F1 In Het Kort | Giovinazzi bevestigd voor hypercar-programma Ferrari Formule 1
Formule 1

F1 In Het Kort | Giovinazzi bevestigd voor hypercar-programma Ferrari

F1 In Het Kort | Giovinazzi bevestigd voor hypercar-programma Ferrari

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Giovinazzi bevestigd voor hypercar-programma Ferrari

Voormalig Formule 1-coureur Antonio Giovinazzi zal in 2023 één van de hypercar-bolides van Ferrari in het World Endurance Championship gaan besturen. De Italiaan is erg blij met de kans om aan dit nieuwe project bij te kunnen dragen. 'Het debuut van de 499P zal een belangrijk moment zijn in de geschiedenis van Ferrari en het is een grote eer voor mij om daarbij betrokken te mogen zijn.' Ferrari zal in 2023 twee bolides afvaardigen en naast Giovinazzi zullen James Calado, Alessandro Pier Guidi, Nicklas Nielsen, Antonio Fuoco en Miguel Molina de kleuren van Ferrari gaan verdedigen.

Zoon F1-racewinnaar voegt zich bij Red Bull Junior Team

Sebastian Montoya, zoon van Juan Pablo Montoya, is officieel onderdeel van het juniorenprogramma van Red Bull Racing. Dat heeft de coureur bekendgemaakt via zijn eigen Instagram-pagina. Montoya is zeventien jaar oud en werd vorig jaar al gesponsord door het energiedrankjesbedrijf. Begin 2023 zal Montoya voor Red Bull uitkomen voor Hitech Grand Prix in de Formula Regional Middle East Championship. Mogelijk worden daar nog meer programma's aan toegevoegd.

Vader Sainz laat medische helikopter omdraaien na zware crash in Dakar

Carlos Sainz Sr. kende tijdens de Dakar Rally een flinke crash, waarna hij behandeld moest worden. De vader van de Ferrari-coureur voelde een scherpe pijn aan de rechterzijde van zijn bovenlichaam waardoor hij door een medische helikopter naar ziekenhuis moest worden vervoerd. Tijdens de vlucht heeft hij echter gevraagd om de helikopter te laten terugkeren. Daar werd gehoor aan gegeven, waardoor Sainz terugkeerde bij de auto en zijn teamgenoot.

Ook Verstappens Toro Rosso-bolide uit 2014 te bewonderen in Nederland

Het Groningse evenement Autosalon van het Noorden bevestigt de komst van de Toro Rosso-bolide van Max Verstappen, zo meldt het Groningse medium Sikkom. Het gaat om de wagen uit het jaar 2014, waarin de Nederlander zijn debuut maakte in de koningsklasse. Tijdens het evenement in Martiniplaza in Groningen kunnen privéverzamelaars en merkendealers uit de regio de mooiste auto's uit hun showrooms laten zien.

Autosalon van het Noorden heeft als doel klassieke auto's met een verhaal en super- en hypercars te laten zien die je niet zo gauw op de weg tegenkomt. Het evenement is op 25 en 26 februari georganiseerd, en geeft het dus de fans van de tweevoudig wereldkampioen de mogelijkheid om de bolide waarin hij zijn debuut heeft gemaakt te komen bekijken.

Williams haalt Argentijns toptalent binnen

Williams heeft de 19-jarige Argentijnse coureur Franco Colapinto binnengehaald. Colapinto wordt in een persbericht verwelkomd bij de Drivers Academy van de Britse renstal en zal vanaf 2023 instappen bij Nederlands Formule 3-team MP Motorsport. Bij de Nederlandse formatie is Colapinto geen onbekende, hij reed namelijk ook bij MP Motorsport in de Formula Renault Eurocup in 2020. In 2022 reed de Argentijn ook in de Formule 3 bij een Nederlands team, dit keer was het Van Amersfoort Racing. In Imola won Colapinto de eerste race van het seizoen voor Van Amersfoort Racing.

Om weer voor een Nederlands team te rijden voelt dan ook als thuiskomen, zo schreef de 19-jarige op zijn Instagrampagina. 'Het is echt een eer om bij Williams Racing aan te sluiten als een Academy Driver', zegt Colapinto in het persbericht. 'Ze zijn één van de meest succesvolle teams in de geschiedenis van de Formule 1, en ik kijk er naar uit om in de voetstappen te treden van mijn landgenoot Carlos Reutemann. Ik ben heel dankbaar voor deze kans en ik ben ook enthousiast dat ik mag aankondigen dat ik terugkeer bij MP Motorsport voor het FIA F3-seizoen van 2023', aldus de Argentijn.

Winnende bolide van Verstappen voor het eerst te bewonderen in Nederland

Van 12 januari tot en met 15 januari is de winnende RB16B van Max Verstappen in Maastricht te bewonderen. Het evenement InterClassics Classic Car Show zal de bolide presenteren bij de 28e editie van de show, zo meldt de officiële website van InterClassics. Bij het evenement zijn nog meer auto's te bewonderen, waaronder klassieke bolides als de Brabham BT26/2 uit 1968-69, de Ferrari Sharknose uit 1961-62 en de Arrows BMW uit 1985.

Naast de show van de verschillende racewagens zal op de zaterdag van het evenement een simrace worden georganiseerd, waar onder andere simracers Jarno Opmeer en Thomas Ronhaar een verschijning zullen maken. Het is de eerste keer sinds de coronatijd dat InterClassics hun Classic Car Show weer mag organiseren, dus hebben ze direct groots uitgepakt.

Haas verwacht weinig problemen voor Hülkenberg bij terugkeer

Günther Steiner, teambaas van Haas, is ervan overtuigd dat Nico Hülkenberg direct mee zal doen komend seizoen. 'Toen hij de afgelopen jaren terugkwam om coureurs te vervangen, was hij meteen op niveau', zegt Steiner in gesprek met Motorsport.com. 'Fysiek uithoudingsvermogen is erg belangrijk en het zal even duren voor hij daaraan gewend is. De enige manier om de spieren te trainen is door in de Formule 1-auto's te rijden. We zullen het meemaken, maar hij is behoorlijk goed in vorm.'

Red Bull hint naar RB19-presentatie, maar verklapt nog niks

Red Bull Racing plaatste gister op de officiële kanalen een kleine hint richting de presentatie van de nieuwe Red Bull-bolide. De RB19 gaat de opvolger worden van de RB18. Waar andere teams al hebben onthuld wanneer ze de auto gaan presenteren, heeft de Oostenrijkse formatie alleen nog maar een kleine aankondiging geplaatst. Het team wil de fans graag betrekken bij de onthulling van de RB19.

Op de website van Red Bull kunnen fans zich aanmelden, en een paar gelukkige fans krijgen de kans om hun eigen stream van het seizoen te hosten op hun favoriete socialemediakanaal. De winnaars kunnen een gepersonaliseerde uitzending delen met hun familie, vrienden en volgers in het Engels, Spaans, Portugees, Duits of Nederlands. De echte presentatiedatum van de auto is dus nog niet bekend.

Vader Carlos Sainz ontsnapt aan straf Dakar

Carlos Sainz bracht zijn vader, die deelneemt aan de Dakar Rally, in moeilijkheden toen deze na een reparatie zijn weg weer wilde vervolgen. De Ferrari-coureur hielp zijn vader de deur van de Audi dicht te doen, maar dat is volgens de regels niet toegestaan. Sainz sr kreeg uiteindelijk geen straf voor het incident, dat afgelopen dinsdag plaatsvond. De stewards kwamen met het volgende statement: 'De aanwezigheid van een zoon dichtbij de auto van een deelnemer en het helpen van het sluiten van de deur is niet op initiatief van de coureur of het team geweest. Daarom kan het niet als een overtreding van de regels worden beschouwd.'

Haas onthult nieuwe teamnaam en logo

Het team van Haas is een kleine metamorfose ondergaan voor het aankomende seizoen. Afgelopen jaar kwam een nieuwe titelsponsor aan boord, namelijk MoneyGram, en deze titelsponsor is dus ook te vinden in de naam van het team. Zo is de officiële naam van de Amerikaanse renstal MoneyGram Haas F1 Team. Bij de kleine naamsverandering hoort ook een minimale update aan het logo van het team.

FIA-president Ben Sulayem wil procedure starten om nieuwe F1-teams toe te laten

FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft via een Twitterbericht bekendgemaakt dat hij zijn team heeft gevraagd om te kijken naar de mogelijkheid om een 'Expressions of Interest'-procedure te starten. Deze procedure zou het mogelijk moeten maken voor nieuwe teams om toe te treden tot de Formule 1. Tot nu toe leek er weinig animo te zijn voor een uitbreiding van het deelnemersveld, maar daar lijkt nu mogelijk verandering in te komen.

Het bericht van de FIA-president zou wel eens goed nieuws kunnen zijn voor Andretti. Het Amerikaanse team kreeg tot dusver nul op het rekest, maar wellicht biedt de aankondiging van Ben Sulayem de renstal een nieuwe kans.

De Vries zal Tsunoda moeten verslaan: 'Anders heeft hij een probleem'

Komend seizoen zal Nyck de Vries de vertrekkende Pierre Gasly vervangen bij het team van AlphaTauri. Zijn teamgenoot zal daar Yuki Tsunoda worden, iemand die de Nederlander volgens voormalig Formule 1-coureur Christijan Albers zeker moet gaan verslaan. 'Als hij Yuki niet verslaat heeft hij een probleem', begint de 43-jarige in de Telegraaf Formule 1-podcast. Dat ondanks het feit dat Tsunoda in de tweede helft van het afgelopen seizoen wel verbeteringen liet zien in de kwalificatie. 'Dat mag ook wel een keer. Hij rijdt al wat langer nu. Ik vind dat zijn natuurlijke snelheid er soms gewoon niet is', is Albers kritisch.

De snelheid is overigens niet het enige waar Tsunoda tegenaan loopt. 'Het probleem bij Yuki is dat hij zichzelf over-drived en dan wordt hij zo angstig, dat hij de prestatie verliest. Dan is hij bang en houdt hij zich in, waardoor hij tijdens de kwalificatie een stuk langzamer is', zo benoemt Albers. 'Op een gegeven moment gaat hij heel hard, dan vergaloppeert hij zich en dan valt hij helemaal terug, omdat hij te voorzichtig is. Daar mist hij nog een beetje consistentie. Als je dan gaat kijken naar prestaties en talent dan zou Nyck hem gewoon echt makkelijk moeten kunnen verslaan', eindigt de oud-Formule 1-coureur.

Gasly kritisch op Sprints: 'Zie financieel voordeel, maar bewees zich niet als spektakel'

Volgens Pierre Gasly heeft het sprintformat, dat in 2021 voor het eerst werd geïntroduceerd, zich nog niet bewezen. Afgelopen twee jaar werden er drie Sprints verreden, maar komend seizoen wordt dat aantal verdubbeld. Iets waar de Alpine-coureur geen fan van is. 'Persoonlijk hou ik erg van het normale format met de kwalificatie op zaterdag en dan één Grand Prix op zondag', begint de Fransman, geciteerd door RaceFans. 'Bij sprintraces zie ik de financiële voordelen voor de organisatie. Maar qua spektakel heeft het nog steeds niet bewezen dat het de moeite waard is om steeds meer races te houden. Dus naar mijn mening is het normale format beter', eindigt de 25-jarige kritisch.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws