De RB16: 'Een gloednieuwe neus en een gestroomlijnder chassis' Formule 1
Formule 1

De RB16: 'Een gloednieuwe neus en een gestroomlijnder chassis'

De RB16: 'Een gloednieuwe neus en een gestroomlijnder chassis'

Motorsport Italia heeft de lancering van de RB16 nauwlettend in de gaten gehouden en weet precies waar de Oostenrijkse renstal de afgelopen maanden aan gesleuteld heeft. 'De RB16 heeft een gloednieuwe neus en een gestroomlijnder chassis.'

Adrian Newey heeft veel gesleuteld aan de neus van de bolide. Sommige delen van het ontwerp suggereren 'een voorzichtige zoektocht naar aerodynamische efficiëntie', volgens het Italiaanse motorsportmedium. Voor de verbeterde RB15 heeft Newey vooral naar Mercedes en McLaren gekeken.

Vanwege een gebrek aan veranderingen in de regelgeving was het het makkelijkst voor de teams om te kijken naar elke bolide die in 2019 goed presteerde en al die aspecten te combineren. Red Bull heeft deze aanpak echter niet gekozen.

RB16 met 'teleurstellende' voorvleugel

Volgens de Italianen is het meest 'teleurstellende' aan de nieuwe wagen de voorvleugel: 'Aan de andere kant oogt dit niet als de definitieve vleugel waar ze mee gaan rijden. Newey is niet overtuigd van de outwash filosofie, ondanks dat daar vorig jaar wel mee geëxperimenteerd is.'

De huidige voorvleugel begeleidt de lucht richting de wielen, niet eromheen. Zo lijkt het net alsof met deze voorvleugel dezelfde fout gemaakt wordt die vorig jaar gemaakt werd aan het begin van het seizoen. De echte aerodynamische waarde van de voorvleugel zal daarom in Barcelona pas duidelijk worden.

Verstappen krijgt een nieuwe neus

Het meest opvallende aan de neus is dat de doorgaans vierkante ingang nu een klein gat kent middenin. Er is daarnaast gekeken naar McLaren, die een soort cape introduceerden onder de neus, dit aerodynamische element is nieuw voor Red Bull en vang lucht die langs de neus stroomt.

Ook de voorwielophanging ziet er anders uit: 'De driehoeken die de ophanging met het chassis verbonden staan meer naar voren, een voorbode van een langere wielbasis voor de auto, waardoor ze dus convergeren naar het model van de andere twee topteams.'

Bargeboard meegenomen van RB15

De bargeboard lijken enorm op die van de RB15. Er steken veel stukken uit en zitten verticale groeven in om de luchtstroom zo veel mogelijk aan de onderkant van de bolide te binden.

Op het chassis hebben er meer veranderingen plaatsgevonden: 'De zijkanten naast het hoofd van de coureur hebben ook geen driehoekige vorm meer, in plaats daarvan heeft Red Bull naar de Mercedes W10 gekeken en krijgt de auto een beetje de vorm van een Coca Cola-fles.'

Boven de Honda 6-cilinder zitten gaten die ook bedoeld zijn voor de koeling. Deze gaten zijn bij de Ferrari SF1000 kleiner, waardoor de nieuwe Ferrari-bolide wat slanker is dan de RB16.

Is Newey te ver gegaan?

Newey is met het nieuwe ontwerp duidelijk op zoek gegaan naar een winnende formule in een Formule 1-veld waar de meeste bolides meer naar elkaar toe kruipen, niet per se de beste optie: 'Wie weet is Newey te ver gegaan in zijn zoektocht naar maximale efficiëntie.'

'Of misschien dat de technici van Honda oplossingen gevonden hebben die de afmetingen van de krachtbron verkleind hebben, terwijl ze de betrouwbaarheid van de motor verbeteren', concluderen de Italianen. (Foto: red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws