Volkswagen dichtbij besluit voor toetreding in de Formule 1 Formule 1
Formule 1

Volkswagen dichtbij besluit voor toetreding in de Formule 1

Volkswagen dichtbij besluit voor toetreding in de Formule 1

De introductie van de nieuwe richtlijnen rondom motoren en de focus op duurzaamheid vanaf het Formule 1-seizoen van 2026 heeft de interesse gewekt van de Volkswagen Groep. Er gaan al langer geruchten dat het Duitse autoconcern met haar merken Audi en Porsche grootse plannen heeft om in de Formule 1 te stappen. Volgens een rapport van het Duitse Automobilwoche heeft het concern naar verluidt haar bod om een belang in McLarens Formule 1-team te kopen, verhoogd van 495 miljoen dollar naar 718 miljoen dollar (650 miljoen euro).

Volgens het rapport zijn McLaren en Audi dichtbij een samenwerking in de Formule 1. Naar verluidt zullen zij naar verwachting spoedig een intentieverklaring ondertekenen, terwijl de raad van commissarissen later deze maand bijeen zal komen om de details van de deal te bespreken. Audi's moederbedrijf Volkswagen AG toonde vorig jaar interesse in de overname van McLaren als een manier om in de bloeiende Formule 1-business te tappen. De Formule 1 rapporteerde 787 miljoen dollar aan inkomsten in het vierde kwartaal van 2021, een stijging van 62% ten opzichte van vorig jaar, met een kijkersaantal van 1,55 miljard vorig seizoen.

McLaren zag af van eerste bod en ging in zee met BMW

McLaren zag in eerder stadium af van een mogelijke deal, omdat ze het aanvankelijke bod van Volkswagen te laag vond, maar het Duitse concern laat het hier niet bij zitten. Volkswagen zou stappen hebben gezet om afzonderlijk een belang te kunnen verwerven in McLarens autodivisie, McLaren Automotive. Porsche, een van de twaalf autobedrijven en -merken van Volkswagen, streeft naar een partnerschap met het Formule 1-team van Red Bull Racing.

De belangstelling van Volkswagen komt na een gezamenlijk ontwikkelingsproject van McLaren en de Duitse autofabrikant BMW. McLaren en BMW ondertekenden op 24 maart een memorandum van overeenstemming waarin de twee merken een architectuur voor elektrische sportwagens ontwikkelen. De overeenkomst is niet bindend en kan teniet worden gedaan door een deal tussen McLaren en Audi.

F1-reglementen vanaf 2026 maken de weg vrij voor Volkswagen 

Volkswagen heeft afgelopen juli een grote ingreep in zijn portfolio gedaan. Het bedrijf kondigde plannen aan om zijn topmerk Bugatti van de hand te doen aan Porsche en elektrische autofabrikant Rimac. Porsche zal 45% van het bedrijf bezitten, terwijl Rimac 55% zal bezitten. Deze stap maakt wellicht de weg vrij voor Volkswagen om in de Formule 1 te stappen. De interesse in McLaren speelt al langer en gaan samen met de nieuwe regulering in de Formule 1 vanaf 2026. De geruchten gaan gepaard met een eventuele samenwerking tussen Red Bull en Porsche vanaf 2026.

Centraal in de nieuwe regels staat de mogelijkheid om een ecologisch duurzame boodschap over te brengen via het gebruik van hernieuwbare brandstoffen, een hoge algemene efficiëntie en een verschuiving van de focus van IC-motoren naar elektrische energie. Dit zal gepaard gaan met een focus op verdere kostenverlagingen via de technische, operationele en financiële regelgeving. Hierdoor kunnen de bestaande deelnemers doorgaan in de wetenschap dat de kosten binnen de perken blijven en hoopt de FIA ook nieuwe deelnemers aan te trekken.

De raad verklaarde ook dat een hoog toerental een vereiste zal zijn voor de IC-motoren, om de auditieve aantrekkingskracht van de wagens voor de fans te verbeteren. Daartoe zal het motorreglement van 2026 op vier pijlers worden gebaseerd, ten eerste het behoud van de 1.6-liter V6-motor, ten tweede zal het elektrisch vermogen verhoogd worden tot 350 kW, verder wordt de MGU-H afgeschaft en is er de invoering van het kostenplafond.

Besluit zal snel genomen worden

Door de oorlog in Oekraïne is er twijfel ontstaan bij de raad van bestuur van Volkswagen. Ze vroegen zich daar hardop af of het wel een goed idee is om zo'n grote investering te doen ten tijde van geopolitieke spanningen. Voormalig teambaas bij Ferrari Stefano Domenicali zegt dat we snel meer te weten komen. Daarmee geeft de Italiaan aan voorzichtig positief te zijn over toetreding van Volkswagen in de Formule 1.

Ook McLaren-teambaas Zak Brown heeft zich uitgelaten over de situatie: 'Ze hebben met een paar mensen gesproken en, zoals je je kunt voorstellen, hebben wij ook gesprekken gevoerd. Op korte en middellange termijn zijn we blij met onze partner Mercedes. We wachten af en zien wat er gebeurt. We hebben een contract tot eind 2025 en zullen onze tijd nemen om te beslissen hoe het vanaf 2026 verder zal gaan.' Het blijft dus afwachten of Volkswagen daadwerkelijk overgaat tot de aankoop van McLaren of een ander Formule 1-team en wellicht staat Max Verstappen dan vanaf 2026 in een Porsche-aangedreven Red Bull aan de start.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws