FIA en F1 overwegen om ATA op te nemen in reglementen: 'We bekijken eerst de plus- en minpunten' Formule 1
Formule 1

FIA en F1 overwegen om ATA op te nemen in reglementen: 'We bekijken eerst de plus- en minpunten'

FIA en F1 overwegen om ATA op te nemen in reglementen: 'We bekijken eerst de plus- en minpunten'

Mario Isola, de baas van de Formule 1-afdeling van Pirelli, benadrukt dat de Formule 1 en bestuursorgaan FIA momenteel aan het kijken zijn naar manieren om de Alternative Tyre Allocation, ook wel afgekort als ATA, te verwerken in de reglementen. Het nieuwe format heeft voornamelijk betrekking op het verduurzamen van de sport, maar was eerder al onderwerp van kritiek vanuit verschillende coureurs. Vooralsnog geloven zowel de Formule 1 als de FIA er echter in dat het nieuwe format, met de nodige verbeteringen, een toevoeging kan zijn voor de sport.

De eerste ATA-test zou, volgens de originele planning, plaatsvinden tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna, maar het slechte weer gooide daar roet in het eten. Het raceweekend ging niet door, en dus werd ook de eerste test verschoven. Op de Hungaroring kon het nieuwe format dan eindelijk geprobeerd worden, en in Monza werd er ruimte gemaakt voor testronde twee. Inmiddels is het concept wel bekend: in plaats van dertien sets banden krijgen de teams maar elf sets mee per coureur, en tijdens de kwalificatie worden de drie soorten banden gekoppeld aan delen van de sessie. De harde banden worden dan gebruikt in Q1, de medium-banden in Q2, en de zachte banden in Q3. Enkele coureurs benadrukten al geen voorstander te zijn van het format, voornamelijk wegens het gebrek aan actie op de vrijdagen.

Isola is zelf voorstander van de ATA en gelooft in de voordelen

Ondanks de kritiek zijn de Formule 1 en de FIA toch aan het kijken naar mogelijkheden om de ATA in de reglementen op te nemen, benadrukt Isola tegenover Motorsport.com. ‘Momenteel focussen we ons vooral op de positieve en negatieve punten van het format, want het is belangrijk om deze eerst te beoordelen voor we een keuze maken.’ Volgens Isola neemt Pirelli een ander standpunt aan, wat juist het volledig tegenovergestelde is van de kritiek van de coureurs. Toch wordt er wel geluisterd naar de kritiek, en wordt er ook gekeken naar mogelijke oplossingen om de benoemde nadelen te verhelpen. ‘Ervan uitgaande dat het nodig is om kleine aanpassingen te maken, kunnen we overwegen om één set banden extra beschikbaar te stellen tijdens de tweede training, en dan zes sets vrij te geven voor de race.’

Pirelli heeft tijdens het uitproberen van het nieuwe format ook vergelijkingen gemaakt met de prestaties en data van 2022, en het viel Isola op dat de verschillen aanzienlijk klein zijn. ‘Uiteraard hebben we bijgehouden hoeveel ronden er tijdens de drie trainingen gereden werden, en veel verschil zit er niet in ten opzichte van vorig jaar.’ Op de rode vlag tijdens de tweede vrije training na zijn de verschillen namelijk nihil, zag ook Isola. ‘Met die ene rode vlag in het achterhoofd is het waarschijnlijk dat ze zonder die rode vlag meer ronden hadden gereden, en dan zouden de nummers bijna gelijk zijn.’ De Italiaan weet namelijk als geen ander hoe belangrijk het is voor de teams om zoveel mogelijk data te verzamelen tijdens de training. ‘De teams zijn afhankelijk van die ronden tijdens trainingen om data te verzamelen, dus die verandering in bandentoewijzing zal daar weinig verschil in maken.’

Isola ziet zelf ook de leuke kanten van het nieuwe format in, ondanks dat de coureurs er dus heel anders over denken. ‘Ik denk dat de kwalificatie wel een leuke draai krijgt met de ATA, want je ziet dat coureurs afhankelijk zijn van de omstandigheden en met verschillende type grip te maken krijgen, waardoor ze harder hun best moeten doen.’ Volgens Isola is de ATA dan ook een fantastisch format, wat weinig tot geen negatieve gevolgen zal hebben op de prestaties tijdens een raceweekend. ‘Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind het een goed idee. Zo kan je makkelijk de gebruikte sets banden minimaliseren, zonder dat het gevolgen heeft voor de algemene prestaties. Soms worden die door dit soort maatregelen zelfs beter.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws