De groene RB18 van Aston Martin: 'De AMR23 is meer een Red Bull dan de andere bolides' Formule 1
Formule 1

De groene RB18 van Aston Martin: 'De AMR23 is meer een Red Bull dan de andere bolides'

De groene RB18 van Aston Martin: 'De AMR23 is meer een Red Bull dan de andere bolides'

Formule 1-journalist Gary Anderson ziet dat Aston Martin erg geïnspireerd was door de RB18. Op 13 februari onthulde de Britse renstal haar nieuwe bolide en daarbij zagen vele mensen direct al wel de overeenkomst tussen de kampioenschapswinnende auto van Red Bull Racing van 2022 en de AMR23. Volgens Anderson zijn veel dingen aan de groene bolide gelijk aan onderdelen van de RB18, maar ook aan die van de 2022-bolide van Ferrari.

De meeste Formule 1-auto's uit 2023 die we tot nu toe hebben gezien, hebben sidepods die een kruising zijn tussen de ontwerpen van Ferrari en Red Bull van vorig jaar. 'Maar je zou gemakkelijk kunnen zeggen dat de Aston Martin AMR23 meer een Red Bull is dan de andere bolides', schrijft Anderson bij The Race. Het was te verwachten dat de andere Formule 1-teams het concept van Adrian Newey over zouden nemen. De RB18 was immers niet voor niks succesvol in het vorige seizoen. 'Onderhuids zijn ze natuurlijk allemaal een beetje anders, maar we kunnen alleen commentaar geven op wat we zien en vorig jaar zaten de grote visuele verschillen in de sidepods: het bolvormige van Ferrari, de gedetailleerde sidepods van Red Bull en de zero sidepod Mercedes', legt Anderson uit.

Anderson gaat verder over de zijkanten van de groene Aston Martin-bolide. 'Op de Aston Martin zie je de uitstulping voor de lagere zijdelingse impactstructuur, de ondersneden stroomlijnen en de radiatorinlaat die allemaal in Red Bull-stijl zijn. Één van de meest interessante kenmerken van de Aston Martin sidepod is de diepe geul. Alpine had vorig jaar iets soortgelijks, en we hebben allemaal gezien wat we de Ferrari ‘badkuip’ sidepod-top hebben genoemd', schrijft de Brit. Ze zijn echter allemaal ontworpen om hetzelfde te doen: het indammen van het verlies aan luchtstromen die worden genegeerd wanneer de radiatoren in de sidepods de hoeveelheid lucht niet aankunnen. 'Het beheersen van deze stromen, wat overigens alleen op hoge snelheid gebeurt, is belangrijk voor de algehele efficiëntie van de luchtstromingen in de structuur van de sidepods

Anderson verwacht dat de teams ontwikkelingen aan de vloer tot het laatste moment verbergen

Aan de vloerzijden is nog niet echt veel te zien. Dit is het gebied waar de reglementen zijn veranderd. 'Dus ik verwacht dat dit het gebied is waar de meeste ontwikkeling plaatsvindt en daarom zullen de meeste teams dat detail tot het laatste moment verbergen', stelt Anderson. 'We zullen de verschillende oplossingen pas zien wanneer de wintertestdagen beginnen en ik weet zeker dat het weer anders zal zijn bij het eerste raceweekend.' Anderson viel wel iets op aan de achterzijde van de AMR23.

'De auto heeft aan de achterkant een trekstangsysteem. Het is moeilijk om de lay-out van de draagarmen te zien, maar het ziet er niet uit als een simpele draagarm boven en onder, het lijkt meer op een multi-link systeem. We zullen in meer detail zien wat er opduikt voor tests voorafgaand aan het seizoen. 'Net als vorig jaar heeft de Aston Martin behoorlijk wat anti-lift elementen op de voorwielophanging, waarbij de bovenste draagarm achter aan de cockpitzijde een stuk lager is dan de draagaarm aan de voorkant bij het bevestigingspunt aan de kant van de neus.'

'De stromingsstructuur rondom de auto zou het beheren van consistentie moeilijk kunnen maken'

Als laatste bespreekt Anderson nog de voorvleugel en de stromingsstructuur van de lucht rondom de auto. 'Het detail van de voorvleugelflap is heel anders. De hoogste krachten worden net naast de voorbanden gecreëerd aand de binnenzijde, met minder belasting waar de velugel samenkomt met de neus en aan het uiteinde', schrijft de Formule 1-journalist. 'Ik kan de verandering aan de buitenkant begrijpen, omdat hierdoor meer luchtstromen van het bovenoppervlak langs de buitenkant van de band zou moeten kunnen ontsnappen. Maar wat betreft de toename van de lbelasting die naar buiten gaat, kan het een dwarsstroming van lucht veroorzaken. Het is een vrij verwarrend stromingsregime. De stromingsstructuur rondom de auto zou het beheren van consistentie in luchtstroming moeilijk kunnen maken', aldus Anderson.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws