Ferrari neemt een groot risico in Barcelona met updates: 'Auto mogelijk slechter' Formule 1
Formule 1

Ferrari neemt een groot risico in Barcelona met updates: 'Auto mogelijk slechter'

Ferrari neemt een groot risico in Barcelona met updates: 'Auto mogelijk slechter'

Ferrari gokt met een groot F1-upgrade pakket dat hiermee het voordeel ten opzichte van Red Bull probeert terug te winnen. Toch is er ook de kans dat Ferrari met haar aanpassingen de auto slechter maakt, volgens F1-journalist Mark Hughes.

Het seizoen van Red Bull Racing en Ferrari zouden wel eens kunnen worden bepaald door hoe effectief hun Barcelona-upgrades dit weekend zijn, dat schrijft Hughes in Motorsport Magazine. Onder de nieuwe reglementen zijn porpoising en het kostenplafond de grootste uitdagingen voor de teams. Het stuiterende ground effect fenomeen dat Mercedes tot nu toe zo heeft doen ontsporen, ligt op de loer voor alle teams.

De zorg is dat meer downforce vaak gepaard gaat met meer porpoising en de Ferrari heeft al last van het fenomeen. Als je de auto ontwikkelt voordat je de porpoising volledig begrijpt, loop je het risico dat je de auto uit haar balans haalt en daarmee kostbare middelen uitgeeft. Het ontwikkelingsproces van de topteams heeft dit jaar iets weg van 3D-schaken, want de twee uitdagingen van porpoising en kostenbesparingen komen tegelijk op hen af, maar vanuit tegengestelde richtingen.

Ferrari bevindt zich in een moeilijke situatie

Mark Hughes denkt dat Ferrari in een moeilijke situatie zit en risico moet nemen: 'Ferrari bevindt zich misschien in de lastigste situatie, het heeft de leiding in het kampioenschap, maar met Red Bull die terugkomt met een auto die sneller is in de laatste twee races. Red Bull heeft dit gedaan door een agressieve ontwikkeling van een auto die later klaar was dan de Ferrari en die daarom een haperende start had. Ferrari daarentegen kwam met een effectieve auto die het heel goed begreep, met een goede balans en solide betrouwbaarheid. Hij heeft een beetje last van porpoising, met name meer dan de Red Bull, maar bij het soort zeer hoge snelheden die alleen te zien zijn aan het einde van de langste rechte stukken en die stopt zodra de bestuurder op de rem trapt', schrijft Hughes.

'Een team kan niet stil blijven zitten als zijn rivaal eerst je aanvankelijke voordeel uitholt en het vervolgens terugdraait. Ferrari's reactie met haar gemoderniseerde auto, kan bepalen of we de spannende titelstrijd krijgen die deze eerste paar races hebben beloofd', schrijft Hughes. Voor Red Bull is de situatie een stuk beter: 'Ondertussen hebben Red Bull en Max Verstappen de mogelijkheid om een heel weekend te knallen met een auto die relatief immuun is voor porpoising en toch zeer goede downforce produceert, de ongrijpbare combinatie die door de anderen wordt nagejaagd. Met zo'n auto in de handen van Verstappen kan hij het veld uit elkaar trekken. Maar het is soms een beetje fragiel', aldus Hughes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws