In een recente aankondiging van de FIA is onthuld dat Formule 1-teams tot 1 januari 2025 geen aerodynamische tests mogen uitvoeren voor de auto's die het daaropvolgende jaar op de startgrid verschijnen. Deze ingrijpende maatregel, ontworpen om een gelijk speelveld te waarborgen en de competitiviteit tussen teams te handhaven, omvat een verbod op zowel tests in windtunnels als computergestuurde stromingsanalyses (CFD).
De FIA verklaarde dit besluit als volgt: ‘Om te voorkomen dat teams voor het seizoen 2026 ontwikkelingen testen, mogen ze vanaf 1 december 2023 tot 1 januari 2025 alleen schaalmodellen aerodynamisch testen die voldoen aan de regels voor 2023, 2024 en 2025.’ Per 2026 zal de Formule 1 namelijk nieuwe reglementen hanteren, die vooral betrekking zullen hebben op de motoren. Met de nieuwe regels in het vooruitzicht zal er dus een hoop veranderen, maar de teams mogen dus niet op de feiten vooruit lopen.
Ontwikkelingen zullen niet stilstaan
Dit betekent echter niet dat de ontwikkeling van de 2026-bolides volledig stilstaat. ‘Er zijn uitzonderingen voor het testen met het doel om de remcomponenten te ontwikkelen, met minimale luchtstroom’, meldt de FIA in een statement. Hierdoor kunnen teams gericht werken aan verbeteringen zonder het risico van significante aerodynamische ontwikkelingen die het speelveld zouden kunnen verstoren.
Voor het seizoen van 2024 heeft de FIA niet alleen dit verbod op aerodynamische tests aangekondigd, maar ook enkele andere opmerkelijke veranderingen. Een opvallende aanpassing die eerder al werd aangekondigd is het schrappen van de Alternative Tyre Allocation, waardoor teams terugkeren naar het traditionele schema voor alle kwalificaties. Dit betekent dat er geen verplichting meer is voor teams om tijdens de sessie op een specifieke band te rijden. Daarnaast krijgen teams opnieuw de beschikking over dertien bandensets, wat de strategische elementen van de races verder kan beïnvloeden.
Pirelli krijgt meer testdagen
Een andere significante verandering is de grotere rol die Pirelli zal spelen, nu de bandenfabrikant niet 35 maar veertig testdagen krijgt. Opvallend is dat deze testdagen niet meer gebonden zijn aan het Formule 1-seizoen. Deze nieuwe flexibiliteit geeft Pirelli meer ruimte voor uitgebreid onderzoek en ontwikkeling, wat kan leiden tot verbeteringen in bandenprestaties en duurzaamheid.
Daarnaast wordt de focus van de vernieuwingen gelegd op het testen van spatborden, met vier speciaal geplande testdagen voor dit doel. Deze nadruk is het resultaat van een eerder mislukt experiment op Silverstone in juli van het huidige jaar. De FIA heeft benadrukt dat het verkennen en verbeteren van spatborden een voortdurend aandachtspunt is, en deze extra testdagen zullen dienen als een cruciale stap in dat voortdurende onderzoek.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties