De race van Tsunoda | 'What the f*ck, wat zijn we aan het doen?' Formule 1
Formule 1

De race van Tsunoda | 'What the f*ck, wat zijn we aan het doen?'

De race van Tsunoda | 'What the f*ck, wat zijn we aan het doen?'

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Yuki Tsunoda, die in Brazilië de nodige tegenslagen kende.

In de eerste vrije training op vrijdag klokte Tsunoda de elfde tijd met een 1:10,374, waarmee hij een halve seconde langzamer was dan Pierre Gasly. Zijn teamgenoot bij AlphaTauri noteerde met een 1:09,880 immers een vijfde tijd. De toon voor de kwalificatie op vrijdagavond, in verband met het sprint-format, was gezet. Tsunoda slaagde er niet in om door te stoten naar Q3 en kwam in Q2 niet verder dan de dertiende plaats. Gasly wist zich te kwalificeren als vijfde voor de sprintrace.

Op zaterdag was het eerst nog tijd voor de tweede vrije training. Tsunoda werd zestiende met een 1:13,276, waardoor het duidelijk leek te zijn dat er werd gefocust op long runs voor de Grand Prix op zondag. Gasly klokte de veertiende tijd met een 1:13,608. De sprintrace dan, want Lewis Hamilton, die als eerste kwalificeerde, werd gediskwalificeerd en zo schoven de AlphaTauri-mannen een plekje op ten opzichte van hun kwalificatieresultaat. Het leek zowel Tsunoda als Gasly echter geen windeieren op te leggen: de Japanner werd vijftiende, zijn Franse collega achtste.

Tsunoda snijdt zichzelf in de vingers tijdens openingsfase

Tijdens de start van de hoofdrace op zondag won Tsunoda een plek door de gehavende Lando Norris, die een lekke band overhield na contact met Carlos Sainz. Mick Schumacher was echter ook scherp en verschalkte op zij beurt weer de 21-jarige. Lang kon de Haas-coureur er niet voor blijven zitten, want in bocht 1 tijdens ronde 2 passeerde Tsunoda zijn oud-titelrivaal uit de Formule 2 alweer.

Een ronde later deed de Japanner exact hetzelfde op Antonio Giovinazzi en zo lag Tsunoda alweer op plaats dertien. Een goede openingsfase, zo dacht hij. Totdat Lance Stroll zijn voorligger was in ronde 4 en de twee toucheerden in bocht 1. Ditmaal probeerde Tsunoda een actie aan de binnenkant, maar hij kwam van ver en door iets te veel opportunisme brak hij zijn voorvleugel af door het contact.

Over de boordradio uitte Tsunoda frustratie richting Stroll: 'Hij keek gewoon helemaal niet!' de Red Bull-protegé moest aan het eind van ronde 4 een pitstop maken om zijn voorvleugel te laten vervangen en zakte zo naar plaats negentien. Zijn voorvleugel lag echter nog steeds op de baan en daardoor werd een safety car-periode het leven ingeroepen tijdens de zesde ronde van de wedstrijd.

Stroll zorgt voor woede bij Tsunoda: 'Hij keek niet in zijn f*cking spiegels!'

Mattia Spini, de ingenieur van Tsunoda, liet weten dat er vol kon worden gepusht op de harde banden die gemonteerd waren aan de AT02 na zijn pitstop. De AlphaTauri-jongeling liet nogmaals zijn frustratie blijken over de boordradio over het incident: 'Hij keek niet in zijn f*cking spiegels!' De safety car ging uiteindelijk in ronde 9 weer terug naar de pitstraat en zo kon er weer worden geraced.

Bij de herstart pakte Norris Tsunoda direct en zo lag het talent uit Sagamihara City op de allerlaatste plaats in São Paulo. Daarna kon de AlphaTauri-coureur weer terugslaan, door een slecht herstartende George Russell in te halen in bocht 12. Nicholas Latifi was daarna ook geen probleem op start-finish en Schumacher, weliswaar met een kapotte voorvleugel, werd in bocht 3 ook ingehaald voor P17.

Stroll leek zelf ook nog de nodige schade te hebben opgelopen door het contact met Tsunoda eerder in de race. Aan het begin van ronde 12 vlogen er namelijk delen bodywork van zijn Aston Martin, waardoor de virtual safety car 'de baan op' moest. De virtual safety car-fase eindigde in ronde 14 en Russell was scherp. Hij ging weer voorbij aan Latifi en ook Tsunoda, die daardoor terugzakte naar P18. Ingenieur Spini gaf ondertussen iets door aan zijn coureur: 'Het is glad in bocht 12.' Waarom het glad was, werd niet duidelijk. Voor de wedstrijdleiding was het daarentegen duidelijk dat Tsunoda schuldig was aan de touché met Stroll: hij kreeg een tijdstraf van tien seconden.

Tsunoda zet opmars voort op prachtige wijze

Russell was in de tussentijd weer gepasseerd door Tsunoda en in ronde 17 ging de Japanner vrolijk verder met zijn opmars. Hij dwong Kimi Räikkönen tot een fout in bocht 1 door hem te laten verremmen en passeerde de Alfa Romeo-coureur vervolgens eenvoudig in bocht 2 voor P16. Tsunoda had een ronde later eveneens geen moeite met Nikita Mazepin op start-finish en zo lag hij op P15. Spini was tevreden: 'Goed werk!'

Norris was in ronde 21 de man voor Tsunoda en het verschil bedroeg twee seconden. Giovinazzi lag op zijn beurt weer twee seconden voor op Norris. De McLaren-man liep echter snel in op de Alfa Romeo voor hem en in ronde 23 was het verschil nog maar een seconde. Tsunoda reed ondertussen ook richting Giovinazzi, gezien het verschil met Norris stabiel op twee seconden bleef hangen. Stroll bezocht ondertussen de pitstraat, waardoor de 21-jarige een plekje steeg naar P14.

Tsunoda liep ook in op Norris nu. Het verschil tussen de twee coureurs was in ronde 25 nog maar 1,2 seconden. Spini wees hem daarop, al leek dat niet te hoeven als het aan Tsunoda zelf leeg: 'Ik kan het zien, je hoeft me dat niet te vertellen', aldus de Japanner vanaf P13 door een pitstop van Gasly. Spini gaf zijn coureur in ronde 28 een team order mee, omdat Gasly op nieuwe banden eraan zat te komen. In bocht 4 moest hij zijn teamgenoot laten passeren en dat deed hij ook zonder tegen te stribbelen.

Verbazing bij Tsunoda: 'What the f*ck, wat zijn we aan het doen?'

Norris was inmiddels voorbijgegaan aan Giovinazzi en de Italiaan lag in ronde 29 nog maar enkele tienden voor op Tsunoda. Op de baan hoefde de jongeling echter geen moeite te doen, want Giovinazzi maakte nog diezelfde ronde zijn pitstop. In ronde 30 kwam er opnieuw een virtual safety car-fase wegens troep op de baan. Tsunoda dacht te weten waardoor dat kwam: 'Volgens mij heb ik iets van Stroll opgepakt?' Spini bevestigde dit: 'Maar we moeten doorgaan...'

En doorgaan deed Tsunoda, al was het in de achteruit. De harde banden waren aan het eind van hun levensduur en de coureurs die hun pitstops al hadden gemaakt, maakten licht werk van de AlphaTauri-coureur. Eerst ging Esteban Ocon hem voorbij in ronde 37. Vervolgens gingen zowel Sebastian Vettel als Fernando Alonso hem voorbij op start-finish in ronde 39. Tsunoda was niet blij: 'What the f*ck? Kom op... Wat zijn we aan het doen?'

De Japanner werd naar binnengeroepen voor zijn tweede bandenwissel van de dag aan het eind van ronde 39. De tijdstraf van tien seconden werd meteen geïncasseerd en daarna werden er opnieuw harde banden gemonteerd aan de AT02. Tsunoda zakte na zijn pitstop terug naar P17 op de baan, met enkel Latifi en de twee Haas-coureur achter hem. In ronde 41 zette Max Verstappen Tsunoda ook nog op een ronde achterstand.

Teleurgestelde Tsunoda: 'F*cking shit race, man...'

Latifi reed in ronde 47 op acht seconden achterstand van Tsunoda, terwijl laatstgenoemde een gat van vijf seconden had richting Giovinazzi. Latifi wist in ronde 50 wel al twee seconden van het gat et de AlphaTauri-coureur voor hem af te snoepen. Stroll en Daniel Ricciardo doken ondertussen de pits in, al was het om hun auto te parkeren in hun pitbox. Door de uitvalbeurten steeg Tsunoda naar P15.

Giovinazzi had inmiddels een voorsprong van ruim acht seconden op de Japanner, terwijl Latifi nog maar op drie seconden achterstand zat van Tsunoda. Spini probeerde ondertussen wat moed in te spreken bij zijn coureur: 'Je doet het goed. Giovinazzi ligt acht seconden voor je, maar hij rijdt op mediums. We hopen hem nog te kunnen pakken aan het einde.' In ronde 56 was Tsunoda weer sneller dan de Italiaan en was het verschil gekrompen tot ruim zeven seconden.

Ingenieur Spini gaf een ronde later een instructie mee: 'Straight six, straight six, Het is voor de banden.' Tsunoda leek de instructie niet op te willen volgen: 'Nee, nee!' Uiteindelijk kon er niet meer iets worden bewerkstelligd in de slotfase van de race en kwam Tsunoda als vijftiende over de eindstreep. Na afloop was de 21-jarige teleurgesteld: 'F*cking shit race, man... Stroll keek gewoon niet in zijn spiegels. En dan die straf van tien seconden... Vijf seconden was ook streng genoeg geweest, maar ach. De auto was ook lastig te besturen vandaag.' In Qatar krijgt Tsunoda aankomend weekend al de kans om zich te herpakken en revanche te nemen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws