Ferrari zag diskwalificatie Leclerc niet aankomen: 'Vanuit onze overwegingen was de auto hoog genoeg' Formule 1
Formule 1

Ferrari zag diskwalificatie Leclerc niet aankomen: 'Vanuit onze overwegingen was de auto hoog genoeg'

Ferrari zag diskwalificatie Leclerc niet aankomen: 'Vanuit onze overwegingen was de auto hoog genoeg'

Diego Ioverno, Sporting Director bij Ferrari, heeft tekst en uitleg gegeven over wat er mis is gegaan bij de vloer van de auto van Charles Leclerc. Leclerc werd gediskwalificeerd na de Grand Prix van de Verengide Saten, omdat zijn bolide niet aan de eisen van het technisch reglement voldeed. De auto was iets te laag, wat volgens Ioverno door een combinatie van factoren kwam.

Ioverno begint zijn analyse op het officiële X-kanaal van Ferrari met een korte uitleg over het technische reglement. Daarin staat volgens de Italiaan dat als de onderkant van de auto niet aan bepaalde metingen voldoet, er niets anders kan worden gedaan dan de coureur te diskwalificeren. 'Aan het einde van de race was, volgens de metingen, onze auto een paar tienden lager dan de toegestane minimumdrempel. Dat was genoeg voor de stewards om onze auto als illegaal te beschouwen.' Niet alleen Leclerc werd gediskwalificeerd, ook Lewis Hamilton werd uit de uitslag geschrapt, nadat zijn Mercedes-bolide ook niet aan de vloermetingen voldeed.

Ioverno: diskwalificatie kwam door combinatie van factoren

Ioverno is van mening dat het een combinatie van factoren is geweest, waardoor de auto van Leclerc uiteindelijk te dicht op het asfalt stond. Zo was er, vanwege dat het raceweekend in Austin een sprintweekend was, weinig tijd om de auto voor te bereiden. Ferrari had maar één vrije training om de auto af te stellen. Daarnaast lag het volgens Ioverno ook deels aan het circuit van Austin zelf. 'Austin is een supermooi circuit, maar wel extreem hobbelig. Hobbels maken het voor de coureurs en voor de auto's extra moeilijk. In het verleden heeft min of meer iedereen wel eens gefaald op het gebied van de vering en het chassis. We wisten dat het lastig zou worden en dat is ook de reden waarom we de auto tijdens de eerste vrije training hebben opgetild. En vanuit onze overwegingen was de auto hoog genoeg. Het bleek dat we toch te marginaal waren.'

Als derde reden voor de te lage vloer geeft Ioverno het effect van de wind op. 'Ook door de wind die van richting veranderde en een sterkere intensiteit had dan was voorspeld, werd onze auto uiteindelijk gediskwalificeerd.' De Italiaan is van mening dat Ferrari niet veel anders had kunnen doen dan wat ze al hadden gedaan. 'We hadden de auto nog meer kunnen liften, maar dan hadden we minder performance gehad en we proberen hier altijd onze prestaties te optimaliseren. Uiteindelijk hebben we een podiumplaats voor Carlos (Sainz, red.), als bijkomend effect (van de diskwalificatie van Hamilton, red.), en wat punten gewonnen op Mercedes en McLaren, onze belangrijkste concurrenten', sluit Ioverno alsnog positief af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws