werd als schuldige aangewezen door de wedstrijdleiding en kreeg dus ook een straf voor dit incident. Uiteindelijk besloot Williams dan ook om de strijdbijl te begraven voor Albon.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op de baan waren dit de enige schades die we te zien kregen, maar achter de schermen gebeurde er ook nog het een en ander. Bij Alpine werd er namelijk nog flink gesleuteld aan de bolide van Franco Colapinto. In Parc Fermé werden namelijk alle ophangingen van de auto van de Argentijn vervangen, en daardoor is de schaderekening voor het team van Alpine opgelopen tot €426.000, en daarmee houdt het team de koppositie in het Brokkenpiloten-klassement stevig in handen.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Red Bull Racing staat op de tweede plaats in het klassement, maar het scheelde niet veel of de Oostenrijkse renstal had ook de portemonnee weer mogen trekken. Verstappen begon de race ijzersterk, maar aan het einde kreeg hij te maken met een ongunstige safetycar. De Nederlander moest hierdoor wisselen naar de harde band, terwijl de concurrentie kon wisselen naar de zachte band.
Verstappen kwam hierdoor in een lastige positie, en dit zorgde voor een hoop frustratie bij de viervoudig wereldkampioen. Eerst kwam hij op het rechte stuk in aanraking met Charles Leclerc, en vervolgens maakte hij contact met George Russell. Hij werd daardoor gevraagd om de Mercedes-coureur voorbij te laten, en dit zorgde voor grote woede bij de Nederlander. Bij het voorbijlaten van de Brit kwam hij wederom in aanraking met de Mercedes. Toch liep de RB21 geen schade op, waardoor Verstappen ook niet in het Brokkenpiloten-lijstje staat deze week.
Yuki Tsunoda is nog altijd de leider in het Brokkenpiloten-klassement, gevolgd door Jack Doohan. Lando Norris houdt de derde plek nog steeds stevig in handen, maar Colapinto is een flinke inhaalrace aan het maken in zijn eerste weekenden met het team van Alpine, dus het is nog maar afwachten wie er richting de zomerstop bovenaan staat in het klassement.
Coureursstand Brokkenpiloten

Constructeursstand Brokkenpiloten

Door Bastiaan Jongman en Wim G. Vandebilt
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties