De race van Alonso | 'Ik wil dat zijn banden kapot gaan' Formule 1
Formule 1

De race van Alonso | 'Ik wil dat zijn banden kapot gaan'

De race van Alonso | 'Ik wil dat zijn banden kapot gaan'

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Fernando Alonso, die tijdens de Grand Prix van Frankrijk met een zesde plaats een goede prestatie neerzette in de thuisrace van Alpine.

Alpine kent een wisselvallig seizoen tot nu toe. De Franse renstal heeft een hele goede auto, vooral qua rechtelijnsnelheid, maar de bolide is niet betrouwbaar genoeg om elke week een flink aantal punten mee naar huis te nemen. Alonso heeft de afgelopen weken met zijn ervaring laten zien wat hij kan en hoopte de stijgende lijn door te zetten in de thuisrace van het team

Op de vrijdag ging het nog niet van een leien dakje voor de Spanjaard. Zo eindigde hij in VT1 op de vijftiende plaats en in VT2 op plek elf, klasseringen die onder het niveau liggen wat Alonso normaal gesproken haalt. Op zaterdag zagen we de ervaren Alpine-coureur een betere indruk maken. Zo werd hij in VT3 zevende en dit herhaalde hij in de kwalificatie. Teamgenoot Esteban Ocon eindigde op de twaalfde plaats.

Geweldige start voor Alonso

De Spanjaard staat erom bekend om goed uit de startblokken te kunnen schieten. Op Paul Ricard laat de Alpine-coureur dat opnieuw zien. Alonso gaat Lando Norris voorbij aan de buitenkant en klopt vervolgens ook George Russell op snelheid, waardoor hij zich ineens op P5 bevindt. 'Goede start vriend, Russell ligt achter je en Sergio Pérez bevindt zich voor je', zo laat zijn engineer weten.

Alonso kan het tempo van de Mexicaan niet volgen en moet al snel in zijn spiegels kijken waar de Mercedes-coureur zich bevindt. 'Hij zit een halve seconde achter je en Norris zit anderhalve seconde achter Russell.' De ervaren veertigjarige coureur houdt niet lang stand, want de Engelsman heeft simpelweg meer snelheid en gaat er dan ook vrij gemakkelijk voorbij.

Safety car komt na crash van Leclerc

Max Verstappen maakte een vroege pitstop om voor een undercut te gaan op Charles Leclerc. De Nederlander komt daardoor terecht achter Alonso. 'De auto achter je is Verstappen', zo krijgt de Spanjaard te horen. Alonso lijkt zich vooral te moeten focussen op een gevecht met Norris. De McLaren-coureur heeft het echter lastig: 'Norris heeft een seconde verloren ten opzichte van je vorige ronde', zo geeft het team door via de boordradio.

Nadat Leclerc in ronde zeventien in bocht 11 de controle over zijn auto verliest en daardoor crasht, komt er een safety car. 'Leclerc is eraf in bocht 11, we krijgen een safety car. We gaan een pitstop maken deze ronde.' Alonso sluit zich bij deze woorden aan: 'Ja, we moeten een pitstop maken.' De coureur kent een snelle pitstop naar de harde band, waarmee hij zal proberen de race uit te rijden.

Sainz zet de aanval in op Alonso

Nadat de safety car naar binnen is vertelt zijn engineer aan de Spanjaard: 'Je bent momenteel vijfde en voor je rijden ze ook op harde banden. Carlos Sainz rijdt achter je op P8 op medium banden. Dus de auto's achter ons zijn Norris, Daniel Ricciardo, Sainz en dan Ocon.' Dat Alonso zich met zijn enorme ervaring ook veel met de strategie bemoeit, wordt duidelijk als de Alpine-coureur het volgende aangeeft: 'Welke ronde zijn we?' 'Ronde twintig', waarop Alonso zegt: 'Plan B.'

Sainz kent een goede start na de safety car en zet gelijk de aanval in. Binnen de kortste keren is hij langs allebei de McLaren-coureurs en hijgt hij zijn landgenoot in de nek. Zoals we eerder al vroeg in de race bij Russell zagen, is ook de Ferrari-coureur veel sneller dan de bolide van Alonso en dus gaat Sainz zonder veel moeite erlangs.

'Ik wil dat zijn banden kapot gaan'

Eventjes lijkt het er nog op dat Norris het gevecht met Alonso kan aangaan als hij dichterbij komt. 'Norris komt dichterbij, zo komt je positie in gevaar!', krijgt hij te horen. Het bleek allemaal onderdeel te zijn van El plan van Alonso. 'Ik weet het, ik heb het allemaal onder controle. Ik wil dat hij dichterbij komt zodat zijn banden kapot gaan.'

Hiermee liet hij opnieuw zien strategisch enorm sterk te zijn. Door te proberen de Engelsman in de problemen te brengen zou Ricciardo, die zich achter zijn teamgenoot bevond, daar ook last van hebben. Teamgenoot Ocon zat immers achter de McLaren-coureurs en wist uiteindelijk Ricciardo in te halen. El plan geslaagd dus. Voor Alpine levert het belangrijke punten op in de thuisrace van het team.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws