2026 car render 1 4 Formule 1
Formule 1

FIA komt met strenge eisen tegen 'te snelle auto's': 'Dat gaan we voorkomen'

2026 car render 1 4

Volgend jaar ondergaat de Formule 1 een ware metamorfose. Er komen namelijk compleet nieuwe bolides, en die dreigen op sommige circuits te snel te worden. Vandaar dat de FIA geen andere mogelijkheid ziet dan in te grijpen. Er worden nieuwe, strenge eisen gesteld aan de manier waarop de energie binnen de motoren beheerd wordt. Auto, Motor und Sport weet te melden om welke circuits het gaat, maar ook wat de FIA er precies aan gaat doen met het oog op 2026.

Er breekt dus een nieuw tijdperk aan in de Formule 1 in 2026. De technische reglementen gaan flink op de schop, en dat gaat nog niet zonder slag of stoot. Er lijken namelijk flink wat haken en ogen te zitten aan de reglementen, aangezien er een hoop aanpassingen gedaan moeten worden. Niet alleen het chassis en de banden veranderen voor volgend jaar, maar ook de aandrijving van de auto gaat er compleet anders uitzien. Een groter gedeelte van de motor moet gaan functioneren op elektriciteit, en dat brengt duidelijk wat uitdagingen met zich mee.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

2026 car render 2 9
Er gaat een hoop veranderen in de Formule 1 in 2026. 

Dat betekent dat de coureurs weer de batterij moeten gaan managen, net zoals ze dat nu doen. Alleen gaat dit met extremere verschillen gebeuren. Als de auto's op volledige kracht rijden, dan zouden de bolides ruim boven de 1000 pk uitkomen. Echter kan dat niet de gehele ronde, aangezien de accu dus flink opgeladen moet worden. Het is namelijk niet genoeg om alleen maar te sparen in de remzones. De piekwaarden van de motoren zijn torenhoog, maar de FIA gaat ervoor zorgen dat het beter verdeeld wordt, zo weet Auto, Motor und Sport te melden. FIA-sportchef Nikolas Tombazis bevestigde dit tegenover de Duitse sportwebsite. 'Als het aandeel van de elektrische aandrijving in het vermogen ten opzichte van de verbrandingsmotor toeneemt en de accu's slechts een beperkte laad- en ontlaadcapaciteit hebben, wordt energiebeheer een belangrijke uitdaging.'

Teams hebben geen complete vrijheid

'Dat zal aan de elektrische kant van de aandrijving tot een aantal innovaties leiden', zo vervolgt Tombazis. De teams zullen dus niet compleet zelf in de hand hebben hoe ze de accu beheren. Dit zou namelijk tot veiligheidsrisico's kunnen leiden op bepaalde circuits. Een voorbeeld hiervan is het circuit van Monte Carlo. In de tunnel rijden de auto's nu rond de 290 km/h, maar met de motoren van 2026 zou dat kunnen oplopen tot topsnelheden van zo'n 350 km/h. Dat zou flink wat risico's met zich meebrengen. Als de teams geen beperkingen opgelegd zouden krijgen, dan kan het gebeuren dat ze ineens flink vermogen verliezen op het rechte stuk. Tombazis vertelt dat dit voorkomen wordt. 'We zullen ervoor zorgen dat de auto's niet plotseling vertragen op de rechte stukken of andere onnatuurlijke dingen doen.'

De reglementen worden constant aangepast door de FIA, om zo alles te optimaliseren voor 2026. En dat is volgens Tombazis ook van groot belang om ervoor te zorgen dat alles de goede kant op gaat. 'We hebben de regels nog niet definitief vastgesteld. Ze worden stap voor stap aangepast, afhankelijk van de ervaringen die de teams opdoen en aan ons rapporteren. Hoe intensiever ze zich nu in de ontwikkeling storten, hoe vaker de coureurs de auto's voor 2026 in de simulator testen, hoe meer feedback we van hen krijgen', stelt hij. Op bijna alle circuits mag het volledige vermogen gebruikt worden, maar in Monaco en Singapore mag dat niet in 2026. Daar gaat een modus gelden genaamd 'Rev1', en dat staat voor verminderd vermogen.

De tekst gaat verder onder de poll

Poll

Ben jij voorstander van de nieuwe reglementen?

Volgens ingewijden stopt de FIA niet bij de technische regels voor de motoren, maar worden ook strikte voorwaarden gesteld aan het energieverbruik. De autosportbond wil voorkomen dat bolides op lange rechte stukken plots snelheid verliezen en zo gevaarlijke situaties veroorzaken voor achteropkomende coureurs. Op twaalf van de vierentwintig circuits, waaronder Suzuka, Miami en Spa, is het tijdens trainingen, kwalificaties en in de zogenoemde override-modus toegestaan om maximaal negen megajoule per ronde terug te winnen voor de batterij.

Tijdens de race ligt die limiet op 8,5 megajoule per ronde, wat in feite neerkomt op de beschikbare opslagcapaciteit. Op andere circuits geldt een strenger regime: zo is op Zandvoort de kwalificatielimiet vastgesteld op 8,5 megajoule, terwijl op Monza slechts zes megajoule per ronde is toegestaan. Deze waarden zijn overigens niet definitief, omdat de FIA samen met de teams de motorontwikkeling nauwlettend blijft volgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws