Na zeven Grand Prix-weekenden zijn er nog altijd drie coureurs die de komende race als kampioenschapsleider kunnen afsluiten. In Monaco zit een ongeluk in een klein hoekje. De nieuwe regel van Pirelli zorgt daarnaast voor een minder voorspelbare race. Op het unieke circuit is de kans op een verrassende winnaar groot. Speel nu mee met F1Maximaal.nl voorspelt, en win mooie prijzen! De winnaar gaat er met een Playseat, ter waarde van 2.500 euro vandoor. Dankzij Bleekemolens Race Planet en StichD: Fuel for Fans zijn er in totaal prijzen te verdienen ter waarde van ruim 4.000 euro.
Als je gedurende het 2025-seizoen laat zien dat je de andere gebruikers te slim af bent en beter voorspelt dan wie dan ook, kun je ook enkele leuke prijzen winnen. Een deel van de redactie van F1Maximaal.nl zal ook meedoen aan het spel, maar niet meedingen naar de prijzen. Met dank aan Playseat, Bleekemolens Race Planet, en Fuel for Fans, kunnen we aan het einde van het seizoen mooie prijzen uitdelen.
Prijzenverdeling:
- 1e plaats in het weekendklassement: Playseat, t.w.v. € 2.500.
- 2e plaats in het weekendklassement: Max Experience bij Bleekemolens Race Planet op Zandvoort voor twee personen, t.w.v. € 1.350.
- 3e plaats in het weekendklassement: F1-jubileum jack namens StichD: Fuel for Fans, t.w.v. € 120.
- Beste weekendscore: Eén shirt en één petje van een coureur/team naar keuze, via StichD: Fuel for Fans. Deze prijs krijg je door de hoogste score in één weekend te pakken. Zo heb je ook nog kansen als je niet hoog in het klassement staat, of een deel van het seizoen gemist hebt.
- 1e plek in het raceklassement: Eén shirt van een coureur/team naar keuze, via StichD: Fuel for Fans.
- 1e plek in het kwalificatieklassement: Eén petje van een coureur/team naar keuze, via StichD: Fuel for Fans.
- 1e plek in het kwalificatieklassement: Eén petje van een coureur/team naar keuze, via StichD: Fuel for Fans.
1e plaats: Playseat, t.w.v. € 2.500
Stap in de wereld van Formule 1 met de meest levensechte en precieze race-ervaring die er bestaat. De Playseat® F1 Intelligence is het resultaat van een decennialange samenwerking met F1-raceteams en coureurs, waarmee deze simulator de ultieme link vormt tussen virtueel racen en de werkelijkheid. Het design is geïnspireerd op de F1-cockpit, met een lage, ergonomische zithouding die zorgt voor de juiste focus en controle. Topcoureurs zoals Max Verstappen, Charles Leclerc, Valtteri Bottas en Sebastian Vettel gebruiken deze rig om hun vaardigheden te verfijnen en hun prestaties te optimaliseren. Met de Playseat® F1 Intelligence ervaar je de intensiteit en precisie van het echte F1-circuit – elke bocht, elke snelheid, elke uitdaging.
Blijf up-to-date met de socials van Playseat via o.a.
- https://www.instagram.com/playseat/
- https://facebook.com/PlayseatGlobal
- En bekijk de video waarin voormalig F1-coureur Karun Chandhok verschillende Playseat®-modellen presenteert en hun unieke prestaties benadrukt: https://youtu.be/qeVKl1OdBao.
2e plaats: Max Experience bij Bleekemolens Race Planet op Zandvoort voor twee personen, t.w.v. € 1.350
Altijd al gedroomd van rijden in de meest spectaculaire supercars op een echt F1-circuit? Bij Bleekemolens Race Planet wordt die droom werkelijkheid. Op het legendarische Circuit Zandvoort stap je zelf achter het stuur van onze McLarens, Ferrari’s, Lamborghini’s en nog véél meer en ervaar je zelf de snelheid, het rauwe vermogen en de kick die rijden op Circuit Zandvoort zo spectaculair maakt. Onder begeleiding van ervaren instructeurs leer je het circuit kennen en voel je hoe de auto tot leven komt onder je handen. Dit is niet zomaar een dagje uit, dit is een dag die je nooit meer vergeet.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

3e plaats: F1-jubileum jack namens StichD: Fuel For Fans, t.w.v. € 120
De oversized F1® Varsity Jacket is een ode aan 75 jaar Formule 1® en straalt een premium-gevoel uit dankzij een verzameling van badges, patches en prints. Verkrijgbaar bij Fuel for Fans, de officiële shop voor de nieuwste motorsportkleding en merchandise, inclusief alle topteams in de Formule 1®.
Daarnaast biedt StichD: Fuel for Fans de volgende prijzen aan: één shirt en één petje naar keuze voor de speler met de hoogste weekendscore in 2025, één shirt voor de winnaar van het raceklassement, en één petje voor de winnaar van het kwalificatieklassement.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hoe werkt F1Maximaal.nl voorspelt?
Bij F1Maximaal.nl voorspelt reageer je onder het artikel met je antwoord op de vragen voor het aankomende raceweekend. De deadlines om te voorspellen liggen vijf minuten voor de start van de kwalificatie en de race. Op dat moment worden de voorspellingen opgeslagen. Reacties aanpassen is daarna wel mogelijk, maar zal niet leiden tot een betere score. Het wordt sterk aangeraden om meteen een voorspelling voor kwalificatie én race door te geven. De voorspelling voor de race kun je na de kwalificatie nog aanpassen, maar anders riskeer je dat je je voorspelling voor de race vergeet door te geven.
Elk weekend voorspel je de top vijf in de kwalificatie, en de top tien in de Grand Prix. De voorspellingen voor de Grand Prix mag je na de kwalificatie dus nog in een aparte reactie plaatsen. Heb je nog geen account? Dan kun je je hier registreren.
Punten kwalificatie:
- 25 punten als je een coureur op de juiste positie zet
- 18 punten als je er één positie naast zat
- 15 punten als je er twee posities naast zat
- 12 punten als je er drie posities naast zat
- 10 punten als je er vier posities naast zat
- Geen punten als je een coureur in de top vijf voorspelt, maar die coureur eindigt niet in de top vijf.
- Voorbeeld: je voorspelt Norris, Verstappen, Leclerc, Piastri, en Sainz als top vijf. In werkelijkheid pakt Norris poleposition voor Piastri, Verstappen, Hamilton, Russell, en Sainz als nummer 6. Je ontvangt dan 25 punten (Norris) + 18 punten (Verstappen) + 0 punten (Leclerc) + 15 punten (Piastri) + 0 punten (Sainz) = 58 punten voor de kwalificatie.
Punten race:
- 25 punten als je een coureur op de juiste positie zet
- 18 punten als je er één positie naast zat
- 15 punten als je er twee posities naast zat
- 12 punten als je er drie posities naast zat
- 10 punten als je er vier posities naast zat
- 8 punten als je er vijf posities naast zat
- 6 punten als je er zes posities naast zat
- 4 punten als je er zeven posities naast zat
- 2 punten als je er acht posities naast zat
- 1 punt als je er negen posities naast zat
- Geen punten als je een coureur in de top tien voorspelt, maar die coureur eindigt niet in de top tien.
Extra regels:
- De punten van de beste achttien weekenden gelden als seizoensscore. Zo heb je ook kans om te winnen als je de eerste weekenden gemist hebt, of een aantal weekenden overgeslagen hebt, bijvoorbeeld vanwege een vakantie. Je hebt wel een klein voordeel als je elk weekend meedoet, omdat je slechtste weekendscores dan uiteindelijk komen te vervallen.
- Na het zesde weekend waren er enkele bonusvragen, die meer punten kunnen opleveren.
- De punten worden gedeeld, zodra het item voor het aankomende weekend online komt. Daarnaast zijn de laatste tussenstanden ook altijd terug te vinden op de pagina van F1Maximaal.nl voorspelt.
- Je kunt alleen meedingen naar prijzen als je een adres in Nederland of België hebt.
- De officiële uitslag van de FIA wordt gebruikt als uitslag voor F1Maximaal.nl voorspelt. Dit is dus ook doorslaggevend bij gridstraffen.
- Bij een gelijke eindstand na de Grand Prix van Abu Dhabi is de tussenstand na de voorlaatste Grand Prix doorslaggevend.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Tussenstand na de Grand Prix van Emilia-Romagna:
Nieuwkomer Timberbas1968 pakt meteen de beste weekendscore met 244 punten. Timberbas en Carla waren de enigen die de hele top drie in de race goed voorspelden. Carla pakte met 180 punten de beste score in de Grand Prix, terwijl Timberbas de beste voorspelling voor de kwalificatie deelde met raceliefhebber. Raceliefhebber had alleen Verstappen en Piastri verkeerd om, terwijl Timberbas Norris en Russell verkeerd om plaatste.
In de klassementen tot nu toe wordt vanaf nu de laagste score weggestreept. Dit heeft ermee te maken dat alleen de beste achttien weekenden meetellen, zodat je ook kans maakt als je af en toe een weekend vergeet. Dit heeft grote gevolgen voor de stand, want Ruubgee grijpt nu de leiding in het Weekendklassement en het Raceklassement, nadat hij pas vanaf het tweede Grand Prix-weekend meedeed. LeodeLeeuw pakt zo de leiding in het kwalificatieklassement.
Om de tabellen niet onnodig groot te maken, worden de eerste zes weekenden vanaf nu samengepakt in één weekend. De scores per weekend zijn altijd terug te vinden onder het artikel van dat weekend (je kunt hiervoor het zoekschermpje op de website gebruiken).
Tussenstand in het Weekendklassement na de Grand Prix van Emilia-Romagna:

Tussenstand in het Kwalificatieklassement na de Grand Prix van Emilia-Romagna:

Tussenstand in het Raceklassement na de Grand Prix van Emilia-Romagna:

Monaco: loterij anders dan in andere jaren
In Monaco zien we op zondag vaak een strategisch schouwspel en een optocht op zondag. Het circuit is te krap om inhaalacties te plaatsen en dat zal in 2025 niet anders zijn. De kwalificatie is dan ook vaak cruciaal. Daarbij mogen verrassingen niet uitgesloten worden. Formule 1-teams ontwerpen hun auto's voor gemiddelde Formule 1-circuits en de prestaties in Monaco nemen ze dan maar op de koop toe.
Dat betekent dat de verhoudingen in de krappe straten van het prinsdom flink kunnen verschillen van andere raceweekenden. Daarnaast kunnen de coureurs in de kwalificatie ook het verschil maken, in positieve en negatieve zin. Met een topronde kan een coureur een verrassend goede startplek veroveren, maar het is ook zomaar mogelijk dat een topper in de muur eindigt. Dit weekend is dan ook vaak belangrijk in het kampioenschap. Een titelkandidaat kan zomaar zevende eindigen (zie Lewis Hamilton in 2021), en dus achttien punten inleveren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nadat de coureurs met de muren geflirt hebben en hier en daar een kusje hebben uitgedeeld, of in het ergste geval een klapzoen, is het tijd voor de Grand Prix. Die zal dit jaar anders uitzien dan anders. Net als in Imola krijgen we de zachtste banden van Pirelli, maar in tegenstelling tot vorige jaren moeten coureurs nu verplicht minimaal twee pitstops maken. Dat is een belangrijke regel, aangezien coureurs ook de hele race op dezelfde set banden kunnen rijden.
Dat bleek vorig jaar wel, na de startcrash tussen Sergio Pérez, Nico Hülkenberg, en Kevin Magnussen. De race werd stilgelegd, waarbij teams al hun verplichte bandenwissels doorvoerden. De Formule 1 hoopt met meer verplichte pitstops dergelijke scenario's te vermijden. Sluit echter niet uit dat coureurs bij een Safety Car in twee opeenvolgende ronden pitstops maken om zo aan het reglement te voldoen.
Daarbij loop je als leider wel risico. Na je eerste pitstop sluit het hele veld achter de Safety Car aan, dus als je dan weer een pitstop maakt, riskeer je chaos in de pitstraat, en als de andere coureurs niet volgen, kun je ook opeens achteraan rijden achter een langzamere deelnemer. Inhaalacties hoef je dus nauwelijks te verwachten, maar reken wel op een schaakspel tussen de strategische kopstukken van de teams.
Wat kan Verstappen?
Verstappen is daarmee in het voordeel, want Red Bull Racing heeft al vaak laten zien dat het strategisch veel scherper is dan McLaren. Dat bleek ook in Imola weer. Waar Red Bull in Japan, Bahrein, en Miami nog problemen had met pitstops, staken Red Bull en Ferrari met kop en schouders boven de rest uit. McLaren maakte veel fouten, en Mercedes is nagenoeg altijd trager dan de andere topteams.
Als coureur heeft Verstappen in bijvoorbeeld 2023 ook al laten zien dat hij het verschil kan maken in de kwalificatie. De Limburger is dit jaar weer haarscherp op de zaterdagen en mag nooit uitgesloten worden. Dat geldt echter ook voor Charles Leclerc. De Ferrari-coureur is een echte specialist in kwalificaties op stratencircuits en bewees dat afgelopen jaar nog. De Mercedes-coureurs zullen ook een kansje ruiken, terwijl Williams en Alpine waarschijnlijk op het podium hopen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren is echter ook in de straten van Monaco de favoriet. Het Britse team is relatief zwak in snelle bochten en juist sterk in langzame bochten. De mechanische grip zal Lando Norris en Oscar Piastri een voordeeltje geven. Daar staat tegenover dat beide coureurs al hebben laten zien dat ze het moeilijk vinden om in Q3 te maximaliseren. Het voordeel van McLaren is vooral in de races zichtbaar, terwijl Verstappen en Mercedes in de kwalificaties vaak goed mee konden komen. McLaren kan daarnaast ook niet ervan profiteren dat de banden bij concurrenten in de laatste sector vaak oververhitten, want dit speelt in Monaco geen enkele rol.
Doe nu mee door je voorspelling in een reactie achter te laten. Het wordt aangeraden om al meteen een voorspelling voor de kwalificatie én de race door te geven. Deze voorspellingen kunnen tot de deadlines worden aangepast. Nog geen account? Registreer je dan hier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties