Gaan baanlimieten weer een grote rol spelen? 'Ik denk niet dat we dit kunnen veranderen' Formule 1
Formule 1

Gaan baanlimieten weer een grote rol spelen? 'Ik denk niet dat we dit kunnen veranderen'

Gaan baanlimieten weer een grote rol spelen? 'Ik denk niet dat we dit kunnen veranderen'

Tijdens het Grand Prix-weekend in Frankrijk wordt er opnieuw veel gesproken over de baanlimieten. In Oostenrijk kregen coureurs maar liefst 43 keer te horen dat ze met alle banden over de lijn zijn gegaan. Daar kregen vier coureurs dan uiteindelijk ook een straf voor van vijf seconden. Sebastian Vettel, Nicholas Latifi, Lando Norris en Guanyu Zhou lieten zich erover uit op Paul Ricard.

'We proberen zo snel mogelijk te gaan', begint Vettel zijn uitleg tegenover onder meer Formule1.nl. 'Als we het rustig aan zouden doen, dan zou het makkelijk zijn. We gaan zo snel mogelijk en dan maak je wel eens foutjes en je kan de lijnen niet altijd even goed zien. Als we er een meter naast komen, dan is er wat fout gegaan. Een paar centimeter ernaast is lastig in te schatten.'

Veel coureurs missen witte lijn

Veel coureurs zoeken de limiet op, waardoor het nog wel eens wil gebeuren dat een witte lijn niet wordt gezien, zegt Latifi. 'Je probeert sneller te gaan, als je niet voor die extra centimeters gaat doet een andere coureur dat wel, dus je moet wel. Als er een muur staat, zoals op stratencircuits, dan zie je die al bij de entry. De witte lijn zie je niet altijd. Het is lastiger dan het lijkt.'

Volgens Norris zou een grindbak uitkomst kunnen bieden voor het probleem. 'De exacte positie van je auto inschatten is niet makkelijk, zeker als er wind staat of als je achter iemand anders rijdt. Om iets te oordelen met zulke snelheden, dat is gewoon lastig. Een grindbak is een goede limiet, dan verlies je tijd. Ik begrijp het wel, maar je hoopt dat er gewoon in elke bocht een grindbak zou liggen.'

'We moeten er allemaal mee omgaan'

De regels omtrent baanlimieten zijn voor Zhou nu wel duidelijk, nadat de Alfa Romeo-coureur een straf ervoor kreeg in Oostenrijk. 'Het was lastig om in te schatten waar mijn wiel zat. Ik zat vast achter een auto en had last van vuile lucht. Het is nu wel zwart-wit, ik denk niet dat we dit dus op de korte termijn kunnen veranderen. We moeten er allemaal mee omgaan', besluit Zhou.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws