F1 in het kort | Isola: 'Uitstekend spektakel waarbij onze banden sleutelrol speelden' Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Isola: 'Uitstekend spektakel waarbij onze banden sleutelrol speelden'

F1 in het kort | Isola: 'Uitstekend spektakel waarbij onze banden sleutelrol speelden'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Isola: 'Uitstekend spektakel waarbij onze banden sleutelrol speelden'

Mario Isola stelde in een persbericht dat de banden van Pirelli een sleutelrol speelden in het succes van de Belgische Grand Prix. 'Spa is een uniek circuit, dus het was geweldig om te horen dat het volgend jaar op de Formule 1-kalender blijft staan. Dit jaar was het een groot succes, met wisselende weersomstandigheden gedurende het hele weekend. 360.000 toeschouwers waren getuige van een uitstekend spektakel vol inhaalacties, waarbij onze banden een sleutelrol speelden.'

Allereerst zag hij betere prestaties op de harde band. 'We hebben een geweldige race gezien, waarbij de harde banden door de meerderheid van de coureurs werden gebruikt. We zullen alle gegevens waarover we beschikken analyseren, maar om over de radio te horen dat het twee tienden van een seconde sneller was dan verwacht, was voor ons een fantastische prestatie.'

Hoewel de bandendegradatie hoger bleek dan verwacht, had dit puur met de temperatuur te maken, zo stelde hij. 'Hoewel we wisten dat de omstandigheden vandaag warmer zouden zijn dan op vrijdag en zaterdag, was het interessant om de verscheidenheid aan strategieën te zien, gezien de weersomstandigheden, de evolutie van het circuit en een hogere degradatiegraad dan verwacht. Er waren geen problemen met graining en de degradatie was hoofdzakelijk thermisch.'

De Italiaan zag dat Pirelli haar voordeel haalde uit eerdere ervaringen. 'We hadden hier ook geen problemen met de laatste aanpassingen aan het circuit, dankzij onze ervaring tijdens de recente 24 uur van Spa, die tijdens het weekend van de Hongaarse Grand Prix werd gehouden en waar Pirelli 17.000 banden meebracht. Felicitaties aan Red Bull voor een één-twee finish vandaag met echt indrukwekkende race pace.'

Leclerc teruggezet naar P6 dankzij tijdstraf door te snel rijden in pitstraat

Charles Leclerc heeft een tijdstraf van vijf seconden gekregen wegens te snel rijden in de pitstraat. Fernando Alonso stijgt hierdoor een plekje en Leclerc verliest een extra twee punten ten opzichte van Max Verstappen, die de Grand Prix van België wist te winnen. Met een zesde plaats pakt Leclerc acht punten, in tegenstelling tot de tien die je krijgt als je vijfde wordt.

Sainz maalt niet om mogelijke inhaalactie Pérez: 'Dan ga ik hem terugpakken'

Carlos Sainz is op zijn hoede voor de topsnelheid van Red Bull Racing. Sergio Pérez zal vlak achter de Spanjaard starten, maar het maakt de Ferrari-rijder niet zo heel veel uit als hij in de eerste ronde de leiding verliest. 'Het is natuurlijk heel erg lastig als hij vlak achter je zit, maar het gaat erom hoe goed je de eerste bocht uitkomt', vertelt Sainz voor de camera van Sky Sports. 'Uiteindelijk maakt het me niet zoveel uit als Checo mij inhaalt, want ik ga proberen om hem zo snel mogelijk weer terug te pakken.'

Verstappen schuift door naar P14 door gridstraf Tsunoda

Yuki Tsunoda incasseert na zeven andere coureurs nu ook een gridstraf voor het wisselen van motoronderdelen. Dat meldt de doorgaans goed geïnformeerde Formule 1-journalist Chris Medland. De AlphaTauri-coureur startte eerst P13, waardoor Max Verstappen een plekje opschuift op de startopstelling. Hij start nu vanaf P14 in plaats van P15. Die plek gaat nu naar Charles Leclerc, terwijl Tsunoda vanuit de pitstraat zal starten.

Pirelli verwacht 'complex tactisch plaatje' door gridstraffen

Pirelli denkt dat de coureurs kunnen kiezen tussen een één- of een tweestopper tijdens de Grand Prix van België. De tactieken van de teams zullen interessant zijn vanwege de gridstraffen van meerdere rijders. 'De 44 ronden van de Belgische Grand Prix kunnen getackeld worden met of een éénstop- of een tweestopstrategie', staat op de website van Pirelli. 'De weersomstandigheden zijn heel erg variabel geweest de afgelopen dagen, maar op zondag moet het net wat warmer worden. Het tactische plaatje zal wat complexer worden omdat snellere auto's wat verder naar achteren starten.'

Start kwalificatie Grand Prix van België uitgesteld door crash

De start van de kwalificatie voor de Grand Prix van België is uitgesteld, na een crash tijdens de kwalificatie voor de Porsche Supercup. Aan het einde van de sessie kwamen twee coureurs in botsing met elkaar, waardoor een auto in de vangrail schoot. Deze moet gerepareerd worden, en dus is het nog niet duidelijk wanneer de kwalificatie voor de Formule 1 wel van start kan gaan.

Verstappen krijgt geen straf na negeren gele vlaggen in VT3

Max Verstappen heeft geen straf gekregen van de wedstrijdleiding voor het niet vertragen onder gele vlaggen. Dit weekend heeft de Nederlander al een waarschuwing gekregen, nadat een proefstart niet helemaal volgens de regels ging. In de derde vrije training leek Verstappen niet genoeg af te remmen tijdens een gele vlag-situatie in de derde sector. Maar volgens de wedstrijdleiding was er geen aanleiding om het incident verder te onderzoeken.

Waarschuwing voor Verstappen na overtreding proefstart

Max Verstappen heeft een waarschuwing van de wedstrijdleiding ontvangen omtrent een overtreding tijdens een proefstart. Dat gebeurde aan het einde van de tweede vrije training voor de Grand Prix van België. De Red Bull Racing-coureur passeerde een auto die al stond opgesteld om een proefstart te doen, om vervolgens zelf een proefstart te doen. Verstappen had echter achteraan moeten sluiten, oordeelt de wedstrijdleiding.

Wolff vindt gat naar Verstappen 'misleidend': 'Zo superieur is hij niet'

Toto Wolff zag dat Max Verstappen een groot gat wist te slaan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van België. Ondanks dat de Mercedes-teambaas verwacht dat de Nederlander moeilijk te verslaan is, denkt hij niet dat het gat naar Verstappen werkelijk acht tienden is. 'Het zal heel erg moeilijk worden om Max te verslaan, maar het gat van acht tienden is een beetje misleidend', vertelt Wolff bij Auto, Motor und Sport. 'Zo superieur is hij niet. Hij wist vooral zijn banden in het juiste werkvenster te krijgen.'

Pirelli weinig wijzer na de vrijdag: 'Mogelijk gaan de softs een belangrijke rol spelen'

Pirelli kan geen conclusies trekken na de eerste twee vrije trainingen in België. Het weertype op Spa-Francorchamps kan nog bepalend zijn voor de bandenkeuze in de race. 'Het is moeilijk om conclusies te trekken vandaag', vertelt Simone Berra, hoofdingenieur bij Pirelli op de website van de bandenleverancier. 'Het weer spoelde de baan schoon en daardoor was het asfalt ook wat glad. Aangezien het koud was, prefereerde men de zachte band. Aangezien het ook niet warmer wordt, kan de zachtste compound ook een belangrijke rol spelen in de race.'

Naast Verstappen en Leclerc nog vier andere coureurs met gridstraf

Max Verstappen en Charles Leclerc hoeven mogelijk niet volledig achteraan te starten aankomende zondag, want er zijn nog vier andere coureurs die een gridstraf zullen incasseren. Lando Norris, Esteban Ocon, Valtteri Bottas en Mick Scumacher gaan allemaal onderdelen vervangen waardoor zij een straf incasseren. De coureur, die van dit groepje de snelste tijd neerzet, zal vanaf de vijftiende plek starten.

'FIA buigt zich volgende week over contractperikelen Piastri'

De Contracts Recognition Board (CRB) van de FIA buigt zich aanstaande maandag 29 augustus over de contractperikelen tussen Oscar Piastri, Alpine en McLaren. Dat melden bronnen tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. Alpine en McLaren beweren allebei een rechtsgeldig contract te hebben met de Australiër voor volgend seizoen. De CRB zal maandag de zaak bekijken. Of er dan ook meteen een uitspraak volgt, is niet bekend.

Lammers heeft geen angst dat boerenprotesten de Nederlandse Grand Prix gaan verstoren

De organisatie van de Grand Prix van Nederland geeft aan de fans zich geen zorgen hoeven te maken dat boerenprotesten tegen de stikstofplannen het raceweekend op Zandvoort gaan verstoren of wegen gaan blokkeren, zo meldt Nu.nl. Sportief directeur Jan Lammers geeft aan dat ze goed contact hebben met de boeren, en er daardoor wederzijds respect is. 'Het is vanzelfsprekend dat zij hun standpunt willen maken. Dat respecteren wij en dat respect krijgen we terug', zegt Lammers.

'Dit evenement is bij misschien wel half Nederland populair. Dan bereik je niks met protesten. En onder de boeren zijn ook een hele hoop Formule 1-fans', vertelt de oud-coureur. De burgemeester van Zandvoort is wel voorbereid op protesten. Vorig jaar stonden enkele trekkers bij de ingang, maar werd er niks geblokkeerd. Ook lijken klimaatactivisten van Extinction Rebellion met een protest te komen, maar er wordt verwacht dat dit niet uit de hand loopt. Op stakingen bij de NS is Zandvoort ook voorbereid, dan zullen er bussen ingezet worden.

Frans persbureau meldt vertrek GP Frankrijk van kalender

De Grand Prix van Frankrijk keert voorlopig niet meer terug op de kalender van de Formule 1, zo meldt de top van de sport tegenover het Franse persbureau AFP. Het evenement beschikte al over een aflopend contract en dit zal nu ook niet worden verlengd. F1-CEO Stefano Domenicali zei eerder dat de historie van een race niet meer van belang is om op de kalender te blijven.

Zhou verbaasd over steun van Formule 1-coureurs na zware crash

Guanyu Zhou heeft aangegeven tegenover Motorsport.com dat hij versteld stond van de steun die hij kreeg na zijn zware crash op het circuit van Silverstone. 'Het was mooi dat, in eerste instantie de Formule 1 en later ook de coureurs hier in de paddock, bij me kwamen om te vragen of ik oké was', aldus Zhou.

'Dat betekent veel. Ik voel me goed binnen deze groep, deze familie in de Formule 1. Ik denk dat de coureurs nauw met elkaar verbonden zijn. Dat was voor mij als rookie wel een verrassing. In de afgelopen jaren zag je nog wel eens dat coureurs echt aan het bekvechten waren en elkaar niet spraken. Maar dat is wel veranderd', aldus de Chinees.

Capito ziet voordeel voor teams als Haas en AlphaTauri

Jost Capito denkt dat teams als Haas en AlphaTauri een voordeel hebben dit seizoen. Deze zogeheten B-teams hebben kunnen profiteren van hun zusterteams. 'We moeten rekening houden met het feit dat de relatie tussen Haas en Ferrari heel hecht is, en niet veel mensen weten hoe hecht deze is', vertelt Capito bij de Britse tak van GPFans. 'Ze werken in de fabriek van Ferrari. Dit jaar zijn we allemaal vanaf nul begonnen, maar de B-teams hebben een duidelijk voordeel.' Toch wil de Williams-teambaas niet te veel woorden vuil maken aan de situatie. 'De FIA zegt dat alles wat ze doen legaal is, dus dan is het goed.'

Gasly weet weinig over toekomst: 'Moet voor alles open staan'

Pierre Gasly lijkt na 2023 te kunnen kijken naar een nieuw team. Een terugkeer bij Red Bull Racing lijkt er niet in te zitten voor de Fransman. 'Ik denk dat ik overal voor open moet staan', begint Gasly bij Autosport. 'Natuurlijk moeten er gesprekken komen met Red Bull en zij zullen ook de eerste zijn die alles over de situatie weten. Toch is dit de eerste keer in mijn carrière waarin ik controle heb over wat er gaat gebeuren. Op dit moment kijken we naar wat de beste opties zijn voor de toekomst.'

Beckmann vervangt Hughes bij Van Amersfoort Racing in F2

David Beckmann zal de rest van het seizoen achter het stuur zitten bij Van Amersfoort Racing, meldt het team op haar website. Hiermee vervangt de Duitser Jake Hughes, die zijn heil gaat zoeken in de Formule E. Beckmann heeft al enkele races voor Van Amersfoort Racing gereden toen Hughes een coronabesmetting te pakken kreeg. Beckmann zal dus vanaf de het weekend op Spa-Francorchamps plaatsnemen in de bolide.

Ralf Schumacher vreest voor motorsport in Duitsland: 'Verstappen verkopen als Duitser'

Ralf Schumacher vreest voor de toekomst van de motorsport in Duitsland. Momenteel vertegenwoordigen Sebastian Vettel en Mick Schumacher het land in de Formule 1, maar het is nog maar de vraag of er in 2023 überhaupt een Duitse coureur op de grid staat. 'Misschien moeten we Max Verstappen verkopen als een Duitser', grapt Schumacher bij Sport1. 'Het is een feit dat de Formule 1 en de rest van de motorsport een probleem heeft in Duitsland.'

De Grand Prix van Duitsland werd na het 2019-seizoen geschrapt (in 2020 werd er nog wel geracet op de Nürburgring, red.) en deze lijkt ook niet snel meer terug te keren. Het geld is momenteel het probleem volgens de voormalig Formule 1-coureur. 'Toen Michael (Schumacher, red.) actief was in de Formule 1 wilde iedereen opeens karten. Een normaal kartseizoen kost echter al ruim tweehonderdduizend euro. De juniorenklassen kosten al gauw een half miljoen euro. Wie kan en wil dat nou betalen?'

Verstappen krijgt ratingupgrade in F1 22, Leclerc gedowngrade

Max Verstappen krijgt een upgrade voor zijn rating in F1 22, het officiële spel van de Formule 1. De Nederlander begon met een rating van 94, die gelijk was aan Lewis Hamilton. Nu heeft de coureur van Red Bull Racing een rating van 95, waardoor hij de hoogste beoordeling van iedereen heeft. Charles Leclerc krijgt daarentegen een punt aftrek in zijn score.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws